2015-10-16, 16:43
Medlem
Akilles-själs avatar
Några diskussionsunderlag över *(längst ner på sidan).

Tror ni vi kommer gå över till ett typ 1 samhälle från nuvarande typ 0 samhälle?
Eller tror ni vi kommer förgöra oss själva innan?

När in i framtiden tror ni vi kan säga att övergången är ett faktum?

Vad ser du för viktig framtida teknik rent teoretisk i ett typ 1 samhälle som vi inte har idag?

När skulle du våga spekulera i att teknik från ett typ 2 samhälle sporadiskt kommer börja uppstå?

I mina ögon är internet det absolut största tecknet på en typ 1 civilisation idag, vad tycker ni?
Även hur Engelskan används av eliten världen över är ju stort, men då kan ju även tv och radio räknas och retoriken till vad som är kännetecken för ett typ 1 samhälle/civilisation blir kanske allt för diffus?
För rent Teoretiskt enligt dagens historievetenskap (vilken jag ej tror på) har vi ju faktiskt rent av varit en del av något liknande en typ 1 civilisation på Afrikas savann en gång i tiden (rent socialt).
Vilket gör allt om ännu mer diffust.

Därför kanske din syn på vad som är början på vad som är dagens smakprov på en typ 1 civilisation är annorlunda

* Michio Kaku's teorier om olika former av eventuella framtida civilisationer, vill ni veta mer är det bara att slå in namnet på YouTube eller Google.
Citera
2015-10-16, 17:09
Medlem
Svampskogens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=7NPC47qMJVg
Citera
2015-10-16, 17:13
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Tack tack, men gudfadern i denna fråga har jag redan lyssnat på
Jag vill ha eran input
Citera
2015-10-16, 17:16
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Eller du kanske bara länka för att jag borde gjort så haha

My bad
Citera
2015-10-16, 17:47
Medlem
Svampskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Eller du kanske bara länka för att jag borde gjort så haha

My bad

Hehe precis så

Tänkte skriva det men plötsligt så var jag tvungen att sticka snabbt från datorn
Citera
2015-10-16, 18:16
Medlem
Drinkycrows avatar
Visst att du ger oss någon att kolla upp på youtube men ska man inte kunna delta i alla trådar utan att klicka på externa linkar/söka på internet? Du kan ju gärna ge en kort sammanfattning av vad en typ0 och typ1 civilisation faktiskt innebär.
Citera
2015-10-16, 18:55
Medlem
Om 200 år, kanske kan vi vara en typ 1 civilsation, om vi inte förgör oss själva innan dess.
Vi börjar med att kolonalisera Mars, Månen, om 50 år, kan vi ha våra första bosättningar där.
Och kan vi resa med "Warpdrift" eller med en liknande teknik, så kan vi också besöka andra solsystem.
Vi lever i en intressant tid, tekniken går framåt med stormsteg. När får vi först kontakt med ET?
Antimateria, mörk energi, mörk materia. svarta hål, det finns många intressanta saker som kommer få sin förklaring förr eller senare, hoppas jag får vara med och uppleva det.
Citera
2015-10-16, 19:00
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobofast66
Om 200 år, kanske kan vi vara en typ 1 civilsation, om vi inte förgör oss själva innan dess.
Vi börjar med att kolonalisera Mars, Månen, om 50 år, kan vi ha våra första bosättningar där.
Och kan vi resa med "Warpdrift" eller med en liknande teknik, så kan vi också besöka andra solsystem.
Vi lever i en intressant tid, tekniken går framåt med stormsteg. När får vi först kontakt med ET?
Antimateria, mörk energi, mörk materia. svarta hål, det finns många intressanta saker som kommer få sin förklaring förr eller senare, hoppas jag får vara med och uppleva det.
Jag önskar jag fick en blick av allt detta, (troligt vis inte )
Citera
2015-10-16, 19:14
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Visst att du ger oss någon att kolla upp på youtube men ska man inte kunna delta i alla trådar utan att klicka på externa linkar/söka på internet? Du kan ju gärna ge en kort sammanfattning av vad en typ0 och typ1 civilisation faktiskt innebär.
Lite snabbt och inte hälften så informativt som på YouTube, men detta är lite trist hämtat från wiki:

Civilisationstyper[redigera | redigera wikitext]
Energi är en statisk kvantitet och benämns i enheten Joule. Effekt är ett mått av energiöverföring per tidsenhet och benämns i enheten watt (Joule per sekund). De tre nivåerna på Kardasjevskalan använder effekt (W) för att plottas i en logaritmisk skala.
Typ I[redigera | redigera wikitext]
En civilisation av Typ I klassifikation kan tillvarata all tillgänglig energi på en planetär skala, eller ungefär 1016 till 1017 W. Jorden har ungefär 1,74 x 1017 W att tillgå. Kardasjevs första värde för denna klassificering var 4 x 1012, en "teknologisk nivå nära den nuvarande", vilket formulerades 1964.
Typ II[redigera | redigera wikitext]
En civilisation av Typ II klassifikation kan tillvarata all tillgänglig energi på en stellär skala, eller ungefär 4 x 1026 W. Vår egen sol avger ungefär 3,86 x 1026 W.
Typ III[redigera | redigera wikitext]
En civilisation av Typ III klassifikation kan tillvarata all tillgänglig energi inom en galax, eller ungefär 4 x 1037 W. Detta värde kan variera mycket eftersom det finns en stor variation på galaxer. Det angivna värdet är den ungefärliga effektutmatningen från Vintergatan.

Men egentligen handlar det lite mer om att gå från dagens barbartider till att alla står intellektuellt på ungefär samma nivå, med 1 primärt språk, samma lagar, samma rättigheter, samma humor (nej inte detta ), fri energi och bara rå över alla naturens resurser här på jorden fullkomligt. Internet är som typ 1 civilisationens gemensamma nätverk av information på ett sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in