2015-10-21, 08:03
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua
Ja Hi5 är ju som Facebook - ett social nätverk - och det är väl inte konstigt att man registrerar sig på ett socialt nätverk när man är 9 år.

Se ovan. Det liknar betydligt mer en dejtingsida än ett socialt nätverk.
Och varför tusan skulle man registrera sig på denna sida när man är 7-8 år när det enbart är vuxna på den sidan? Borde man inte gå till en mer passade sida, lär ju finnas flera motsvarigheter till Lunarstorm ute på nätet som lär passa unga personer bättre.
Citera
2015-10-21, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Se ovan. Det liknar betydligt mer en dejtingsida än ett socialt nätverk.
Och varför tusan skulle man registrera sig på denna sida när man är 7-8 år när det enbart är vuxna på den sidan? Borde man inte gå till en mer passade sida, lär ju finnas flera motsvarigheter till Lunarstorm ute på nätet som lär passa unga personer bättre.

Vadå liknar en dejtingsida? Tar 5 sekunder att kolla upp:

Citat:
hi5 is a social networking site based in San Francisco, California. Founded in 2003, it was reported to be the 2nd largest social network after Myspace by 2007. In 2008, comScore reported that hi5 was the third most popular social networking site in monthly unique visitors behind Facebook and MySpace.

Inte konstigt att han och andra i samma ålder registrerar sig på världens 3e största sociala nätverk. Och vad säger att han är den enda som ljugit om sin ålder för att kunna registrera sig? Mängder av hans kompisar har säkert gjort det också och då fyller ju nätverket en funktion.
Citera
2015-10-21, 08:10
Medlem
Innerslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag bryr mig inte............
Zabi vill studera och BLI något, medan de flesta gnällare jag sett på forumet hittills, mest har anklagat andra för deras egna oförmåga att BLI något.

Organiserade bedrägerier för,kanske,några miljarder är okej enligt dig? Det har vi råd med och de barnen som detta är avsett för kan fortsätta att dö i flyktinglägren?
Är det ett bra sätt att bekämpa rasism och nazism?
Citera
2015-10-21, 08:16
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Vadå liknar en dejtingsida? Tar 5 sekunder att kolla upp:

Med tanke på att jag registrerade mig på sidan för mindre än en dag sedan och blev rejält uppvaktad så står jag fast vid att det här sociala nätverket ligger betydligt närmare att vara en dejtingsida än Myspace eller Facebook. Jag skulle säkerligen kunna göra samma experiment på de två andra sidorna och inte få samma respons.

Citat:
Inte konstigt att han och andra i samma ålder registrerar sig på världens 3e största sociala nätverk. Och vad säger att han är den enda som ljugit om sin ålder för att kunna registrera sig? Mängder av hans kompisar har säkert gjort det också och då fyller ju nätverket en funktion.

Det har du rätt i, samtliga kompisar kan säkerligen ha ljugit om sin ålder enbart för att registrera sig på den sidan. Baserat på bilderna så vill jag inte se hur han ser ut när han börjar närma sig 30 års åldern då han ser redan nu rätt sliten ut med gråsprängda tinningar, vilket är en bedrift när man är 16 år, rynkor och andra fadäser som vuxna män dras med.

Kan du ärligt talat säga att du inte tvivlar på hans ålder efter att ha sett alla bilderna som publiceras? Ser han ut som en person som är fyllda 16 år för dig?
Citera
2015-10-21, 08:21
Medlem
Glauciuss avatar
Förtydligar. Sidan verkar ha gått från en social network till att bli mer av en dating social network sida. Därav också vibbarna om att det liknar mer en datingsida än andra sociala nätverk som Facebook.
hi5
Citat:
Hi5 started its social networking service in 2003. It has shifted its focus over the years, starting with social networking, moving to gaming and finally becoming a dating social networking site.
Citera
2015-10-21, 08:29
Medlem
Ghostfaces avatar
Hej,
Huvudsyftet med den här artikeln var inte att slå fast någons ålder utan att visa hur livet ser ut för en person som kommer som ensamkommande flyktingbarn till Sverige.

Med vänlig hälsning,

Christofer Ahlqvist
Nyhetschef på Göteborgs-Posten
Telefon/SMS: 0705-624106 Mejl: christofer.ahlqvist@gp.se

Formulär skickat från sida:
http://www.gp.se/
--------------------------------------------------
Ditt tips: https://www.facebook.com/zabi.nasro

Hej. Vore intressant att höra era åsikter kring ert reportage om 16-årige ensamkommande flyktingbarnet Zabi Nasro som egentligen är 24 år och befunnit sig i Turkiet i flera år. Hur i helvete kan ni missa att ens kolla sociala medier innan ni gör ett sådant här reportage? Vad är agendan? Tacksam för svar.
Citera
2015-10-21, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Med tanke på att jag registrerade mig på sidan för mindre än en dag sedan och blev rejält uppvaktad så står jag fast vid att det här sociala nätverket ligger betydligt närmare att vara en dejtingsida än Myspace eller Facebook. Jag skulle säkerligen kunna göra samma experiment på de två andra sidorna och inte få samma respons.

