2015-10-23, 16:31
Medlem
NygammalValss avatar
Lund

SD lägger ut adresser till flyktingboenden

Citat:
Sverigedemokraterna i Lund lägger ut kartor och listor över flyktingboenden i Lunds kommun. Kritiker menar att det kan leda till fler bränder men det avfärdas av Ted Ekeroth (SD).

Citat:
På Facebook har Sverigedemokraterna lagt ut en lista över tio byggnader med tillfälliga bygglov för olika former av tillfälligt boende, men inte alla är flyktingboenden. Grannar uppmanas att överklaga.

http://www.sydsvenskan.se/lund/sd-kartlagger-flyktingboenden/
Citera
2015-10-23, 19:19
Medlem
NygammalValss avatar
Halland

Bergerska sjukhemmet i Oskarström blir asylboende

Citat:
Boende för ungefär 60 nyanlända öppnar 1 november. Det meddelade Migrationsverket idag.

Boendet är ett så kallat ABK-boende, vilket betyder att de nyanlända själva ansvarar för mat på boendet. Något som Bo Johansson på Migrationsverket ser som mycket positivt.

– Det sysselsätter de boende på ett mycket positivt sätt. Det är ett sätt att minska påfrestningen för de som bor där.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/bergerska-sjukhemmet-i-oskarstrom-blir-asylboende
Citera
2015-10-23, 19:21
Medlem
NygammalValss avatar
Campushallen i Strängnäs blir asylboende för 75 personer

Citat:
Kommunpolitikerna i Strängnäs gör som kommunpolitikerna i andra kommuner. De släpper in illegala invandrare som de kallar ”flyktingar” och låter dem bo i kommunen gratis. Skattebetalarna står för notan.

Politikerna struntar fullkomligt i vad invånarna tycker och bryr sig heller inte om de långsiktiga konsekvenserna. Så länge Campushallen kommer att vara asylboende tvingas eleverna som går i skolan att utöva sin gymnastik utomhus eller i andra lokaler, kanske i Thomas arena.

Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) tror att det kommer att gå bra.

https://asylkaos.wordpress.com/2015/10/23/campushallen-i-strangnas-blir-asylboende-for-75-personer-asylkaos/
Citera
2015-10-23, 19:40
Medlem
NygammalValss avatar
Svedala

Citat:
Svedalas tidigare polis Mats Jennby blir arbetsledare för ett nytt flyktingboende för ensamkommande barn. Lorentz Månssonhuset på Malmövägen håller på att iordningställas för att kunna ta emot 20 personer.

http://www.skd.se/2015/10/23/boende-for-flyktingar-oppnas-i-dag/
Citera
2015-10-23, 20:14
Medlem
NygammalValss avatar
Skyddsrum övervägs som asylboende

Nästa höst kan 30 000 flyktingar bo i tält. Migrationsverket har även undersökt möjligheten att hysa flyktingar i skyddsrum.

Citat:
– Vi måste inventera alla möjligheter, säger Anders Danielsson, generaldirektör på Migrationsverket.

En rad andra alternativ, som kyrkor och gamla industrilokaler, har inventerats de senaste veckorna, ett arbete som landshövdingen i Norrbotten, Sven-Erik Österberg, ska rapportera till regeringen om på fredagen.

Utöver det skriver Migrationsverket i sin rapport att fler tält måste upphandlas. Dessa kan inte tas i bruk förrän nästa höst, men då kan det ”röra sig om 30.000 platser eller fler”.

Myndigheten tittar även på möjligheten att låta flyktingar bo i några av de 65.000 skyddsrum som finns i Sverige.

– Skulle vi göra en lång lista på alternativ så skulle skyddsrum vara längst ned på listan. Men vi måste inventera alla möjligheter och detta är en del av inventeringen, säger Anders Danielsson.

http://www.pressreader.com/sweden/dagens-nyheter/20151023/281754153174546/TextView
Citera
2015-10-23, 20:18
Medlem
Norrköping

http://nt.se/nyheter/norrkoping/flyktingbarn-pa-cedersborg-oroar-personal-12151132.aspx
Citera
2015-10-23, 20:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Tack till alla er som lägger ut informationen.

