2018-12-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Liknande har bara skett i länder som Ungern och Polen - som inte ens belastats av någon invandring att tala om.

Vem har pratat om invandring? Inte jag i alla fall.
Men systemkollapsen lär vi fixa rätt bra utan invandring verkar det som.
Citera
2018-12-29, 17:11
Medlem
Totiuss avatar
Egentligen är det ganska självklart att Sverige ”kollapsar” när man funderar lite över konsekvenserna av följande:
Omkring 255 650 svenskar var i början 2018 engagerade i något parti. En siffra som är historiskt låg, men som ändå är bättre än bottennivån som nåddes innan senaste valet. 2012-2013 var endast 243 863 av svenskarna medlemmar i något av de åtta riksdagspartierna.

1960 var 20 procent av den röstberättigade befolkningen med i något parti, 2010 hade den siffran sjunkit till 3,7 procent. I dag är det knappt 2,5 procent.
http://www.dagensarena.se/innehall/h...-minskar-mest/

Det är de politiskt styrda verksamheterna som bit för bit faller samman. Det är alltså knappt 2,5 procent av den röstberättigade befolkningen som skapar detta kaos. Att resterande 97,5 procent av den röstberättigade befolkningen gör något annat beror sannolikt på att de inte står ut med de 2,5 procenten som håller på med politik. (Min uppfattning baseras på personliga erfarenheter.) Och de politiskt aktiva ägnar av allt att döma väldigt mycket tid åt maktspel och liknande som inte har ett dugg med verksamheterna att göra. Dessutom är de ofta dåligt utbildade, har liten eller ingen erfarenhet av verkligheten, besynnerliga tankemönster och så vidare. Vad annat än kaos, anarki och systemkollaps kan väntas under dessa betingelser?
Citera
2018-12-30, 18:10
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Neuropsykiatriska störningar är inte sjukdomar, men mer att betrakta som extremlägen av det spektrum av egenskaper som definierar normalitet. De ska vara behäftade med funktionella problem, till men för livskvalitet och självförverkligande. Beroende på allmänintellektuella resurser, materiella och kunskapsmässiga resurser och stöttande nätverk, kan stödbehovet från samhället variera. Givetvis finns det skillnader i allvarlighetsgraden i dessa störningar. Och inte enbart svagheter, men somliga styrkor, rätt kanaliserade, kan finnas.

Att prevalensen av sådana störningar ökar behöver inte vara tecken på samhällskollaps, utan snarare tecken på en diagnostisk eftersläpning, ökad medvetenhet och behandlingsbarhet. Men det finns en risk att vad som definieras som en störning flyttar sig till allt mildare grader av störningar, och i oskickliga händer överdiagnostik sker. För vissa stödinsatser och rättigheter krävs det en formell diagnos, vilket också stimulerar viljan att diagnostisera - låta sig diagnostiseras.

Trams. Det har med överstimulering och kost att göra. ADHD alltså.
Citera
2018-12-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Trams. Det har med överstimulering och kost att göra. ADHD alltså.
Det är inte trams alls, däremot finns det många gränsfall som uppfyller kriterierna men kanske inte med så grava funktionshinder alla gånger. Och det är helt säkert att korrigering av bristfälliga livsstilar mildrar uttrycket av ADHD och en rad andra psykiska, eller "psykiska", besvär.

För att försöka klämma in det i kontexten samhälls- eller systemkollaps:

Vården överlag kommer inte att kunna finansiera en apparat som tillgodoser efterfrågan; inte med nuvarande finansieringsmodell. SKL påpekade detta 2010, och det var några år innan massinvandringen accelererade. De få försök inom landsting (jag tänker i första hand på Östergötland) som gjorts för att ärligt redovisa prioriteringarna väckte ramaskri bland allmänheten och medieklassen och diverse opportuna opinionsbildare inom och utom politikerklassen. Allmänheten och de högljudda aktivisterna ville ha allt, inte erkänna kravet att hushålla med resurserna. Och så har det fortsatt, med diverse kravmaskineri och en växande population av främlingar som kräver utan att någonsin ha dragit det endaste strå till stacken.

