2015-10-16, 15:21
Medlem
Tjena, vi ska beställa hem 200 varor från en leverantör i Shanghai på sidan alibaba. Vi har haft kontakt med dem sedan 1 månad tbx. Nu när bankkontot är startat ska vi sätta in pengarna och göra en beställning.
Vår rådgivare pratade om en frakt på 4-6 månader. Det känns löjligt för vi gissade på 1 månad om inte mindre. Varorna går för cirka 1500 och frakten kostade 800 och då får vi 2 vanlig flyttkartonger. Inga stora saker vi ska köpa. 100 st i en kartong stod det och känns lite väl dyrt för att få 2 kartonger som inte ens kommer väga 10 kg ska sitta på en bananbåt från Asien för 800 kr +- (beroende på kurs).

Vad tror /vad vet ni? Ja jag har skickat en frågan men tänkte kolla med er på flashback.

Produkten är stor som ett mjölkpaket och väger 130 gram och dem kan placeras i varandra så dem kommer förmodligen komma staplade på varandra. Dvs vara smartpackade i en vanlig flyttkartong.

Tacksam för svar, mvh Jeff.
Citera
2015-10-16, 15:38
Medlem
Hej

Låter som dhl express är att föredra för en sådan liten order. Borde kosta runt 150 dollar att få hem det och det tar ca 4 dagar
Citera
2015-10-16, 15:38
Medlem
UF? vilken skola? om jag inte är fel på det vill säga.
Citera
2015-10-16, 15:42
Medlem
Med all säkerhet ger leverantören er ett par veckors extra tillägg på leveranstiden fr som du säger, 4-6 månader tar det inte oavsett även om det går som samlastningsgods i en container vilket ligger på 30-40 dagar ca plus hantering i lastnings/lossningshamn plus terminaler men de vill troligtvis inte att du/ni ska claima för lång transittid och vilja kräva del av betalning tillbaka om det kan betraktas som att ha brutit mot "avtalet". Sedan kan det ju även bli stående i väntan på tullinspektion men brukar inte vara mkt mer än totalt ngn vecka.
Ring dem, bör väl vara enklaste sättet att räta ut frågetecken.
Citera
2015-10-16, 15:50
Medlem
Henkeees avatar
Om det inte flygs så räkna med 60-90 dgr skulle jag säga.

dock förstår jag inte hur du tror att det ska få plats i två flyttkartonger om det är 200 mjölkpaket.

förmodligen är det en större leverans än du räknat ut och därav tar det väl också längre tid. dessutom är 130gram * 200st = 26 kilo.. inte 10 kg som du tror.

ps! köp cola och chips för pengarna i stället.
Citera
2019-01-02, 21:24
Bannlyst
Vill ej starta ny tråd för tråden heter exakt det jag söker.

Om jag ska köpa någonting från alibaba för 1 kr var kan jag hitta frakten?

Har också hört talats om tull avgiften finns den kvar?

Om jag köper någonting för 1 kr och 20 kr i frakt vilka dolda avgifter kan jag förvänta mig eller finns de kvar?

Man vill ju veta totala summan direkt!? Hur gör man för att ta reda på den?
Senast redigerad av Firmi 2019-01-02 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in