2015-10-18, 05:24
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag förstår att det är ett avtalsbrott. Min fråga var om det kan få några konsekvenser.
Självklart är det bättre att enas med chefen, men nu är det inte aktuellt, varför jag inte frågat om det heller.
Ja, du kan bli skadeståndsskyldig. Du är tvungen att uppfylla ditt kontrakt, varken mer eller mindre.
Citera
2015-10-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Ja, du kan bli skadeståndsskyldig. Du är tvungen att uppfylla ditt kontrakt, varken mer eller mindre.

Hur många sådana här fall finns det egentligen i Sverige då tror du? Oftas kan du ju på ett schysst sätt komma fram till en vettig uppgörelse med chefen ...som båda är nöjda med.
Citera
2015-10-18, 22:13
Medlem
Jag har varit med om liknande. Jag hade arbetat på ett företag i tre år. Jag ville av olika anledningar gå på dagen. Vi hade ingen avtal. Talade med en jurist och en advokat. De sa båda att jag, eftersom jag var fast anställd och vi inte hade något affärsmässigt eller arbetsrättsligt avtal så var det en ömsesidig 1 månads uppsägningstid som gällde enligt Svea Rikes lagar som går in som default vid sådana här lägen.

Jag trodde inte att det var så. Advokaten sa att de kunde teoretiskt begära skadestånd på grund av de skador som de kunde bevisa uppstod om jag arbetsvägrade. Blev chockad och tyckte att de var ena slavliknande lagar vi hade i vårt land; trodde arbetsmarknadslagar fanns för att skydda den svagare parten.

Jag förhandlade med arbetsgivarens representant och blev arbetsbefriad den månaden. Trodde aldrig jag skulle få sista månadslönen med det fick jag. Sedan skickade de en faktura till mig privat på 3 månadslöner som min advokat skrattade åt och som vi bestred och inte betalade. Det vara bara för att skrämma mig att skriva på konkurrensavtal -vilket jag aldrig gjorde. De var rädda att jag skulle ta med mig kunder och konkurrera med dem. Vilket jag inte gjorde - för jag ville verkligen göra något nytt.

Så det finns konstiga lagar och konstiga människor som kan agera konstigt under affekt i sådana här situationer.
Citera
2015-10-18, 22:56
Medlem
Rubbes avatar
Gör dig bara omöjlig när du säger upp dig; Ljug om att du fått jobb på ett konkurrerande företag och att du mentalt redan är där så ska du se att du blir arbetsbefriad med ganska kort varsel.
Citera
2015-10-18, 23:54
Medlem
xayps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ok, bra input.

Jag har inte sagt upp mig öht, utan funderar bara på en strategi

Borde? Är det en moralisk uppfattning eller har du nån insikt i hur det ligger till?

Om du bryter ett avtal är det logiskt att du kan bli ersättningsskyldig. Vill du veta säkert får du fråga din jurist eller facket men det låter rimligt att du får betala skadestånd. Det enda jag vet är att Sverige är mildare än skräckexemplet USA.

Men tänk på tonen, du verkar tro att Flashback är en gratisarbetande juristbyrå vilket är fel inställning och jag får uppfattningen att det är samma tankefel du gör gällande din anställning.

Du har skrivit på ett papper du inte skulle skrivit på och bör inte "jävlas" för det, oavsett hur illa du blivit behandlad. Tänk alltid att allt är ditt fel och att du endast kan påverka framtiden. Ingen idé att ojja sig över hur jobbigt det är att jobba 2 månader till.

Det kan du göra nästa gång du blir anställd, varför du nu skulle vilja förhandla ner uppsägningstiden — bättre att vara noggrannare under anställningdprocessen. Tänk som att du ska välja vilken arbetsgivare du ska signera för.

Långt och kanske för sent för att påverka fitt beslut, men skriver ändå.

Ps, Hur gör man enklast smileys på mobilen? Är det app eller mobilwebbsida som gäller? Ds.
Citera
2015-10-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL

klart att du inte är skyldig till det. Om du förhandlar med chefen så kan du ju begära att få ta ut inestående semester eller dyligt om du vill i samband med att du lämnar anställningen. Och på så vis kanske du till och med slipper uppsägningstiden om du kvittar den emot semesterdagar istället.
Citera
2015-10-19, 16:33
Medlem
ljusetssvins avatar
En på mitt jobb skrek åt chefen att han kunde dra åt helvete och gick hem på dagen.
Han fick inte sin månadslön eftersom vi fick i förskott och facket kom fram till att han skulle ha sin semesterlön minus det han hade fått i förskott osv.

Chefen såg till att han fick vänta på sin lön i två månader och han fick inga referenser och han var INTE välkommen tillbaka när han några dagar senare ångrade sitt tilltag.
Då välbetald svetsare, nu underbetald taxislusk.

Jag vet då ingen som det gått bra för i framtiden efter ha gått hem på dan.
Även om man hatar sin chef ska man nog leta nytt jobb innan man säger upp sig samt göra ett bra avslut.
Citera
2015-10-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
klart att du inte är skyldig till det. Om du förhandlar med chefen så kan du ju begära att få ta ut inestående semester eller dyligt om du vill i samband med att du lämnar anställningen. Och på så vis kanske du till och med slipper uppsägningstiden om du kvittar den emot semesterdagar istället.

Det är upp till arbetsgivaren om denne vill gå med på att bevilja en kortare uppsägningstid eller att man ska få ta ut sin återstående semester under uppsägningstiden. Det är inget som arbetstagaren har rätt till.

Det är också fullt möjligt för arbetsgivaren att kräva ersättning för de merkostnader som kan uppstå för att arbetstagaren bryter mot anställningsavtalet och struntar i att gå till jobbet under uppsägningstiden. Det sker inte så ofta men det är dock klart ett alternativ som arbetsgivaren kan utnyttja.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in