Kommunerna är de som levererar den mesta välfärden (primärkommunerna och landstingen, som ska slås ihop till regioner, f ö), och ska uppfylla både egna uppställda krav och foga sig under rikspolitikernas påhitt och rundhänta löften. Jag är ganska säker på att det ligger i den bekväma människans natur att inte någonsin bli tacksam för vad som ges "gratis" (någon annan betalar), men faktiskt desto mer tacksam för det vederbörande själv betalat dyrt. För då värdesätter man valutan bättre. De växande kravens (efterfrågans) missnöje kommer att glida över i en fortsatt högbeskattad tillvaro av de minskande förväntningarnas missnöje. Få se hur länge det håller, innan den nettobetalande medelklassen gör uppror och hänger av sig, frigör sig från, staten och kommunerna som utsugare.

För mig är det alldeles uppenbart att det finns välkända fenotyper och personlighetstyper som definieras av särskilt den extroverta ADHD-typen och den introverta ADD-typen med närmast autistiska drag. Sen finns det mindre "klassiska" fenotyper som inte klockrent passar in och som kanske i själva verket har andra tillstånd iställer eller i kombination, som grumlar bilden. Efterfrågan på utredningar hänger ihop med samhällstendenser på ett högre plan; man kan tala om moden inom medicinen.
Citera
2019-01-01, 01:18
Medlem
Callebiltes avatar
Kompisen var inne med sin unge på sjukhuset idag. Infektion men sjukhuset har inget penecillin.. får hoppas han hittar något öppet apotek i morgon...
Citera
2019-01-01, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Kompisen var inne med sin unge på sjukhuset idag. Infektion men sjukhuset har inget penecillin.. får hoppas han hittar något öppet apotek i morgon...
Klart de har penicillin, eller annat antibiotikum, om det var indicerat. Min tolkning av vad du säger är att det inte var så allvarligt att vederbörande behövde bli inlagd.
Citera
2019-01-01, 03:19
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Klart de har penicillin, eller annat antibiotikum, om det var indicerat. Min tolkning av vad du säger är att det inte var så allvarligt att vederbörande behövde bli inlagd.
Nej de hade inte penicillin, det var liksom därför jag skrev inlägget.
Vuxna kan de skicka hem utan penicillin om det inte är livshotande men barn brukar alltid få direkt och få med sig ett par tabletter så de har tills apoteket öppnar nästa dag.

Läkaren sa att det varit struligt med produktionen...
Citera
2019-01-01, 03:25
Medlem
Citat:
Nej de hade inte penicillin, det var liksom därför jag skrev inlägget.
Vuxna kan de skicka hem utan penicillin om det inte är livshotande men barn brukar alltid få direkt och få med sig ett par tabletter så de har tills apoteket öppnar nästa dag.

Läkaren sa att det varit struligt med produktionen...
Jaha, men det var ändå tillräckligt lugnt för att inte lägga in på sjukhuset. Det finns andra antibiotika än penicillin. Men när läkaren pratade om "penicillin" kanske han/hon menade det mycket större spektrumet antibiotika?

Att det inte skulle finnas antibiotika tror jag inte alls på. Om de på akuten inte hade rekommenderat penicillin, så kanske det kan stämma - även om jag har svårt att tro på det med. Men hursomhelst var det inte tillräckligt allvarligt för att bli inlagd - det är så jag förstår dig.
Citera
2019-01-01, 03:36
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Jaha, men det var ändå tillräckligt lugnt för att inte lägga in på sjukhuset. Det finns andra antibiotika än penicillin. Men när läkaren pratade om "penicillin" kanske han/hon menade det mycket större spektrumet antibiotika?

