Citat:
Ursprungligen postat av
AmiralBlanc
Så jag sitter med ett hemprov i Samhällskunskap 1b. Vi ska svara på frågorna med hjälp av internet och studieböckerna. Så hänvisning till massa litteratur är jätteintressant privat men ingenting jag kommer hinna läsa nu.
Jag besvarar en fråga som lyder "Vilka för och nackdelar finns det med en marknadsekonomi?"
De mesta är besvarat men jag kom och tänka på, i en marknadsekonomi, Har vi polis då? Vem sköter detta? Med tanke på att man antagligen skulle förlora all gratis sjukvård etc. etc. Vem sköter då just polisarbetet och hur skulle detta finansieras? Nu snackar vi REN marknadsekonomi så någon idé om blandekonomi är inte intressant, även om det nu behövs för att fungera.
Tack för svar!

Din fråga är intressant, den visar att du tagit till dig av vad du lärt dig och försöker förstå hur det fungerar. Helt rätt inställning till utbildning.
I ett samhälle där ingenting är skattefinansierat kommer det inte finnas någon polis på samma sätt som i dag, utan de privata säkerhetsbolagen (som Falck, Securitas) kommer ta över den rollen. Exakt hur det skulle fungera är omöjligt att säga, men man kanske kan titta på Chile för att se ett exempel. Där finns det ingen brandkår på samma sätt som i Sverige, utan det är helt frivilligt, brandmännen får inte lön (ingen är brandman på heltid) och de finansieras genom frivilliga bidrag från företag och privatpersoner. Deras brandförsvar är otroligt effektivt och så vitt jag vet har de bättre utrustning än många västländer.
Sjukvård är inte gratis i dag heller, utan finansieras via skatten. Om du inte behöver betala skatt för att finansiera sjukvården så kommer du ha mer pengar över. Förmodligen kommer du känna att det är värt att betala för en sjukförsäkring. Den enda praktiska skillnaden mot hur det ser ut i dag är att du betalar ett privat företag i stället för staten. Så fungerar det i Schweiz t ex.
Rent generellt kan du se skatt som en inbetalning till olika försäkringar (brandförsäkring, sjukförsäkring, utbildningsförsäkring, inkomstförsäkring...) för tjänster som staten erbjuder. Dessa tjänster kommer erbjudas av privata företag, och försäkringspremierna betalas direkt till dem i stället för till staten.
Eftersom att du går på gymnasiet så kan man kanske jämföra det med att du ger dina föräldrar ditt studiebidrag mot att de betalar din mat och dina kläder, men om du behåller studiebidraget själv så kan du själv bestämma vilken mat och vilka kläder du vill köpa. Oavsett vad du väljer så kommer du ha både mat i magen och kläder på kroppen...