2020-01-05, 13:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenplus
hugga ner all skog, glöm villa på landet eller segling.
Man måste göra plats.. vi ska bli betong som New York.
det är det som blir konsekvenserna.

Sverige bör skapa sina egna kompetenta människor och fixa utbildningssystemet.
vi ska inte ta hit idéer från andra länder, människor är inte tomma, dom har åsikter och kulturer.
vi vill inte knulla dom och vi vill inte köpa från dom..
och vi vill inte ge investera eller ändra våra egna vanor.
Nja, jag menade svenska hitech-företag som har världen som arbetsfält. Där är det vanligt med en blandning av olika nationaliteter. Detta är dock en mycket liten invandring och ingenting som politiker behöver lägga sig i (mer än att underlätta för företagen). Det handlar om högutbildade, kompetenta och socialt välanpassade människor som vill leva enligt svenska normer. Sådan invandring är bra, eller i varje fall inte dålig, för landet.
Citera
2020-01-05, 14:03
Medlem
Furillens avatar
”Sverige illa rustat för fortsatt stor invandring”

Citat:
Den stora invandringen har skapat ett segregerat Sverige utan homogen befolkning. Vårt samhälle är illa rustat för att hantera fortsatt stora invandrarströmmar. Nu krävs dyra och politiskt smärtsamma reformer av bostadsmarknad, arbetsmarknad, rättsväsende och skola, skriver nationalekonomerna Assar Lindbeck och Mats Persson.

https://www.dn.se/debatt/sverige-ill...r-invandring/?
Citera
2020-01-05, 14:05
Medlem
Haddock93s avatar
Är det bara jag som får en känsla av att trafikolyckorna har gått upp dramatiskt i år? Kan det ha med att kommuner sparar in på att salta vägarna?

En teori jag har bara, vet inte ens om trafikolyckorna har gått upp men känns som att man varje dag får en nyhet med en ny stor olycka.
Citera
2020-01-05, 14:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
”Sverige illa rustat för fortsatt stor invandring”

https://www.dn.se/debatt/sverige-ill...r-invandring/?

Vart var alla dessa jävla experter och nationalekonomer för 10 år sedan när Åkesson sa samma sak? De borde väl ha förstått redan då att vid fortsatt stor invandring skulle det hända, ändå gjorde de aldrig dessa utspel i media. Nej det var bara att invandring skulle ge vinster..

Nu när vindarna vänt passar det allt.
Citera
2020-01-05, 14:15
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vart var alla dessa jävla experter och nationalekonomer för 10 år sedan när Åkesson sa samma sak? De borde väl ha förstått redan då att vid fortsatt stor invandring skulle det hända, ändå gjorde de aldrig dessa utspel i media. Nej det var bara att invandring skulle ge vinster..

Nu när vindarna vänt passar det allt.

Assar Lindbäck har varnat för det här länge. Sedan denna video från 2013. Notera Annie Lööf på första raden. Hon vet att den politik hon bedriver leder Sverige ned i fördärvet men ändå så fortsätter hon.

https://www.youtube.com/watch?v=TOZVXQ2ojBA
Citera
2020-01-05, 14:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Assar Lindbäck har varnat för det här länge. Sedan denna video från 2013. Notera Annie Lööf på första raden. Hon vet att den politik hon bedriver leder Sverige ned i fördärvet men ändå så fortsätter hon.

https://www.youtube.com/watch?v=TOZVXQ2ojBA

Jo men skillnaden nu är väl att gammelmedia även skriver om det, vilket inte var vanligt förr direkt. Då var det en stor vinst. Tyder väl på att pendeln börjar vända och det med råge.
Citera
2020-01-05, 14:34
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo men skillnaden nu är väl att gammelmedia även skriver om det, vilket inte var vanligt förr direkt. Då var det en stor vinst. Tyder väl på att pendeln börjar vända och det med råge.

Visst, men vad media skriver och inte skriver om kan man inte anklaga Assar Lindbäck för. Han har varit ute långt tidigare och gett en korrekt beskrivning av hur läget ser ut och vad vi kan vänta oss. Sen hade det varit bra om han gjort det oftare, men kunskapen har alltid funnits där och politikerna har känt till det. Det är nog det som är det värsta.
Citera
2020-01-05, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av swedenplus
hugga ner all skog, glöm villa på landet eller segling.
Man måste göra plats.. vi ska bli betong som New York.
det är det som blir konsekvenserna.

