Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Du menar att det är overkligt att gulingarna hämnas på skinnbollarna? Att någon vill ur det vettlösa våldet eftersom han blir kär?
Herrejösses människa, om du tycker Romper Stomper är moraliserande så har du definitivt hängt för länge på FB.
Notera att avhopparen aldrig gör avkall på sina åsikter, eller får dåligt samvete gentemot gulingarna.
Du kan omöjligt ha sett filmen.
Herrejösses människa, om du tycker Romper Stomper är moraliserande så har du definitivt hängt för länge på FB.
Notera att avhopparen aldrig gör avkall på sina åsikter, eller får dåligt samvete gentemot gulingarna.
Du kan omöjligt ha sett filmen.

Jodå, jag har sett filmen. Jag tycker till och med att den är jävligt bra. Annars hade jag inte brytt mig att kolla in tråden... Jag menar absolut inte att filmen bör uppfattas som moraliserande. Vad jag dock bestämt vill hävda är att man inte kan påstå att filmen totalt saknar moraliserande.
Ett gäng skinheads introduceras med en scen där de kängar på ett par kinesbrudar på en skateboard typ, om jag minns rätt. Knappast en hjälteentré.
Davey, som slutligen vill ut vill detta på grund av att han tröttnat på skiten... Vem tror du att filmskaparna vill att man skall engagera sig i, Davey eller Hando? Det är svårt att hävda att den delen totalt avsaknar moraliserade. Han vill bryta med polarna. Klassisk metamorfos...
Slutligen får skinnhuvena spö av 100 kineser. Paralleller som kan dras av detta kan handla om allt ifrån att dessa skinheads minsann är minoritet eller att grymhet (nersparkade barnungar och avbrutna fingrar) straffar sig därför att det alltid finns fler än du som inte accepterar ditt beteende.
Det ligger mer nära att uppfatta filmen på det sättet, än att detta skulle vara en film som på något sätt hyllar skinheadskulturen (så som vissa skinnhuven uppfattar den). Det argumentet håller ju knappast vid ens en översiktlig granskning. Grabbarna vinner ju knappast t ex. Argument av typen "Våra killar kämpar bra, men ibland går det bara åt helvete" håller inte heller enligt min mening.
Vad som är verkligt/overkligt har inget med moraliserande att göra. En hämnd kan spela olika roller både i olika filmer och på olika sätt i verkligheten. Moraliserande uppfattas i en film inte utifrån om något är verkligt eller inte. Det har inget med saken att göra. Romper Stomper är ingen verklighet. Det är en film! Och som sådan är den underkastad vissa narratologiska principer.
Filmen kan ju bara tolkas utifrån vad som förmedlas antingen direkt eller indirekt och faktum kvarstår att att det går åt helvete för gänget, att Davey vill ut etc.
Visst är filmen moraliserande till viss grad. Min poäng med mitt förra inlägg handlade inte om att hävda att Romper Stomper var full av klichéer och pekpinnar. Det är den inte. Jag tycker de har hittat en bra balans faktiskt. Men att hävda att filmen helt saknar moraliserande gränsar till önsketänkande.