2020-03-28, 18:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vet inte riktigt om detta har med tråden att göra men allt som inte konkret bidrar till produktionen och utveckling av denna är onödigt och skulle behöva skäras bort. Administrationen behöver hållas så liten som möjligt. Det gäller generellt för alla verksamheter.
Jag menar som expotus gör i inlägget nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Vi kan börja med folkhälsomyndighetens tjänstemän. De lär inte behövas efter att detta är över.

Här är vad de sysslat med mellan fikapauserna:

Johan Hakelius skriver om FHM:s regleringsbrev som ändrades så sent som i mellandagarna.
Citat:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem.
Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv.
Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete.
Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling.
Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter.
Citera
2020-03-28, 18:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är en droppe i havet och kommer inte rädda sjukvården, den kostar extremt mycket mer. Det är bara att inse att sjukhuspersonal måste varslas när det inte finns pengar till löner eller till andra resurser som sjukhusen behöver.

Detta är bara en liten försmak av hur det blir med långvarig karantän, då kommer ekonomin köras helt i botten och vi får lägga ned alla sjukhus.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag menar som expotus gör i inlägget nedan:
Det är möjligt, till och med troligt, att det blir som flekstor skriver. Men VARFÖR är det så?

Låt oss stanna vid Folkhälsomyndigheten som exempel. Såhär beskriver de sig själva:
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...somyndigheten/

Under texten ger GD sin syn på saken.

Allt detta LÅTER mycket bra MEN i verkligheten har vi en havererande vårdapparat och ett politiskt aktivistiskt regleringsbrev från regeringen.

Frågan man behöver ställa sig är: VARFÖR arbetar INTE Folkhälsomyndigheten som den säger sig göra? Samma fråga kan man sen ställa för ALLA offentliga verksamheter, en efter en. Men detta faller rimligen utanför denna tråd.
Citera
2020-03-28, 18:53
Medlem
Tammers avatar
På deras hemsida står det att :

"Vårt uppdrag för de globala målen. Folkhälsomyndighetens uppdrag är att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot."

Det är väl bra? Vem skulle annars ta ansvar för vår hälsa? Privata entreprenörer?
Statsepidemiolog Anders Tegnell, jobbar där. Det känna tryggt att han står upp och talar om vad som gäller och hur vi bör bete oss.
Senast redigerad av Tammer 2020-03-28 kl. 18:56.
Citera
2020-03-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
På deras hemsida står det att :

"Vårt uppdrag för de globala målen. Folkhälsomyndighetens uppdrag är att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot olika former av hälsohot."

Det är väl bra? Vem skulle annars ta ansvar för vår hälsa? Privata entreprenörer?
Statsepidemiolog Anders Tegnell, jobbar där. Det känna tryggt att han står upp och talar om vad som gäller och hur vi bör bete oss.

"Jag lägger in några citat från Anders Tegnell på Folkohälsomyndigheten i tråden, ni kan själva ta reda på utfallet av hans uttalanden:

Citat Anders Tegnell aka "Dr Tengele":

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !"