Tältläger, skyddsrum? Jag misstänker att detta görs för att kunna säga att det är ovärdig boendeform och vips så motiverar man varför man ska ta svenskarnas sommarstugor.
Citera
2015-10-23, 22:35
Medlem
NygammalValss avatar
Göteborg

Citat:
På grund av det ökade antalet ensamkommande flyktingbarn som kommer till Göteborg så har kommunen i samarbete med Göteborgs Räddningsmission öppnat ännu ett transitboende, den här gången i Sandåsskolans tidigare lokaler i Brottkärr.

Boendet kommer att ha plats för 30 till 60 barn och unga som precis har anlänt till Sverige. Det kommer att vara bemannat dygnet runt och bevakas av väktare.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/sandasskolan-blir-transitboende
Citera
2015-10-24, 01:59
Bannlyst
Tänkte att detta kan vara av värde .

Körde E10an för någon månad sedan mellan töre och Gällivare och en bit från töre så kommer man till ett litet samhälle som mitt i har en stor gammal skola som jag funderar på ens används som skola nu då många byskolor brukar läggas ner och barnen får pendla till större ort.

Minns inte vad orten hette men den skolbyggnaden skulle lätt kunna rymma några hundra iphoneflyktingarna ...
Citera
2015-10-24, 02:45
Avslutad
Såg precis att ytterligare ett asylboende brinner så kände mig tvungen att gå in här och kommentera.

Jag hoppas ni som postar är fullt medvetna om att det hjälper personer som bränner ner husen till grunden.

Detta kommer inte att minska invandringen på något sätt utan endast bidra till ökade kostnader för samhället och att fokus läggs på helt fel saker.

Och nej, jag skulle inte tycka att det var kul själv om mitt hus blev granne med ett flyktingboende. Förmodligen skulle det även kunna påverka värdet på huset. Men ni måste ju förstå att det enda som kommer hända är att dom kommer ju bara bygga upp huset igen, nästa gång kanske man reviderar bygglovet och uppför ett ännu större flyktingboende än det som stod där innan. Kontraproduktivt eller hur?

Bli mer politiskt insatta istället om ni är bekymrade. Satsa på att studera, arbeta och bidra till samhället istället för att hjälpa folk att bränna ner asylboenden.
Är ungefär lika konstruktivt som att gå ut på gatan och tända eld på en bil, vilket händer i förorterna dagligen.
Citera
2015-10-24, 02:51
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Såg precis att ytterligare ett asylboende brinner så kände mig tvungen att gå in här och kommentera.

Jag hoppas ni som postar är fullt medvetna om att det hjälper personer som bränner ner husen till grunden.

Detta kommer inte att minska invandringen på något sätt utan endast bidra till ökade kostnader för samhället och att fokus läggs på helt fel saker.

Och nej, jag skulle inte tycka att det var kul själv om mitt hus blev granne med ett flyktingboende. Förmodligen skulle det även kunna påverka värdet på huset. Men ni måste ju förstå att det enda som kommer hända är att dom kommer ju bara bygga upp huset igen, nästa gång kanske man reviderar bygglovet och uppför ett ännu större flyktingboende än det som stod där innan. Kontraproduktivt eller hur?

Bli mer politiskt insatta istället om ni är bekymrade. Satsa på att studera, arbeta och bidra till samhället istället för att hjälpa folk att bränna ner asylboenden.
Är ungefär lika konstruktivt som att gå ut på gatan och tända eld på en bil, vilket händer i förorterna dagligen.

Jag tror ingen i den här tråden skriver om tilltänkta asylboenden i syftet att någon ska gå och bränna ner dem. Jag gör det absolut inte av den anledningen i alla fall. Jag är emot all form av kriminell verksamhet.

Om du menar den här branden ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21639605.ab ) så har just det specifika planerade asylboendet inte nämnts i denna tråd.
Citera
2015-10-24, 03:05
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega

Och vad fan vet du om min och andra skribenters utbildning? Vad vet du om vårt politiska intresse och engagemang? Vad vet du om våra arbeten och vad vi bidrar till i samhället? Du vet inte ett skit. Kioskmongo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in