Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Nej! Det var du som frågade om jag tyckte det var overkligt att gulingarna hämnades. Jag försökte argrumentera för att det är ovidkommande att diskutera huruvida en film är verklig eller inte. Det är en film. Punkt. Allt som visas är medvetna val av en regissör. Kameravinklar, ljus och allt sånt påverkar hur historien uppfattas. Gänget introduceras genom att visa deras råhet. Det går åt helvete. Detta skeende är ingen verklighet. Det är en film.
Jag tycker fortfarande inte att filmen är moraliserande. Notera detta nu för guds skull... Jag vill dock bestämt hävda att det inte är korrekt att påstå att filmen helt saknar moraliserande. Det har ingeting att göra med att skinnhuvena visar känslor. Det har att göra med det faktum att det är en film som innehåller vissa klassiska ingredienser som visst fan handlar om att "man skördar vad man sår"... Filmen illustrerar en enkelspårig och oupplyst skinheadkultur och syftar givetvis till att väcka tankar hos åskådaren. Det är uppenbarligen så att viljan/förmågan att vilja/kunna se moraliserande element i en film som Romper Stomper ligger hos åskådaren. Jag har t ex svårt att tro att ett äkta skinhead skulle kunna uppfatta filmen som jag gör pga helt andra referensramar. Det är inget fel i det. Man kan ju bara tolka utifrån den man är. Hursomhelst så det mina argument mot uttalandet "Romper Stomper saknar helt moraliserande".
Du hävdar att filmen enbart är en blodig, realistisk skildring som helt saknar moraliserande. Vilka argument har du förutom att enbart hårdnackat hävda att så är fallet?
Tror vi ska reda ut definitionerna av de begrepp som vi slänger oss med innan vi fortsätter denna diskussion.
"moralisera v. -de
komma med sedelärande förmaningar, mästra"
Att moralisera innebär alltså att man skriver någon på näsan och kommer med tydliga pekpinnar i syfte att vara "sedelärande".
Du har en poäng i att det är ren fiktion, men samtidigt så innebär det inte att den inte behöver vara realistisk. Skinheadskulturen är oupplyst och enkelspårig, och om jag förstått det hela rätt håller de flesta nazister med mig där. Så vari ligger då moraliserandet att visa den så som den är/var? Tänk som sagt på att den är 13 år gammal och gjord i Australien.
Filmen handlar egentligen inte om nazismen, utan om ett gäng ungdomar som har halkat synnerligen snett i livet, en vardag som består av extremt våld och hat mot samhället. Som sina antagonister har dom valt de asiatiska invandrarna.
Samtidigt framställs nästan skinbollarna som supermän, kommer ni ihåg hur den största fighten, hur sjukligt många asiater det är med där? Trots det förlorar dom bara en kille (eller är det två?).
Och att hävda att moralkakan ligger i att de faktiskt får sota för sitt beteende... Prova själv att leva som de gör i ett år, jag är tämligen säker på att det kommer gå illa för dig också då.

Jämförelsen med Kubricks "A Clockwork..." är egentligen malplacerad, eftersom Kubricks film är ett surrealistiskt mästerverk där ingenting riktigt stämmer, där människor inte fungerar på det sätt som vi är vana vid att de fungerar. I Romper Stomper så gör dom däremot det.
Jag står fast vid att filmen saknar moraliserande. Att det däremot möjligen finns en sensmoral i filmen kan jag sträcka mig till, men den kan knappast ses som moraliserande: Om du dödar och försöker slå ihjäl människor hela dagarna så kommer det antagligen inte gå så bra.
Tycker du trainspotting är moraliserande, bara för att det går åt pipsvängen för några av knarkarna?