2015-10-17, 10:01
Medlem
Jag har ett vanligt kontorsjobb med två månaders uppsägningstid men har tröttnat på min chef. Om man går på dagen, kan man få problem? Alltså finns det något juridiskt sätt att straffa mig eller är arbetsgivaren maktlös?
Citera
2015-10-17, 10:08
Medlem
Ja, du begår avtalsbrott. Det är bättre att du och din chef försöker enas kring att du arbetsbefrias under delar av eller hela uppsägningstiden.
Citera
2015-10-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenneth_k
Ja, du begår avtalsbrott. Det är bättre att du och din chef försöker enas kring att du arbetsbefrias under delar av eller hela uppsägningstiden.
Jag förstår att det är ett avtalsbrott. Min fråga var om det kan få några konsekvenser.
Självklart är det bättre att enas med chefen, men nu är det inte aktuellt, varför jag inte frågat om det heller.
Citera
2015-10-17, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag förstår att det är ett avtalsbrott. Min fråga var om det kan få några konsekvenser.
Självklart är det bättre att enas med chefen, men nu är det inte aktuellt, varför jag inte frågat om det heller.

Konsekvensen blir att du får avdrag på slutlönen och ett stort minus i din CV. Dessutom brukar facket vara stenhårda när det gäller att följa avtal så det kan bli minus där också ifall du behöver deras stöd vid en tvist.
Citera
2015-10-17, 10:17
Medlem
xayps avatar
Citat:

Bryr du dig om din lön? Det minsta som händer är antagligen att den inte betalas ut. Tråkigt att du sagt upp dig 2 månader för sent men jag tror inte du kan vinna något på att inte göra ditt jobb.
Citera
2015-10-17, 10:21
Medlem
Du borde kunna behöva betala skadestånd.
Citera
2015-10-17, 10:25
Medlem
Du kan ju behöva referenser för framtiden, och det lär du inte få om du går på dagen.
Citera
2015-10-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Konsekvensen blir att du får avdrag på slutlönen och ett stort minus i din CV. Dessutom brukar facket vara stenhårda när det gäller att följa avtal så det kan bli minus där också ifall du behöver deras stöd vid en tvist.
Ok, bra input.
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Bryr du dig om din lön? Det minsta som händer är antagligen att den inte betalas ut. Tråkigt att du sagt upp dig 2 månader för sent men jag tror inte du kan vinna något på att inte göra ditt jobb.
Jag har inte sagt upp mig öht, utan funderar bara på en strategi
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du borde kunna behöva betala skadestånd.
Borde? Är det en moralisk uppfattning eller har du nån insikt i hur det ligger till?
Citera
2015-10-17, 10:26
Medlem
Schweppes99s avatar
"pacta sunt servanda" din jäkel.

Men enligt avtalslagen §3 så gäller också "carpe diem"

Hur ser ditt avtal ut? släng upp det här så skall vi jurister ta en koll
Citera
2015-10-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du kan ju behöva referenser för framtiden, och det lär du inte få om du går på dagen.
Jo, jag kommer få jättebra referenser av mina kollegor och det räcker för mig.
Citera
2015-10-17, 10:27
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:
Ok, bra input.

Jag har inte sagt upp mig öht, utan funderar bara på en strategi

Borde? Är det en moralisk uppfattning eller har du nån insikt i hur det ligger till?

sitter här med lagboken i mina händer och i mina andra händer en bok om avtalsrätt. Skall leta reda på skit åt dig. Har du skrivit på något avtal?
Citera
2015-10-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
"pacta sunt servanda" din jäkel.

Men enligt avtalslagen §3 så gäller också "carpe diem"

Hur ser ditt avtal ut? släng upp det här så skall vi jurister ta en koll
*lol*
Nej tack jag nöjer mig med generella råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in