2015-10-18, 21:52
Medlem
Jag har efter en olycka fått diagnosen Complex Regional Pain Syndrome, även kallat CRPS. Denna smärtsamma nervsjukdom verkar vara tämligen okänd inom vården. Jag undrar därför om någon känner till denna diagnos? Eller vet om det finns någon expert inom landet som man kan vända sig till? Vilka möjliga behandlingar som finns? Allt är av värde för mig att få veta om denna sjukdom. Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Allalone 2015-10-18 kl. 21:57.
Citera
2015-10-18, 22:12
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allalone
Jag har efter en olycka fått diagnosen Complex Regional Pain Syndrome, även kallat CRPS. Denna smärtsamma nervsjukdom verkar vara tämligen okänd inom vården. Jag undrar därför om någon känner till denna diagnos? Eller vet om det finns någon expert inom landet som man kan vända sig till? Vilka möjliga behandlingar som finns? Allt är av värde för mig att få veta om denna sjukdom. Tacksam för hjälp!
En släkting till mig fick den diagnosen (ena foten) efter en bilolycka, och efter några år så fick han inopererat någon form av elektroniska sladdar i ryggmärgen, har för mig att det är någon form av TENS-maskin som sköter det hela och som också den är inopererad under huden. Den smärtlindringen är enligt han helt outstanding, och han har kunnat dragit ner något enormt på smärtlindrande tabletter.

Tyvärr är detta den enda jag vet om CRPS. Jag lider med dig skall du veta, och håller tummarna för att du skall få bra hjälp av vården.
Citera
2015-10-19, 10:01
Medlem
Tack för ditt svar. Tyvärr så verkar vården inte veta särskilt mycket om denna sjukdom. Det är därför jag sökte mig hit för att se om det fanns några med praktisk kunskap eller annan erfarenhet här. Det påstås ju att CRPS är den mest smärtsamma kroniska sjukdomen enligt något som heter McGills Pain Index. Jag har fått veta att sjukdomen även kallas för RSD eller Kausalgi om det är någon som har hört talas om dom benämningarna? Får försöka kolla upp den behandling din släkting fått. Vore underbart med något som kunde minska smärtan åtminstone lite.
Citera
2025-10-17, 06:15
Medlem
Har du en uppdatering? Sitter i en liknande situation själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in