2015-10-15, 23:18
Medlem
Hej!

Jag har sedan drygt två månader tillbaks arbetat på en firma och kollade på min lön insättning.
Jag kan säga att jag är lite smått fundersam när jag kollade insättningen där det står arvode
istället för lön som jag är så van vid. Jag kan tillägga att jag endast arbetar deltid på denna firman.
Det är ett hantverksarbete, vilket alltid har kallats lön i tidigare hantverksjobb för mig.

Vad innebär detta? Påverkas försäkringar? Hur är det med skatt?
Räknas det som att jag ens är anställd då? Frågorna är många..
Citera
2015-10-15, 23:28
Bannlyst
Samma sak, finns ingen större skillnad.

Citat:
Arvode är egentligen en synomym till lön. Ett arvode behandlas i regel på samma sätt som en lön. Undantaget utgörs av mötesarvoden som för förtroendemän i allmännyttiga föreningar är befriade från sociala avgifter och pensionsavgifter eftersom det att man är invald i en styrelsen inte betyder att man är i arbetsförhållande till föreningen.

http://foreningsresursen.fi/ekonomi/...r_och_arvoden/

Skulle väl säga att "arvode" känns som ett lite finare ord som används i vissa sammanhang oftare än andra. Men någon större skillnad är det inte.
Citera
2015-10-15, 23:47
Medlem
Lekes avatar
Om du har ett anställningsavtal räknas du som anställd, läs igenom det! Om vi pratar om ideella föreningar, styrelser mm. kan lön och arvode skilja lite vad gäller skatt och diverse avgifter. I ditt fall bör det dock inte ha någon betydelse vad de kallar din ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in