Jag tänkte skriva lite om Becton Dickson and Company (BDX) som jag fick upp ögonen för i går. BDX har 43 år i rad med utdelningshöjning, 10 år i rad med vinstökning. Tittar man i rapporten 2014 så ser man att earnings per share ska justeras med engångskostnader markerade (A), (B) och (C) och då blir EPS de fem senaste åren: 6.24, 5.82, 5.36, 5.31, 4.64. Dessa engångskostnader syns inte lika tydligt i föregående års rapporter vilket är lite irriterande. Sedan verkar EPS för tidigare år inte riktigt stämma mellan olika årsredovisningar, jag antar att det är fler engångskostnader som inte är markerade? Jag fick fram att EPS sjönk 2004 men har ökat stadigt sedan dess. Dividend growth: 1 år 10.1%, 3 år 10.9%, 5 år 11.1%, 10 år 14.1%. Priset på BDX har faktiskt gått ner i år så den känns inte direkt övervärderad. P/E ligger på 135.76 / 6.24 = 21,76 så det känns ok också.
Becton Dickinson and Company är ett globalt bolag, 47% av försäljningen i USA, 37% i Europa, 16% i övriga länder. De har funnits sedan 1897 och de utvecklar, tillverkar och säljer medicinsk utrustning och diagnostiska material m.m.
Här kan ni läsa lite mer om bolaget:
http://www.bd.com/se/
Här är årsredovisningen 2014 på 10-K format.
http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/64/64106/reports/AR14/pdf/BD_Form_10-K_2014.pdf
Denna aktie känns bortglömd, endast 12 ägare på Avanza. Med tanke på aktiens kvalitet tycker jag den borde ha betydligt fler ägare. Någon annan som tycker BDX verkar spännande?
Becton Dickinson and Company är ett globalt bolag, 47% av försäljningen i USA, 37% i Europa, 16% i övriga länder. De har funnits sedan 1897 och de utvecklar, tillverkar och säljer medicinsk utrustning och diagnostiska material m.m.
Här kan ni läsa lite mer om bolaget:
http://www.bd.com/se/
Här är årsredovisningen 2014 på 10-K format.
http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/64/64106/reports/AR14/pdf/BD_Form_10-K_2014.pdf
Denna aktie känns bortglömd, endast 12 ägare på Avanza. Med tanke på aktiens kvalitet tycker jag den borde ha betydligt fler ägare. Någon annan som tycker BDX verkar spännande?