Det behöver väl inte betyda att det är en dejtingsida? Du blir garanterat inte uppvaktad av riktiga människor utan det gamla vanliga spamet som man får i mejlen och andra sociala nätverk som inte har resurser att kunna hantera spam. Betyder det att Gmail är en datingsida? Betyder det att Twitter är en datingsida?

Citat:
In early 2009, hi5 began to evolve from a social network into a gaming network.

Han har garanterat registrerat sig för att spela, vilket inte är helt konstigt om man är 9 år!
Citera
2015-10-21, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Hej,
Huvudsyftet med den här artikeln var inte att slå fast någons ålder utan att visa hur livet ser ut för en person som kommer som ensamkommande flyktingbarn till Sverige.

Med vänlig hälsning,

Christofer Ahlqvist

Hej. Vore intressant att höra era åsikter kring ert reportage om 16-årige ensamkommande flyktingbarnet Zabi Nasro som egentligen är 24 år och befunnit sig i Turkiet i flera år. Hur i helvete kan ni missa att ens kolla sociala medier innan ni gör ett sådant här reportage? Vad är agendan? Tacksam för svar.

Kul att du frågar! De har IQ högre än fiskmås och vet att ålder i sociala medier inte betyder riktig ålder då man kan välja åldern själv. Om jag registrerar mig som 97a på Hi5 betyder det att Sverige har ljugit om att jag är född på 80-talet?
Citera
2015-10-21, 08:38
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Kul att du frågar! De har IQ högre än fiskmås och vet att ålder i sociala medier inte betyder riktig ålder då man kan välja åldern själv. Om jag registrerar mig som 97a på Hi5 betyder det att Sverige har ljugit om att jag är född på 80-talet?

Om han är 16 nu så var han då 8 år 2008 när han registrerade sig på dejtingsidan. Känns rimligt. Föddes du korkad eller har du råkat ut för en olycka?
Citera
2015-10-21, 08:57
Medlem
Citat:
Hej,

Med vänlig hälsning,

Christofer Ahlqvist

Jeez, vilken total brist på journalistisk instinkt och nyfikenhet, killen erkänner praktiskt taget att avsikten var att göra ett snyftreportage för bestämda syften.

Och de bilder som länkats här i tråden - från artikeln och från hans HiS- och FB-profiler - ser verkligen ut som foton på någon runt 25 år snarare än en 15-16-åring.
Citera
2015-10-21, 08:57
Avslutad
Citat:
Om han är 16 nu så var han då 8 år 2008 när han registrerade sig på dejtingsidan. Känns rimligt. Föddes du korkad eller har du råkat ut för en olycka?

Men Hi5 är ingen datingsida!

Citat:
hi5 is a social networking site based in San Francisco, California. Founded in 2003, it was reported to be the 2nd largest social network after Myspace by 2007. In 2008, comScore reported that hi5 was the third most popular social networking site in monthly unique visitors behind Facebook and MySpace.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hi5
Citera
2015-10-21, 09:00
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Det behöver väl inte betyda att det är en dejtingsida? Du blir garanterat inte uppvaktad av riktiga människor utan det gamla vanliga spamet som man får i mejlen och andra sociala nätverk som inte har resurser att kunna hantera spam. Betyder det att Gmail är en datingsida? Betyder det att Twitter är en datingsida?

Dina jämförelser är absurda då varken Gmail, Facebook eller Myspace har funktioner där man kan signa upp för att träffa andra människor på samma sätt som hi5 gör.
Har du registrerat dig på sidan? Om inte så föreslår jag att du gör det och utforskar det själv.
Man har bland annat en funktion för "Meet Me" som fungerar som ett spel (det är kanske det här man menar med att sidan är en spelsida?) där man får andra personers profiler och där man kan antingen välja "No thanks" eller "Match med ett hjärta på" för att sedan börja chatta med vederbörande person.
Nu går jag igenom funktionen och den har listat hittills alla som har likat min egen profil för sedan gå över till personer som passar mina angivna egenskaper.

Citat:
Han har garanterat registrerat sig för att spela, vilket inte är helt konstigt om man är 9 år!
Det finns inga spel på sidan förutom den här "Meet Me" funktionen och ett "spel" om att ha användare som "pets". Knappast spel som attraherar yngre folk.
Nu kanske man har tagit bort spelen från att ha utvecklat sig till att bli en dating social network sida. Du verkar för övrigt göra en del antaganden själv, han kanske är sexuell mogen för sin ålder vilket inte är helt otänkbart från dessa länder så att han gör sexuella närmanden och vill ingå i en relation med personer som är betydligt äldre är nog inte helt otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in