Jag satt och löste denna precis |x-1| + |x+1| = 2
Fick det till 2 och -2 som är korrekt svar.
Vad jag vill veta är om jag löst den korrekt eller om det var en slump. Jag räknade som en ekvation och fick 2 = 2. Sedan i absolutbelopp så kan det vara -2 och 2 ju.
Sedan satt jag på detta talet |x-1| + |x+1| = 3 .. Gjorde sak samma här men får 2 = 3 då, svaret skall vara 3/2 och -3/2
Sedan kom jag till det sista talet jag har problem med, |x-1| + |x+1| = 1. Jag räknade på samma sätt och fick 2 = 1. det var tydligen fel för att x uppfyller inga alternativ i ekvationen.
Hade uppskattat om någon kan förklara detta lite bättre.
I vanliga fall delar man up funktionen på hur den kommer se ut inom olika intervall av X.
T.ex |x-1| + |x+1| = x+2 när x=<1, 2 när -1<x<1 och x+2 när x=<-1
alltså är lösningen -1<=x<=1
Om du undrar vilka intervall man väljer så utgår man från nollpunkterna av de enskilda termerna med absolutbelopp i ditt fall |x-1| ger x=1, f(1)=0 och |x+1| ger x=-1, f(-1)=0 alltså hur funktionen ser ut när x är mindre än -1 mellan -1 och 1 och större än 1 för vid dessa punkter kommer funktionens utseende ändras.
Senast redigerad av Fuskenstein 2015-10-16 kl. 16:38.
Jag satt och löste denna precis |x-1| + |x+1| = 2
Fick det till 2 och -2 som är korrekt svar.
Vad jag vill veta är om jag löst den korrekt eller om det var en slump. Jag räknade som en ekvation och fick 2 = 2. Sedan i absolutbelopp så kan det vara -2 och 2 ju.
Sedan satt jag på detta talet |x-1| + |x+1| = 3 .. Gjorde sak samma här men får 2 = 3 då, svaret skall vara 3/2 och -3/2
Sedan kom jag till det sista talet jag har problem med, |x-1| + |x+1| = 1. Jag räknade på samma sätt och fick 2 = 1. det var tydligen fel för att x uppfyller inga alternativ i ekvationen.
Hade uppskattat om någon kan förklara detta lite bättre.
kom ihåg definitionen av absolutbelopp,
|x|=x om x>=0
|x|=-(x) om x<0