2015-10-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Från en artikel som handlar om polisens löneutveckling påstår du att vi inte har råd att anställa poliser då vi tar in massa flyktingar idag. Jag visar att de inte är något nytt utan från länkarna jag gav dig så gick de snacket redan 2007.

Hur vi ska finansiera allt kan jag inte svara på men känner att de är OT här.

En samhällsekonomi är beroende av alla ingående kostnader, det är ju inte så att utgifter är isolerade från varandra.
Citera
2015-10-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
""Vi har inte råd att vara poliser längre", skriver de i ett brev till facket.

– Polisassistenter som är nyutbildade går in på högre ingångslön än vad vi har nu efter sex-sju år. Vi skulle ha legat på 28.000 i månaden men jag ligger kvar på 24.500 kronor, säger en av poliserna som SVT Nyheter Stockholm har pratat med."

Vilka utgifter är det dom pratar om?

"– Jag anser att det är viktigt att poliser som jobbar i lokalpolisområden, som till exempel Botkyrka som är ett utsatt område, ska få en relevant ersättning. Det är viktigt att lyfta fram vad en relevant ersättning kan vara och hur man fördelar ersättningen utifrån verksamheten, säger områdeschef Erik Åkerlund."

Självklart ska Poliser ha lön för arbetet som utförs och för riskerna arbetet innebär.

"Den muslimska bidragsinvandringen.."
men..va fan har det här med invandring att göra?

Systemkollaps?

En polis har bara två års högskoleutbildning.
En ingångslön på 24500 är väldigt bra för så kort utbildning.
Varför skulle de ligga på 28000 kr?

Vad är det för risker du nämner? Att vara polis är att vara trygg.
De har väldigt få skadade och döda i sin yrkesutövning.
Att vara industriarbetare är mycket mycket farligare.
Lastbilschaufför är en av de farligaste yrkena. En av fem av de som dör i tjänsten tillhör detta yrket.
Sedan har man livsmedelsarbetare och andra industriarbetare.

Poliser drabbas väldigt sällan av skador eller dödsfall.
Citera
2015-10-18, 09:25
Medlem
segadongs avatar
Stämmer ju inte att dom inte får mer i.lön pga invamdring. Ta fram redig källa om de finns tack.
Citera
2015-10-18, 09:27
Medlem
Schlemms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Poliser ska inte ha en krona i lönehöjning(eller ens lön egentligen).
Ser inte att polisen fyller nån som helst funktion i Sverige idag.

Håller nog delvis med där. Haha, blir ofrivilligt påmind om den kvinnliga polisen som på Malmö station satt och läste sagor till småbarn.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/forsta-motet-med-sverige-sagostund-med-poliser
Mamma hormonerna bara sprutade. Gulligt i de godas ögon men i mina ögon naivt PK-bullshit. Hon visste att det fanns en god chans att det skulle hamna i media, bättre än Facebook. Medan papperslösa potentiella terrorister smyger in i landet bakom hennes rygg. Grattis, gnäll inte om lönen tack. En barnpassare med pistol, hur jävla absurt är inte det?
Citera
2015-10-18, 09:35
Medlem
Innerslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
.

Varför trollade man aldrig dessa summor till välfärden?????))
Vi som redan bor i landet är inte värda den förmånen trots att det är vi som jobbat ihop statens penningkista.Varken politiker eller media anser att vi har något större värde då vi är vanliga tråkiga svenskar utan skyddsbehov.
Svårt för dessa yrkeskategorier att framstå som jordens största humanister utan människor med riktigt eller bluffat behov av skydd.Så enkelt är det nog tyvärr.

Politiker och media koketterar sitt oerhörda värde då bägge yrken mer är ett livsval som från grunden omgärdas av ett skimmer av romantiska "förändra-världen-moln".Utan folk att skydda så förminskas deras personer rejält i den egna självbilden. Det får vi lida för.
Citera
2015-10-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconmussli
Är inte 28000kr ganska låg lön efter sex-sju års erfarenhet. Och 24500, vilken käftsmäll. Ett stort hån.
Trodde poliser tjänade mer än vanliga industriarbetare.

Fast poliser gillar ju ofta olika så dom får skylla sig själva. 87%.
Men det är ju skillnad på polis och polis. Trafikpolis och brottsutredare t.ex. Har de samma lön?
Citera
2015-10-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Dom kanske behövdes i det gamla Sverige. I dagsläget ser jag inte att dom fyller någon som helst funktion.

