2015-10-18, 15:41
Medlem
Har en uppgift som lyder:
Beräkna energin det tar att accelerera en bil som väger 800kg från vila till 100km/h på en plan yta.

Enkelt, right?
Min kunskap säger mig, att vi bortser från friktion och luftmotstånd och använder oss av första huvudsatsen där man bortser från mycket ur den och endast får kvar pot. och kinetisk energi.

Men mg(z2-z1)= 0 eftersom det inte sker några förändringar i höjd ty plan yta. Kvar får vi:

Q=(1/2)m*(v2-v1) --> Q =400*(100^2-0^2) = 4000kj.

Svaret är 309kj. Hjälp :P
Citera
2015-10-18, 16:27
Medlem
hastigheten ska vara i m/s inte km/h
Citera
2015-10-18, 17:41
Medlem
Och så skrivs Joule med stort J. Dessutom ska det vara ett mellanrum mellan mätvärde och enhet.
Alltså: 309 kJ, inte "309kj".
Citera
2015-10-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaganG0D
hastigheten ska vara i m/s inte km/h

haha shit.. ibland är man hjärndöd asså! tack för hjälpen!
Citera
2015-10-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Och så skrivs Joule med stort J. Dessutom ska det vara ett mellanrum mellan mätvärde och enhet.
Alltså: 309 kJ, inte "309kj".

Kryp tillbaka till det hörn du kom från, kackerlacka.

EDIT: Om vi ska vara märkvärdiga här så inleder man inte en mening med "och", inte heller skriver man joule med stort "J" mitt i meningen.
Senast redigerad av legalchamp2k 2015-10-19 kl. 00:27.
Citera
2015-10-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legalchamp2k

EDIT: Om vi ska vara märkvärdiga här så inleder man inte en mening med "och", inte heller skriver man joule med stort "J" mitt i meningen.
Om du svarar i den tonen så är du hjärndöd.
Min hjälp får du inte!
Citera
2015-10-21, 09:18
Medlem
Jag har sett enhet inom hakparanteser också.
Citera
2015-10-21, 10:18
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legalchamp2k

Och alldeles bortsett från att Manne1973 har helt rätt så är det fascinerande att det gått så långt att vissa som tror att de ska få hjälp här nu inte längre bara struntar i att tacka, man förolämpar dem som man tycker ger hjälp på fel sätt. TS, Du har lyckats ge PISA-misslyckandet ett ansikte om än hyfsat anonymt.
Citera
2015-10-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Och alldeles bortsett från att Manne1973 har helt rätt så är det fascinerande att det gått så långt att vissa som tror att de ska få hjälp här nu inte längre bara struntar i att tacka, man förolämpar dem som man tycker ger hjälp på fel sätt. TS, Du har lyckats ge PISA-misslyckandet ett ansikte om än hyfsat anonymt.

Kan medge nu i efterhand att det var ett extremt agg, har kommit till insikt att Manne1973 försökte nog trots allt bara hjälpa även om jag i stunden såg det som att han var en besserwisser. Shame on me
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in