2015-10-16, 15:16
Avslutad
Tjena! Eftersom jag är utråkad och intresserad runt detta ämne så har jag öppnat denna tråden så att alla kan skriva de fusk restaurang använder.

Fick höra av vissa kompisar och bekanta att de använder vanlig file istället för oxfile. fuskar på olivoljan genom att blanda med vanlig matolja osv..

ge allt ni har
Citera
2015-10-16, 15:37
Medlem
ganska känd sak men dom brukar ha en del vatten i läsken också
Citera
2015-10-16, 16:48
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunnoXD
Tjena! Eftersom jag är utråkad och intresserad runt detta ämne så har jag öppnat denna tråden så att alla kan skriva de fusk restaurang använder.

Fick höra av vissa kompisar och bekanta att de använder vanlig file istället för oxfile. fuskar på olivoljan genom att blanda med vanlig matolja osv..

ge allt ni har

Runt 417 ton Åsne lch häst kött importeras varje år till Sverige.

Hästkött blir ofta hamburgare och färs.

Finns flertalet fall där filen från åsnan säljs som oxfilé på t.ex pizzerior och liknande.

Till och med på kedjor som Ica har man hittat fusk med oxfilé där man besprutat fläskfilé för att den ska likna oxfilé.

OBS Ica själva behöver ej vara medvetna om detta utan kan också blivit lurad av leverantörerna.
Citera
2015-10-16, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
ganska känd sak men dom brukar ha en del vatten i läsken också

är du serriös? fan va vidrigt.
Citera
2015-10-16, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Runt 417 ton Åsne lch häst kött importeras varje år till Sverige.

Hästkött blir ofta hamburgare och färs.

Finns flertalet fall där filen från åsnan säljs som oxfilé på t.ex pizzerior och liknande.

Till och med på kedjor som Ica har man hittat fusk med oxfilé där man besprutat fläskfilé för att den ska likna oxfilé.

OBS Ica själva behöver ej vara medvetna om detta utan kan också blivit lurad av leverantörerna.

haha, en pizzeria i Halmstad stängde för ett par år sen då dom förvarade deget i toaletten då de va för snåla att köpa ett extra kylskåp
Citera
2015-10-16, 23:00
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
haha, en pizzeria i Halmstad stängde för ett par år sen då dom förvarade deget i toaletten då de va för snåla att köpa ett extra kylskåp

Haha då undrar man ju varför just toaletten ? Måste funnits något bättre utrymme eller ett begagnat kylskåp kan man nog hitta för 1000 kr.
Citera
2015-10-16, 23:02
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
är du serriös? fan va vidrigt.

Det med läsken trodde jag alla visste. Har ju varit ett evigt rykte om det.

Nu ska dock tilläggas att detta endast gäller en viss sorts restauranger och det är oftast sådana restauranger där man har sån påfyllningsmaskin eller vad det kallas.

Restauranger som serverar glasflaskor, burkar eller liknande är självfallet inte utspädda.
Citera
2017-02-20, 18:00
Medlem
http://www.expressen.se/gt/blandade-kebabsas--med-en-borrmaskin/ Kan man kalla det här fusk?
Citat:

ge allt ni har
Citera
2017-07-24, 17:48
Medlem
Att dom blandar ut läsken med vatten är inte konstigt, dom restauranger som har drickautomater använder sig av koncentrat, dvs samma som när ni använder till sodastream, men det är ju inte konstigt, bra mycket miljövänligare att frakta runt en 10L koncentrat än 100L cola. Då jag praktiserade på ett kebab hak så märkte jag det, dessutom så kan man tydligt känna om dom nyligen bytt lådan då det brukar bli en stark smak av citronsyra/mögel från första 4-5 muggarna.
Citera
2017-07-24, 19:35
Medlem
mjukmjukares avatar
Ja, exakt vad fusket består i vet inte jag.
Men besparande åtgärder vidtages av Pizzeriorna.
Fusk? Ja, troligt.
Utan gymnasiekompetens inser man att alla dessa oxfiléer eller fläsk är ofta
annat gott.

Vad Kebabköttet beträffar, shysst kött?
Eller?

Allt är väl inte häst?
Citera
2017-07-25, 09:01
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsanchez
Att dom blandar ut läsken med vatten är inte konstigt, dom restauranger som har drickautomater använder sig av koncentrat, dvs samma som när ni använder till sodastream, men det är ju inte konstigt, bra mycket miljövänligare att frakta runt en 10L koncentrat än 100L cola. Då jag praktiserade på ett kebab hak så märkte jag det, dessutom så kan man tydligt känna om dom nyligen bytt lådan då det brukar bli en stark smak av citronsyra/mögel från första 4-5 muggarna.

Varför?
Citera
2022-10-06, 22:18
Avslutad
Har på senare tid beställt pizza med oxfilé från två olika (lokala pizzerior) och det smakar och ser verkligen inte ut som oxfilé det ser mer ut som strimlad lövbiff och luktar lite som en disktrasa på ett skeppskök/vandrarhem/fikarum, kan det verkligen stämma? Någon som vet vad det är för kött de verkligen använder?

Kan tillägga att pizzeriorna fått flera hundra 4-5 stjärniga röster, men det utesluter förstås inte att de är köpta eller röstat på sig själva.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-10-06 kl. 22:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in