2015-10-16, 16:03
Medlem
Tjena.

Jag satt och löste denna precis |x-1| + |x+1| = 2
Fick det till 2 och -2 som är korrekt svar.
Vad jag vill veta är om jag löst den korrekt eller om det var en slump. Jag räknade som en ekvation och fick 2 = 2. Sedan i absolutbelopp så kan det vara -2 och 2 ju.

Sedan satt jag på detta talet |x-1| + |x+1| = 3 .. Gjorde sak samma här men får 2 = 3 då, svaret skall vara 3/2 och -3/2

Sedan kom jag till det sista talet jag har problem med, |x-1| + |x+1| = 1. Jag räknade på samma sätt och fick 2 = 1. det var tydligen fel för att x uppfyller inga alternativ i ekvationen.
Hade uppskattat om någon kan förklara detta lite bättre.
Citera
2015-10-16, 16:32
Medlem
Helt fel

2 och -2 ger 1+3=2 och 3+1=2 vilket inte är sant.

I vanliga fall delar man up funktionen på hur den kommer se ut inom olika intervall av X.

T.ex |x-1| + |x+1| = x+2 när x=<1, 2 när -1<x<1 och x+2 när x=<-1

alltså är lösningen -1<=x<=1

Om du undrar vilka intervall man väljer så utgår man från nollpunkterna av de enskilda termerna med absolutbelopp i ditt fall |x-1| ger x=1, f(1)=0 och |x+1| ger x=-1, f(-1)=0 alltså hur funktionen ser ut när x är mindre än -1 mellan -1 och 1 och större än 1 för vid dessa punkter kommer funktionens utseende ändras.
Senast redigerad av Fuskenstein 2015-10-16 kl. 16:38.
Citera
2015-10-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Jag räknade som en ekvation och fick 2 = 2.
Öh, jaha? Detta är ju sant för alla x. Hur kunde du få fram något ur detta?
Citera
2015-10-16, 21:10
Medlem
upparinteners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Tjena.

Jag satt och löste denna precis |x-1| + |x+1| = 2
Fick det till 2 och -2 som är korrekt svar.
Vad jag vill veta är om jag löst den korrekt eller om det var en slump. Jag räknade som en ekvation och fick 2 = 2. Sedan i absolutbelopp så kan det vara -2 och 2 ju.

Sedan satt jag på detta talet |x-1| + |x+1| = 3 .. Gjorde sak samma här men får 2 = 3 då, svaret skall vara 3/2 och -3/2

Sedan kom jag till det sista talet jag har problem med, |x-1| + |x+1| = 1. Jag räknade på samma sätt och fick 2 = 1. det var tydligen fel för att x uppfyller inga alternativ i ekvationen.
Hade uppskattat om någon kan förklara detta lite bättre.
kom ihåg definitionen av absolutbelopp,
|x|=x om x>=0
|x|=-(x) om x<0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in