Att det inte skulle finnas antibiotika tror jag inte alls på. Om de på akuten inte hade rekommenderat penicillin, så kanske det kan stämma - även om jag har svårt att tro på det med. Men hursomhelst var det inte tillräckligt allvarligt för att bli inlagd - det är så jag förstår dig.

De var på akuten och där fanns inte penicillinet de behövde. Läkaren sa att de brukar ha det men hade det inte. Min kompis är väldigt orolig eftersom hans barn är väldigt sjukt. Han skall höra av sig genast om tillståndet förvärras annars ska han försöka hitta ett öppet apotek direkt till morgonen och skall även ta med ungen till vårdcentralen så fort de öppnar.

Vi pratade nyss för han vågar inte sova om ungen blir sämre.

Jag var inte med så jag vet inte exakt vad som hänt eller hur allvarligt det är men jag antar att det är allvarligt men i nuläget ej livshotande.

Tycker bara det är sjukt att de inte har rätt mediciner på ett stort sjukhus. Tror knappast han hade åkt in idag om det inte var allvarligt...
Citera
2019-01-01, 03:44
Medlem
Citat:
De var på akuten och där fanns inte penicillinet de behövde. Läkaren sa att de brukar ha det men hade det inte. Min kompis är väldigt orolig eftersom hans barn är väldigt sjukt. Han skall höra av sig genast om tillståndet förvärras annars ska han försöka hitta ett öppet apotek direkt till morgonen och skall även ta med ungen till vårdcentralen så fort de öppnar.

Vi pratade nyss för han vågar inte sova om ungen blir sämre.

Jag var inte med så jag vet inte exakt vad som hänt eller hur allvarligt det är men jag antar att det är allvarligt men i nuläget ej livshotande.

Tycker bara det är sjukt att de inte har rätt mediciner på ett stort sjukhus. Tror knappast han hade åkt in idag om det inte var allvarligt...
Ditt exempel ser jag inte som ett tecken på systemkollaps. Och du kan lita på att jag har ett känsligt kollapssinne.

Jag gör ett tredje försök att förklara hur jag uppfattar vad du skrivit:

Akuten hade inte rekommenderat "penicillin" (vilket på läkarjargong gentemot patienter kan betyda just penicillin, eller Pc som vi ibland säger internt, eller det betydligt vidare begreppet antibiotikum). Läkaren såg det inte nödvändigt att lägga in på sjukhuset, ej heller att tillhandahålla något antibiotikaalternativ till rekommenderat "penicillin". Det kunde utifrån bedömningen, såvitt jag förstår dig, vara OK att skriva hem patienten och avvakta åtminstone till nästa dag "penicillin", som skulle kunna finnas att hämta ut på apoteket.

Detta är tamejfan inte kollaps. Men kollaps blir det om läkare måste lägga sin fritid på att förklara detta. (Ursäkta.)
Citera
2019-01-01, 04:47
Medlem
hugTracersbutts avatar
Visst kommer Sverige att kallopsa.. Kanske om 100 år Det är förstås bara trams, Sverige går faktiskt bättre än någonsin. Men när befolkningen ökar, så kan även brottsligheten öka något rent statistiskt och även andra kostnader. Men det vägs upp av andra intäkter förstås.
Citera
2019-01-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Varför skulle någon med IQ, resurser, tid och energi lägga det på det sjunkande multikulturella / multikriminella rövvhålet Svedistan som dessutom varken erbjuder pensioner eller välfärd trots skatter i den absoluta världstoppen?.
Nu blev det rejält verklighetsfrånvänt här:
* Finns mycket näringsliv som utvecklar. Det är det som står för växande BNP. Så vi är många med IQ som lägger ned tid och resurser.
* Pensioner får vi efter hur mycket pensionskapital vi betalat in. Varför har du och andra så svårt att ta in fakta när det gäller pensioner. (Och inte bara pensioner).
* Du har rätt ang skatter i topp. Och vi får välfärd efter vad offentlig sektor levererar. Och det är ganska mycket, iom att det vräks in stora summor i offentlig sektor. (Jag har släktingar som har med offentlig sektor att göra och de får sjukvård. Går inte att säga att det inte levereras. Däremot är ju inte offentlig sektor särskilt villig till rationalisering och effektivisering).

