Citat:
Ursprungligen postat av
plasticitet
Man kanske inte inser själv att just den tanken gör att man blir sjuk vilket terapeuten kan berätta så man kan ändra på det. Inte heller så lätt om man har personlighetsstörning och ändra på sitt beteende när man inte vet vad som är felet?
Absolut, säger inte emot dig på något vis - åtminstone inte medvetet.
Att man inte kan inse sina personliga problem själv, och minst sagt inte förstå sig på vad det specifika problemet eller problemen egentligen är, men ändå förstår att något är fel och man mår helt enkelt inte bra - så tycker jag, absolut att man bör vända sig till andra människor och försöka sig på att få hjälp utav andra.
Men samtidigt tänker jag, om man inte mår bra så brukar åtminstone jag personligen "gräva" inombords inom mig själv och försöka mig på att ta reda på "vad är det som gör att jag gör si och så?", "varför tänker jag såhär?", osv... Att försöka utforska sig själv och hela tiden försöka bli en bättre "version" utav sig själv, tycker jag personligen att på så vis utvecklas man själv som bäst och genom att ha ett liknande tankesätt kan man nog lösa en rad olika psykiska besvär man har inombords helt själv, utan att vända sig till andra människor, vill säga.
Förstå mig inte fel nu, det är absolut inte på något vis fel att försöka nå andra människor och fråga dem om råd, eller vad man nu har på hjärtat - ibland kan det vara väldigt skönt att bara lätta lite på hjärtat och yttra sig på så vis, förklara vad man själv tycker känns jobbigt eller vice versa.