Det har blivit nån konstig politisk korrumperad organisation som bestämmer själva vilka brott dom ska bry sig om och inte.

Dom kan ju börja med att försöka utföra sitt jobb innan dom kommer och gnäller om högre lön.
Är man vettig och jobbar som polis så borde man strejka, sjukskriva sig eller säga upp sig.

Rikspolischefen står direkt under justitiedepartementet och får klara direktiv av vad som skall göras. Säger politikerna att dom ska jobba på ett visst sätt så gör dom det, poliserna själva avgör inte vad som skall prioriteras.

Så är det några du inte ska skylla på så är det polisen, dom är lika maktlösa som vi övriga och lyder bara vad systemet säger att dom ska göra.
Citera
2015-10-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
För tillfället så befinner jag mig pga arbetet i en småstad i Norrland (ska åka hem idag) jag har varit här i tre dygn och faktiskt inte sett till en enda polis under tiden. Pratade med en lokalbo om det och han sa att numera kanske man ser en polisbil glida förbi någon gång i veckan han sa också att den lokala polistationen bara har öppet på kontorstid och att närmsta öppna station finns ca 50 minuter bort, men råkar man ut för ett brott så går det bra att kontakta polisen via Facebook.
Ser nog nästan likadant ut i hela landet förutom i de större städerna där man hör ett nästan konstant tjutande från sirenerna.
I Pajala har "polisstationen" öppet 3h varje vecka. Jag antar att resterande timmar begås inga brott så allt är väl.
Citera
2015-10-18, 10:35
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segadong
Stämmer ju inte att dom inte får mer i.lön pga invamdring. Ta fram redig källa om de finns tack.

Ta fram en opartisk källa som säger att det inte är så.
Citera
2015-10-18, 10:45
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segadong

Det finns säkert ingen vettig källa på detta.
Däremot kan man ju räkna lite och dra egna slutsatser.

Låt säga att invandringen kostar 20 miljarder mer i år jämför med för 2 år sedan.
Vad får man då för 20 miljarder?

Till exempel finns idag 20000 poliser i Sverige, dessa har alldeles för låg lön i förhållande till utbildning och förmåga, varför bli polis om du med samma medfödda förmåga kan tjäna dubbelt i det privata.
Samma sak med lärare och sjuksköterskor.

Så 20 miljarder / 20000 poliser blir 1 miljon per polis.
Så klart helt orimlig löneökning, dessutom vill även andra grupper ha högre lön.

Så vi lägger till 107000 sjuksköterskor och 124000 grund och gymnasielärare.
Då är vi uppe i 251000 högpresterande personer som vet sitt värde och samtidigt undrar varför de har samma lön som lågutbildade industriarbetare.
20 miljarder fördelat på dessa blir ca 80.000 kr per person, nu börjar de närma sig sin rätta lön, detta är inga orimliga siffror.

Så visst finns ett samband med dyr invandring, pengarna tas ur samma offentliga kassakista, om utgifterna ökar i ena änden måste de minska i en annan. Skatterna är redan maximerade så där finns knappast mer att hämta utan negativa konsekvenser.
De lönegrupper jag nämnt ovan är de som i decennier halkat efter och ständigt klagar på dålig lön, nu lär de få vänta ännu längre på vettiga löner då skattepengarna går till annat.
Citera
2015-10-18, 10:51
Medlem
[Assman]s avatar
Det behövs inga källor det räcker med en liten bit hjärna och sen att man tar den lilla biten och startar upp den.

Prata med era föräldrar om vilka problem vi hade för 30 år sedan ni som inte fattar. Har ni inga föräldrar kan ni prova att prata med en kompis förälder.

Då: Man hade killar som hängde vid rampen vid skolan på kvällarna. Man rökte lite gräs och hade fult långt hår samt att tjejmodet gjorde så att de svenska damerna såg ut som trötta bibliotek.

Bristen på snyggt klädda tjejer, playstation och smartphones drev ibland våra herrar till att göra dumma saker såsom lite bus med att kasta bajs i någon random skolas ventilationssystem, elda upp någon kolonilott elller slåss med killgänget från grannkommunen.

