2005-10-31, 19:21
Medlem
CharlieRs avatar
Nu tar vi och röstar fram tidernas bästa novell!
Alla nominerar max tre noveller, och sedan har vi en final mellan de fem som fått flest nomineringar. Röstningen avslutas den femtonde november.
Citera
2005-10-31, 19:26
Medlem
Gurrams avatar
sådana som redan finns på flashback och skrivna av användare eller vilka som helst?
Citera
2005-10-31, 19:37
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurram
sådana som redan finns på flashback och skrivna av användare eller vilka som helst?
Vilka som helst, det är tidernas bästa novell det gäller.
Citera
2005-10-31, 21:05
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Vilka som helst, det är tidernas bästa novell det gäller.

Mitt förslag är Fettpärlan med Guy de Maupassant. Skall se om den finns på nätet.

Här finns den på engelska i alla fall: http://www.online-literature.com/maupassant/198/
Och här både på engelska och franska: http://www.gutenberg.org/browse/authors/m
Citera
2005-10-31, 21:07
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Nu tar vi och röstar fram tidernas bästa novell!
Alla nominerar max tre noveller, och sedan har vi en final mellan de fem som fått flest nomineringar. Röstningen avslutas den femtonde november.
Två frågor.
Skall novellen finnas översatt till svenska?
Vad är en novell enligt dig? Conrads Mörkrets hjärta (drygt 120 sidor) betraktas i Sverige vanligen som en roman, medan man i England vanligen betraktar den som en novell.
Citera
2005-10-31, 21:21
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Två frågor.
Vad är en novell enligt dig? Conrads Mörkrets hjärta (drygt 120 sidor) betraktas i Sverige vanligen som en roman, medan man i England vanligen betraktar den som en novell.
I england betraktas den som en novel, inte sant?
Novellen behöver inte vara översatt till svenska.
Det är svårt att definiera, men man får väl se till vad de flesta refererar till verket som.
Citera
2005-10-31, 21:25
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Två frågor.

Jag håller med Eremiten. Det är ett vanskligt begrepp: novell. Det finns t.ex. ingen standardlängd för noveller. Engelskans novel (som översätts roman) pekar mot problemet. Saxat från wikipedia:

"Novellen är en form, snarare än en genre, det vill säga det finns noveller av alla genrer: science fiction, deckare, humoristiska och så vidare. Formen har funnits något längre än dess storebror, romanen, alltså sedan omkring 1500-1600-talet." (Vilket jag är lite kluven till... Boccaccios Decamerone, bestående av 100 noveller, kom ju redan på 1300-talet).

Det blir ännu lustigare om vi lyfter in novelletten; dvs. en kortnovell, paradoxalt nog kan tyckas, då en novell egentligen kan vara hur kort som helst.
Citera
2005-10-31, 21:26
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
I england betraktas den som en novel, inte sant?
Nej. De encyklopedier jag har benämner den short story.
Citera
2005-10-31, 21:27
Medlem
skumrasks avatar
Är ju ingen större anledning att välja något oerhört obskyrt mästerverk. Lär ändå inte få så många röster. Att den finns på engelska i alla fall tycker jag är minst ett krav.

Efter som vi bor i Sverige tycker jag svenskt tolkningsföreträde gäller. Mörkrets hjärta är en roman.
Citera
2005-10-31, 21:27
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning
Jag håller med Eremiten. Det är ett vanskligt begrepp: novell. Det finns t.ex. ingen standardlängd för noveller. Engelskans novel (som översätts roman) pekar mot problemet. Saxat från wikipedia:

"Novellen är en form, snarare än en genre, det vill säga det finns noveller av alla genrer: science fiction, deckare, humoristiska och så vidare. Formen har funnits något längre än dess storebror, romanen, alltså sedan omkring 1500-1600-talet."

Det blir ännu lustigare om vi lyfter in novelletten; dvs. en kortnovell, paradoxalt nog kan tyckas, då en novell egentligen kan vara hur kort som helst.
Som sagt: ta det som folk oftast kallar någonting vid. Jag tror inte att någon svensk skulle påstå att just Mörkrets Hjärta är en novell.
Citera
2005-10-31, 21:29
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Nej. De encyklopedier jag har benämner den short story.
Har jag enbart stött på i ett fall. Men som skumrask sa: vi befinner oss i Sverige, inte i England.
Citera
2005-10-31, 21:45
Medlem
Hednings avatar
Mina nomineringar:

Nikolaj Gogol - Kappan (1842)
Edgar Allan Poe - Huset Ushers undergång (1839)
Théophile Gautier - Den döda älskarinnan (1836)

(oj... bara romantik... äh.. )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in