Citat:
Resurser kommer läggas i andra länder, t.o.m de värsta PK-trollen kommer önska de lämnat Sverige då de kunnat den dagen de inser att det inte längre är hållbart leva kvar här.
Vilka länder då?
Kommunistträsken Finland, Danmark, Frankrike??

Citat:
Sverige kommer bli det statuerande exemplet för att massinvandring/multikultur slutligen kan läggas till historiens soptipp i den perversa idélåda/teststation för globalisterna Sverige utvecklats till. Sverige som land är dock över, bara en fråga om organisera undergången medan man skattar ihjäl folket under tiden vilket också är det skatterna uteslutande kommer användas till.
Sverige och Tyskland har haft stor invandring och är de i regionen som klarat sig bäst ang tillväxt.

Ang globalism, Nordkorea är det land som troligen bäst kan exemplifiera hur det blir för länder som isolerar sig och inte är med i de globala marknaderna.
Är du helt säker på att så många fler än du ser Nordkorea som ett föredöme?

Citat:
Massinvandring är och förblir ett vapen för att krossa nationerna och utan nationsgränser är det omöjligt att ha ett välfärdssystem på sikt. De enda som vinner på massinvandring är Bankerna och storföretagen som skördar vinster genom ökad befolkning som ekonomiskt subventioneras av de höga skatterna och den allt mer sinande välfärden/pensionsystemet.
Schweiz och Singapore har båda klart fler utlandsfödda i landet, än Sverige. Dvs har haft en större massinvandring. De ser inte speciellt krossade ut. Du får mäta en gång till.
Nordkorea däremot har ingen invandring. Och är kulturellt, språkligt, genetiskt homogent. Vet inte om det är så mycket att framhålla.

Oklart hur bankernas aktieägare (dvs pensionsfonderna) skulle vinna. Det förutsätter att konkurrensen minskar. Varför skulle konkurrensen minska?

Citat:
I en värld där automatisering tar mer mark, spetskompetens ännu mer för att möta upp låglöneländers ökande kunskap kombinerat med mycket låga lönekostnader så fyller Svedistan upp landet till bredden med nära nog obildbar majoritet från världens mest patriarkala länder och tar nu i praktiken bort gränsen för att påskynda förfallet. Att man dessutom blandar in dessa i Svenska skolklasser är bara ytterligare ett tecken på den dårskap som råder i landet.
Automatiseringen har rullat på i över hundra år. Och fortsätter där det är lönsamt. Det måste vara lönsamt, annars införs det inte. Många verkar inte förstå det. Idag har vi frisörer som klipper som på 60-talet. Det har inte varit lönsamt att automatisera.

Jag ser inte riktigt problemet med att göra som Singapore gjort, dvs att importera lågavlönade som gör lågavlönat arbete. Det är ju win win. (Ja, Singapore har gjort det. Att man nu justerat i kraven är inte detsamma som att man inte gjort det tidigare).

Citat:
Hur djävla dum får man vara egentligen?, varför fattar hen inte detta så enkla men logiska?.
Bara dårar tror att detta kan fungera i längden.
Det skulle vara enklare att förstå om du tillför fakta och logik. Just nu saknas det helt.

Citat:
Ökade skatter och nya påhitt för att skinna folks tillgångar tillsammans med låg stadsskuld kommer dock fördröja och förvärra den slutgiltiga och ofrånkommliga DÖDEN för Sverige förevigt.
Alliansen sänkte dock skattekvoten till 1977 års nivå. Och hade fortsatt om inte väljarna röstat bort dom.
Väljarna blev uppenbarligen bekymrade över den stigande tillväxten. Och beslöt att gå på mer Nordkorea-politik.

Grått Nytt År förresten. (Jag antar att det är så man får formulera det i den här tråden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in