Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Systemkollapsen kan mätas genom graden av funktionalitet, alltså hur väl systemen faktiskt fungerar i förhållande till hur de ska fungera enligt specifikationerna. Som du säkert förstår finns det inget enkelt svar utan olika system måste analyseras utifrån sina egna betingelser. Denna tråd ger en kvalitativ beskrivning av många olika system som inte alls fungerar på avsett vis, de kan alltså anses kollapsade i större eller mindre omfattning.
Specifikationerna borde vara lagarna då.
Men jag ser inte att de som skriver kollapsprat i tråden refererar till några lagar eller andra specifikationer. Ser du det?
Är det inte så att det handlar om blint tyckande. Och att mycket klagomål mest handlar om att offentlig sektor inte fungerar något vidare. Något den aldrig gjort och inte kan göra.
Och symptom som dryftas har funnits i decennier.
Vården knorras det över. Men när jag frågar om hårvården (som är privat) så redovisas inget.
Och frågar jag om tandvården så redovisas bara problem inom offentlig sektor.
Och vad gäller lagstiftning så klagas över gammal (S)-lagstiftning som funnits länge. Men de som skriver verkar ha fått för sig att det är ett nytt problem.
Om vi har en kollaps borde det gå att mäta upp kvantitativt.
I arbetslöshet, eller statslåneränta, eller BNP, eller konjunktur, eller inflation. Men där ser vi bara fortsatt framgång efter Alliansens städjobb.
Det är som den häringa systemkollapsen bara finns i en fantasivärld. Det skulle vara enklare att diskutera den om den gick att mäta upp i verkligheten.