Från en annan användare här på FB. Tycker du fortfarande att det känns tryggt med vad han säger?
Citera
2020-03-28, 23:00
Medlem
Citat:
Camilla Fernlund
20 mars kl. 18:31
Tisdag 17/3. Mina anklar är svullna, benen så tunga att det knappt orkar bära min kropp. Ryggen värker. Huvuden dånar. Jag försöker stänga av, sluta tänka på denna mardrömslika dag. Det ekar bara i huvudet och den sköra rösten med orden ”jag vill inte dö, jag vill inte dö” är rätt påträngande.
Det var med en klump i magen jag gick in på avdelningen idag. Hinner knappt få överrapportering fr nattpersonalen innan det larmas fr höger och vänster. Jag känner ingen av mina patienter, vet bara att samtliga är rätt dåliga. Majoriteten syrgaskrävande. Försöker logga in på datorn för att få en snabb överblick och lägga upp någon sorts prioriteringsplan. Datorn fungerar ej. Inte heller den nästa. Börjar bli stressad. Det larmar. Igen och igen. Nya patienter på ingång. Undersökningar som väntar. Jag försöker parallellt svara på ringningar, stämma av med min fantastiska kollega tillika trygga undersköterska hur vi ligger till. Vi är på gränsen att börja skrattgråta, för ingen vet. På och avklädning, svetten rinner längst ryggen och det immar för skyddsglasögonen. Fortsätter frenetiskt komma in på någon helvetesdator och läsa på om den enskilda patienten, blanda antibiotika, börja dela läkemedel. Blodprover ska tas, vitalparametrar registreras, EKG tas. Omvårdnad, matning. Infarter har slutat fungera. Vårdtyngden är tung. (Jag går inte in på fler detaljer, det blir för utelämnande och för tungt).
Måste avbryta och ta ett varv runt avdelningen för att försäkra mig om att alla andas.
Det här är vår vardag på infektion. Det här är frontlinjen. Vi var där fr början, med att testa patienter för covid-19 och ta emot och vårda denna patientgrupp. Vi har slitit tillsammans sen dag 1, vi fortsätter slita och stötta varandra. Utrustning krånglar, utrustning saknas, personal saknas, trycket är enormt. För varje dag är det nya direktiv och ett hårdare tryck. Men vi stänger av och bara kör på. Vi gråter och tröstar varandra men skrattar också.
Så en fet jävla shout out till mina älskade kollegor och till all vårdpersonal i hela Sverige och övriga världen som varje dag lämnar sin familj hemma och infinner sig i ledet. Jag beundrar varenda en. Men jag vill inte bli kallad hjälte. Vi är inte hjältar, vi valde bara att jobba inom sjukvården. Det är detta politikerna måste inse - vi har inga superkrafter och vi kan egentligen inte trolla trots att det känns som att det är exakt det vi gör varenda dag. Vi önskar, vi kräver och vi förtjänar bättre arbetsförhållanden, högre lön och rätt till återhämtning. Vi uppskattar verkligen allt stöd från omgivningen men peppande ord förändrar inte vår arbetssituation, tyvärr. Politiker med makt - era brandtal och era klappningar är inget annat än en käftsmäll. Förändring måste ske nu annars väntar uppsägningar, karriärbyten, långa sjukskrivningar och en mörk framtid för svensk sjukvård. Omprioritering av statliga medel och en attitydförändring gentemot vårdpersonalens faktiska värde hade varit en rimlig början.
Citat:
Kära dagbok
Idag har jag haft mitt tuffaste pass hittills som sjuksköterska. Jag har blivit omplacerad till en avdelning som endast tar emot multisjuka och äldre patienter som smittats med covid-19. Avdelningen är full. Och remisserna ligger i långa köer. Ambulanspersonalen står i gasmasker och väntar på att få lämna över ytterligare en patient. Anhöriga ringer och gråter i telefonen. Alla mina patienter har svårt att andas och är syrgaskrävande. Den ena har just nu 12 liter syrgas (man får 10 liter vid ett hjärtstopp) och kan ändå inte syresätta sig ordentligt. När man har svårt att andas får man ångest och panik. Jag känner mig helt hjälplös. Jag är ingen superhjälte som alla påstår. Jag är en helt vanlig tjej som med mina två armar försöker göra allt jag kan för att du inte ska dö. Jag har spänningshuvudvärk efter mitt visir och munskyddet har gett mig trycksår på näsan.
Kära lilla sköra patient. Jag vet att du inte kommer stå pall det här. Och jag ser i dina ögon att du också vet det.
https://www.facebook.com/emma.gustav...X2YiDI&fref=nf
Citera
2020-03-28, 23:06
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z08
https://www.facebook.com/emma.gustav...X2YiDI&fref=nf
Nu kan tråden stängas. Vi har fått det slutliga beviset på systemkollapsen.

En skakande berättelse från en fotsoldat på systemets "insida".
Citera
2020-03-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu kan tråden stängas. Vi har fått det slutliga beviset på systemkollapsen.