Sverige bör skapa sina egna kompetenta människor och fixa utbildningssystemet.
vi ska inte ta hit idéer från andra länder, människor är inte tomma, dom har åsikter och kulturer.
vi vill inte knulla dom och vi vill inte köpa från dom..
och vi vill inte ge investera eller ändra våra egna vanor.

För varje högutbildad utlänning som arbetar i Sverige så kan vi utbilda två nya Svenska ingenjörer.

Vad är då problemet kan man fråga sig?

Din undermåliga tankekapacitet måhända?
Citera
2020-01-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det finns ingen motsägelse i det jag skrivit. 60% av väljarna röstade på partier som lovat att byta ut Löfven men han sitter ändå kvar. Han är alltså inte vald av folket. Löfven är däremot vald av riksdagen och tanken är att den ska representera folket men det har de uppenbarligen inte gjort när de inte röstat bort Löfven.

De lovade också saker som stod i konflikt med just det löftet du hakat upp dig på, vilket innebar att de blev tvungna att bryta ett av alla löften.
Att du var för oslug att förutse/ inte gillade vilket löfte av alla olika de bröt innebär inte mer än just det.
Det finns ju en enkel, demokratisk lösning på detta till nästa val.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det fetade. Du har redan förklarat det uppenbara. Politiker som ljuger omöjliggör demokrati. Alltså får man en icke-demokrati, vilket är motsatsen till demokrati. Wikipedia:
Diktaturen anses, framför allt enligt en liberal diskurs, som demokratins motsats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diktatur

QED.

Som vanligt hade du inga svar för att understödja dina lösryckta påståenden.
Mer än att du indirekt påstår att det inte finns/ är demokrati någonstans, i något land.

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Det är det visst. Särskilt upprörande är att du försvarar det.

Nej, det är det inte och exakt hur har du kommit fram till att jag försvarar något?
Är det mitt "Sen kunde man ju önska att folk(politiker i det här fallet) inte skulle lova en massa saker de inte vet de kan hålla" som får dig att dra den geniala slutsatsen?
Citera
2020-01-06, 02:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
De lovade också saker som stod i konflikt med just det löftet du hakat upp dig på, vilket innebar att de blev tvungna att bryta ett av alla löften.
Att du var för oslug att förutse/ inte gillade vilket löfte av alla olika de bröt innebär inte mer än just det.
Det finns ju en enkel, demokratisk lösning på detta till nästa val.

Det motsäger inget av det jag skrev, Löfven är inte vald av folket och alltså har vi inte demokrati. Dessutom har du fel i sak, C+L kunde ha släppt fram UK som statsminister utan att bryta några vallöften.
Citera
2020-01-06, 02:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Som vanligt hade du inga svar för att understödja dina lösryckta påståenden.
Mer än att du indirekt påstår att det inte finns/ är demokrati någonstans, i något land.
Du får alltid tydliga svar med källhänvisningar från mig. Ditt problem är att du inte tycker om de svar du får. Du bevisar ÅTER att du är en ljugande antidemokrat.

Tillägg:
Du har för övrigt inte svarat på min bakomliggande fråga från 2019-12-26, 10:41. Jag upprepar min fråga: När politikerna systematiskt ljuger, fuskar och sätter sig över samhällets normer har demokratin upphört att fungera. VAD vill du kalla ett sådant statsskick som kännetecknas av lögner och despotism? VAD skiljer det från en diktatur?
Senast redigerad av Totius 2020-01-06 kl. 02:34. Anledning: Tillägg
Citera
2020-01-06, 09:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du får alltid tydliga svar med källhänvisningar från mig. Ditt problem är att du inte tycker om de svar du får. Du bevisar ÅTER att du är en ljugande antidemokrat.

Tillägg:
Du har för övrigt inte svarat på min bakomliggande fråga från 2019-12-26, 10:41. Jag upprepar min fråga: När politikerna systematiskt ljuger, fuskar och sätter sig över samhällets normer har demokratin upphört att fungera. VAD vill du kalla ett sådant statsskick som kännetecknas av lögner och despotism? VAD skiljer det från en diktatur?
Nej, demokratin har inte alls upphört när politikerna ljuger. Det är folkets ansvar att välja de politiker de vill ha. Det är folkets ansvar att avgöra huruvida politiker är trovärdiga eller inte och att förutse konsekvenserna av politikernas löften. Om folk inte har något ansvar för att tänka och demonstrera sin egen vilja, så finns det ingen mening med att ha någon demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in