När man slogs så använde man knytnävar och låg man ner så var det sedan slutlekt. Idag använder man inte bara knynävar utan man drar till med allt man hittar...ja ni vet resten

Mord var en nyhet, idag vardag. Gissa vad som kostar pengar här? En knytnäve vid rampen eller utreda mord till vardags och den stora apparat en mordutredning kräver.

Jag är övertygad om att detta beror på en felaktig politik och den som säger annat är naiv eller tappad vid födseln.
Citera
2015-10-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nej, du missförstår uppenbarligen med mening eller så läste du bara första meningen...
Eftersom polis är ett statligt akademikeryrke medför en kortare utbildning sämre lönebildning oavsett om vi har 0 eller 1 million asylanter per år och oavsett hur många brott du löser. Om du är duktig på att spåra upp och gripa brottslingar så har det inte speciellt stor betydelse för vare sig din lön eller karriär. Det viktiga är att du kan läsa dina chefer rätt så att du kan ta beslut och prata så som de gillar. Polisyrke är på väg in i samma mardrömssituation som läraryrket. Inte heller lär det hjälpa att polsutbildningarna är belägna vid följande platser: Umeå universitet, Södertörns högskola och Linneunversitetet i Växjö. Tre av de "lärdomssäten" som är mest infekterade av genustänk, rasifieringstrams och dyrkande av den intersektionella matrisen.

För det första. Polis är INTE ett akademikeryrke. "Polishögskolan" är så att säga inte en riktig högskola. Polisutbildningen är som det ser ut idag en eftergymnasialyrkesutbildning.

Som det ser ut nu ligger alla tre polishögskolorna vid riktiga högskolor men de är avskilda från de riktiga högskolorna (Umeå, Södertörn, Linneuniversitetet). De är inte avskilda bara rent byggnadsmässigt utan även kursmässigt. De skulle exempelvis kunna samläsa med andra studenter i olika ämnen men vad jag vet förekommer inte det. Om det nu skulle börjat med det så misstänker jag att samordningen är rätt minimal. Det var den i vart fall tidigare.

Därmed inte sagt att det inte finns poliser som har läst en del akademiska kurser eller att vissa delar av polisutbildningen skulle kunna vara akademisk, det är ju något som de verkar vilja att den skall vara eller bli - det har tjatat om det i åratal men den utredningen ligger fortfarande i en låda och samlar damm. Jag är personligen inte en av förespråkarna för en akademisering av polisutbildningen. Jag anser att man kan ha riktiga akademiker till de akademiska bitarna inom polisen och att polis är mer av ett praktiskt yrke och därför duger det gått med att ha det som det är. Man blir inte polis för att sitta på kontoret, man blir polis för att vara ute i samhället.

För en akademiker är däremot inte polisen speciellt lockande. Du saknar befogenheter som den riktiga polisen inte vill lämna ifrån sig. Du kommer i praktiken vara en slags andraklassens anställd för att du inte är en riktig polis. Om eller när polisen har anställningsstopp eller måste skära ner och spara pengar så ligger du också alltid först på slaktbänken och det kan vi tacka polisförbundet för. Löneutvecklingen för en civil expert inom polisen är även den minst sagt dålig. Den är något bättre ingångsmässigt än för en vanliga polis men den är sämre än vid andra statliga myndigheter. De enda som betalar sig inom polisen är att bli chef. Men även det är inte någon höjdare jämfört med andra statliga myndigheter.

Dragningskraften i polisyrket är däremot stor. Det är bara att titta på antagningssiffrorna varje år och antalet sökande. En gång i tiden var det en betald utbildning för att bli polis. Nu måste du ta studiemedel precis som alla andra studenter. Du skuldsätter dig alltså normalt sätt för att få bli polis. Då kan man verkligen börja fundera på om det är värt det rent ekonomiskt.

Medellönen för en polis är inte heller 24k. Den är högre än så och varierar rätt kraftigt i landet. Poliser i storstäderna tjänar vanligen mer än landsbyggden. Till grundlönen kommer sedan en del olika tillägg beroende på vad man jobbar med eller vad man deltagit i för aktiviteter osv. Enligt SCB:s lönedatabas är medellönen för en ordningspolis runt 30k, som sagt storstäderna drar upp det hela lite. För att vara en eftergymnasialyrkesutbildning på 2.5 år är nog 30k inte så jävla pjoskigt när allt kommer omkring ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in