En skakande berättelse från en fotsoldat på systemets "insida".
Håller med, det understrukna säger bara det allt, politikerna, riksdagen, regeringen, skiter i att hjälpa vårdpersonalen som verkligen vill hjälpa sjuka människor, men dom får ingen hjälp, ingen höjd lön, arbete under omänskliga förhållanden, fel på utrustningar som inte åtgärdas, inga nya inköp av viktig medicinsk utrustning. Många kompetenta humana riktiga läkare, sjuksköterskor kommer inte att orka snart och lämnar yrket, kvar blir i stort sett inhuman inkompetent skit och säger sig självt vad resultatet blir.
Citera
2020-03-29, 07:38
Bannlyst
Citat:
Håller med, det understrukna säger bara det allt, politikerna, riksdagen, regeringen, skiter i att hjälpa vårdpersonalen som verkligen vill hjälpa sjuka människor, men dom får ingen hjälp, ingen höjd lön, arbete under omänskliga förhållanden, fel på utrustningar som inte åtgärdas, inga nya inköp av viktig medicinsk utrustning. Många kompetenta humana riktiga läkare, sjuksköterskor kommer inte att orka snart och lämnar yrket, kvar blir i stort sett inhuman inkompetent skit och säger sig självt vad resultatet blir.

Håll dig till tråden för fan, istället för att tjura som en pk-kärring och prata skit eller "humana riktiga läkare", vad är det för ett djävla uttryck? (Svara inte, förstör inte tråden med svammel).

Det Sverige behöver är kompetenta läkare och kompetenta sjuksköterskor i lagom mängd. Det räcker så.

Kanske kan landstingen läggas ned, fullständigt och skatten sänkas och vård i Sverige till 100% bero på privata sjukförsäkringar eller inte. Om inte får svensk offentlig sjukvård bli bättre än vad den är istället för att kollapsa.

Viruset Corona är bara en särskild situation. Problemet dessförinnan är vårdköerna. Det är inte värdigt att patienter som behöver höftledsoperationer ska vänta ett år på operation. Det är inte värdigt att cancerpatienter ska dö i väntan på behandling men där är Sverige nu.
Citera
2020-03-29, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Viruset Corona är bara en särskild situation. Problemet dessförinnan är vårdköerna. Det är inte värdigt att patienter som behöver höftledsoperationer ska vänta ett år på operation. Det är inte värdigt att cancerpatienter ska dö i väntan på behandling men där är Sverige nu.

