2015-10-17, 12:56
Medlem
Adelaides avatar
Jag råkade nyss äta kyckling med blod i. Det var alltså inte färdiglagat (fattades väl ett par minuter till) och jag åt alltså blod också. Nu är jag rädd för att jag ska få nån smittsjukdom. Flashback, tala om för mig, behöver jag oroa mig?
Citera
2015-10-17, 13:13
Medlem
Ja!

Det är ju ingen skröna att kyckling ska va färdigt, ikväll imorgon till lunch borde du veta om nått är i gång i magen

Med tur så klarar du dig
Med mindre tur , magsjukan, feber!
Minst tur , salmonella och sjukhus
Med riktigt maxad lite tur så kommer du inom närmaste tiden få se ljuset men ingen fara om du e på sjukan!

Ta varningssignalerna på allvar bara!

Uppdatera , följer tråd
Citera
2015-10-17, 13:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag råkade nyss äta kyckling med blod i. Det var alltså inte färdiglagat (fattades väl ett par minuter till) och jag åt alltså blod också. Nu är jag rädd för att jag ska få nån smittsjukdom. Flashback, tala om för mig, behöver jag oroa mig?

Är det en svensk kyckling? De proppas fulla med antibiotika, så i så fall är det knappast någon risk. Annars tar vårt immunförsvar hand om det mesta ändå, så är du frisk i övrigt så är det ingen fara.
Citera
2015-10-17, 13:26
Medlem
Svensk kyckling är TAN antibiotika. Det är däremot inte den från danmark, thailand och brasilien. Ingen fara med lite blod, den har ju blivit uppvärmd av behandlingen du gett den.
Citera
2015-10-17, 13:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svensk kyckling är TAN antibiotika. Det är däremot inte den från danmark, thailand och brasilien. Ingen fara med lite blod, den har ju blivit uppvärmd av behandlingen du gett den.

Är du säker? Är det en lagändring som har trätt ikraft, för jag vet att de proppades fulla förut i alla fall. Och även kor och andra djur.
Citera
2015-10-17, 13:34
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja precis, vill inte se mig som nån kostprofet men dör inte allt vad heter virus/bakterier/annat skit bara kyklingen varit uppe i minst 70 grader..?
Citera
2015-10-17, 13:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är du säker? Är det en lagändring som har trätt ikraft, för jag vet att de proppades fulla förut i alla fall. Och även kor och andra djur.

Användande av antibiotika i förebyggande syfte har varit förbjudet i sverige ganska länge (sedan 86 så är det förbjudet att ge antibiotika till djur som inte är sjuka).

Det är ingen större fara, om det var svensk kyckling så är riskerna extremt små då salmonella är mycket sällstnt, något större risk med importkyckling.
Citera
2015-10-17, 13:56
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ingen större fara, om det var svensk kyckling så är riskerna extremt små då salmonella är mycket sällstnt, något större risk med importkyckling.
Precis, salmonella-risken är rätt överdriven när det kommer till svensk kyckling. Av någon anledning verkar en del ta konsumtionen av ej genomstekt kyckling som en dödsdom, vilket förstås är en överdrift. Ts behöver troligen inte oroa sig.
Citera
2015-10-17, 14:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Precis, salmonella-risken är rätt överdriven när det kommer till svensk kyckling. Av någon anledning verkar en del ta konsumtionen av ej genomstekt kyckling som en dödsdom, vilket förstås är en överdrift. Ts behöver troligen inte oroa sig.

Är en sån där sak som lever kvar sedan sämre tider.

Samma sak med fläskkött, är ingen fara att tillaga svenskt fläskkött lite "rosa", importkött ska man vara försiktigare med. Svenskt kött och ägg överlag är väldigt bra ur smitt/parasit synpunkt.
Citera
2015-10-17, 14:32
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Bullshit, det är tvärtemot. Svenskt kött ska man alltid välja före andra länders kött, just p.g.a man inte får stoppa i dem vad som helst och sedan sälja vidare. Svenskt kött är det krav på att det ska vara veterinärbesiktat.

Men rätta gärna mig om jag har fel, men i så fall vill jag ha en källa, då jag själv är uppvuxen med detta och aldrig varit med eller hört att det är tillåtet.
Citera
2015-10-17, 15:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Bullshit, det är tvärtemot. Svenskt kött ska man alltid välja före andra länders kött, just p.g.a man inte får stoppa i dem vad som helst och sedan sälja vidare. Svenskt kött är det krav på att det ska vara veterinärbesiktat.

Men rätta gärna mig om jag har fel, men i så fall vill jag ha en källa, då jag själv är uppvuxen med detta och aldrig varit med eller hört att det är tillåtet.

Har avrit förbjudet iaf sen 86 att ge djuren antibiotika om dom inte är sjuka, tillväxthormomner är också förbjudna.
Citera
2015-10-17, 15:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har avrit förbjudet iaf sen 86 att ge djuren antibiotika om dom inte är sjuka, tillväxthormomner är också förbjudna.

Ja, jag hade fel (eller rättare sagt tiden går så fort nu så jag hänger inte med, jag kommer nämligen ihåg när det VAR så). Och det var ju positivt! Var ju helt sjukt att ha friska djur konstant på antibiotika. Dessutom var det så att man hade gamla människor, särskilt dom som hade kateter, på antibiotika i förebyggande syfte för att undvika urininfektion. Det har man också slutat med. Dock ger man fortfarande ett antibiotikadropp i förebyggande syfte vid operation, i alla fall på vårt sjukhus, för att förebygga vårdrelaterade infektioner. Och det är nog vettigt med tanke på MRSA och andra sjukhusbakterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in