Särskilt ovärdigt då de flesta av dessa patienter lurats betala världens högsta skatter under hela livet, med lockbetet att samhället skulle ta hand om dem när de behövde det.
Citera
2020-03-29, 15:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Camilla Fernlund
20 mars kl. 18:31
Tisdag 17/3. Mina anklar är svullna, benen så tunga att det knappt orkar bära min kropp. Ryggen värker. Huvuden dånar. Jag försöker stänga av, sluta tänka på denna mardrömslika dag. Det ekar bara i huvudet och den sköra rösten med orden ”jag vill inte dö, jag vill inte dö” är rätt påträngande.
Det var med en klump i magen jag gick in på avdelningen idag. Hinner knappt få överrapportering fr nattpersonalen innan det larmas fr höger och vänster. Jag känner ingen av mina patienter, vet bara att samtliga är rätt dåliga. Majoriteten syrgaskrävande. Försöker logga in på datorn för att få en snabb överblick och lägga upp någon sorts prioriteringsplan. Datorn fungerar ej. Inte heller den nästa. Börjar bli stressad. Det larmar. Igen och igen. Nya patienter på ingång. Undersökningar som väntar. Jag försöker parallellt svara på ringningar, stämma av med min fantastiska kollega tillika trygga undersköterska hur vi ligger till. Vi är på gränsen att börja skrattgråta, för ingen vet. På och avklädning, svetten rinner längst ryggen och det immar för skyddsglasögonen. Fortsätter frenetiskt komma in på någon helvetesdator och läsa på om den enskilda patienten, blanda antibiotika, börja dela läkemedel. Blodprover ska tas, vitalparametrar registreras, EKG tas. Omvårdnad, matning. Infarter har slutat fungera. Vårdtyngden är tung. (Jag går inte in på fler detaljer, det blir för utelämnande och för tungt).
Måste avbryta och ta ett varv runt avdelningen för att försäkra mig om att alla andas.
Det här är vår vardag på infektion. Det här är frontlinjen. Vi var där fr början, med att testa patienter för covid-19 och ta emot och vårda denna patientgrupp. Vi har slitit tillsammans sen dag 1, vi fortsätter slita och stötta varandra. Utrustning krånglar, utrustning saknas, personal saknas, trycket är enormt. För varje dag är det nya direktiv och ett hårdare tryck. Men vi stänger av och bara kör på. Vi gråter och tröstar varandra men skrattar också.
Så en fet jävla shout out till mina älskade kollegor och till all vårdpersonal i hela Sverige och övriga världen som varje dag lämnar sin familj hemma och infinner sig i ledet. Jag beundrar varenda en. Men jag vill inte bli kallad hjälte. Vi är inte hjältar, vi valde bara att jobba inom sjukvården. Det är detta politikerna måste inse - vi har inga superkrafter och vi kan egentligen inte trolla trots att det känns som att det är exakt det vi gör varenda dag. Vi önskar, vi kräver och vi förtjänar bättre arbetsförhållanden, högre lön och rätt till återhämtning. Vi uppskattar verkligen allt stöd från omgivningen men peppande ord förändrar inte vår arbetssituation, tyvärr. Politiker med makt - era brandtal och era klappningar är inget annat än en käftsmäll. Förändring måste ske nu annars väntar uppsägningar, karriärbyten, långa sjukskrivningar och en mörk framtid för svensk sjukvård. Omprioritering av statliga medel och en attitydförändring gentemot vårdpersonalens faktiska värde hade varit en rimlig början.
Visst har vården bantats ordentligt, men vad gör det: vi har ju fått jobbskatteavdrag! Plus att privatiseringar, utförsäljningar och bolagisering av sjukhusen skulle lösa alla problem. Om vi bara låter marknadskrafterna ta hand om vården så kommer allt bli bra.
För det är väl ingen som, med tanke på hur vården fungerar idag, skulle kunna tänka sig lite skattehöjningar på gammalt socialdemokratiskt manér?
Citera
2020-03-29, 16:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
"Jag lägger in några citat från Anders Tegnell på Folkohälsomyndigheten i tråden, ni kan själva ta reda på utfallet av hans uttalanden:

Citat Anders Tegnell aka "Dr Tengele":

Från en annan användare här på FB. Tycker du fortfarande att det känns tryggt med vad han säger?
Han har haft riktigt fel några gånger, absolut. Men mycket av det han sagt har varit framtaget från den kunskap man hade vid det tillfället, nu med facit i hand har det visat sig vara fel. Men jag menar att tryggheten sitter i att han är opartisk, och bara refererar de nya rön som kommer.
Citera
2020-03-29, 16:13
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Han har haft riktigt fel några gånger, absolut. Men mycket av det han sagt har varit framtaget från den kunskap man hade vid det tillfället, nu med facit i hand har det visat sig vara fel. Men jag menar att tryggheten sitter i att han är opartisk, och bara refererar de nya rön som kommer.
"Experterna" från våra myndigheter börjar ju få kalla fötter nu och vill att regeringen tar tag i situationen och börjar styra upp saker och ting. Samtidigt bollar regeringen över till "experterna" så fort de får en fråga. Lyssna på Per Bolund i P1:s lördagsintervju för ett bra exempel. Det var "lyssna på experterna" och "eget medborgaransvar" för hela slanten.

Åre är visst redan fullbokat, så vi får se hur mycket Stockholmarna lyssnar på experterna och tar eget ansvar nu i påsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in