2015-10-14, 20:40
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Som vi alla känner till är Kopi Luwak en exklusiv variant av kaffe som går för ca 2300 kr/kg. Om någon mot all förmodan inte testat denna delikata dryck kommer drycken från det indiska mårddjurer. Djuret äter bara de finaste sorters kaffebönor. När dessa har passerat mårddjurets tarmkanal separeras kaffebönorna från bajset innan de rengörs och rostas. Vi rör oss alltså i trakterna kring Indoniesien och Filippinerna.

I östa kina (Zhejiang) kokas i pojkurin under ca ett dygns tid innan de förtäras. Viktigt här är att urinen kommer från pojkar med en ålder understigande 10 år.

Vad finns det mera för intressanta delikatesser att smaka? Gärna med inslag av avföring eller andra kroppsvätskor.
Citera
2015-10-14, 21:05
Medlem
KaspianKuks avatar
Grisar dricker urin så du behöver inte bli otroligt exotisk för att få tag på delikatesserna du trängtar
Citera
2015-10-15, 00:17
Medlem
MeanMEs avatar
Finns en fågel som gör det samma med, käkar kaffebönor då.
Jacu Bird Coffee.

Ambra från kaskelotter går att använda i mat/drinkar.
Citera
2015-10-15, 21:12
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns en fågel som gör det samma med, käkar kaffebönor då.
Jacu Bird Coffee.

Ambra från kaskelotter går att använda i mat/drinkar.

Intressant! Då blir det till att införskaffa Jacu Bird Coffee. Tydligen har jag missat denna variant av bajskaffe. Ambra trodde jag framställs på syntetisk väg numera?
Citera
2015-10-15, 21:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Intressant! Då blir det till att införskaffa Jacu Bird Coffee. Tydligen har jag missat denna variant av bajskaffe. Ambra trodde jag framställs på syntetisk väg numera?
Kan hända att det är så har ingen aning.
Citera
2015-10-15, 23:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Som vi alla känner till är Kopi Luwak en exklusiv variant av kaffe som går för ca 2300 kr/kg. Om någon mot all förmodan inte testat denna delikata dryck kommer drycken från det indiska mårddjurer. Djuret äter bara de finaste sorters kaffebönor. När dessa har passerat mårddjurets tarmkanal separeras kaffebönorna från bajset innan de rengörs och rostas. Vi rör oss alltså i trakterna kring Indoniesien och Filippinerna.

I östa kina (Zhejiang) kokas i pojkurin under ca ett dygns tid innan de förtäras. Viktigt här är att urinen kommer från pojkar med en ålder understigande 10 år.

Vad finns det mera för intressanta delikatesser att smaka? Gärna med inslag av avföring eller andra kroppsvätskor.
Njae, det råder delade diskussioner om Kopi Luwaks godhet (personligen tycker jag det smakar helt oej, inget jag hurrar 2300 kr/kg över, men jag tar gärna påtår om det bjuds) består i att vägen genom mag-tarm-kanalen och skithuset har enzymer som påverkar smaken eller om det är att frigående mårddjur har en bättre förmåga att hitta just de bästa och godaste kaffefrukterna på plantorna.

I övrigt, när det kommer till konstiga delikatesser. Kalvhjärna, som även serverats på restaurang på fina restauranger i Sverige. Även medium-restauranger. Idag dock, helt lyxigt.
Citera
2015-10-19, 11:09
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaspianKuk
Grisar dricker urin så du behöver inte bli otroligt exotisk för att få tag på delikatesserna du trängtar

Så du anser inte att det är skillnad på att tillaga mat med avföring/urin än att djuret själv äter det?
Citera
2015-10-19, 18:44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Njae, det råder delade diskussioner om Kopi Luwaks godhet (personligen tycker jag det smakar helt oej, inget jag hurrar 2300 kr/kg över, men jag tar gärna påtår om det bjuds) består i att vägen genom mag-tarm-kanalen och skithuset har enzymer som påverkar smaken eller om det är att frigående mårddjur har en bättre förmåga att hitta just de bästa och godaste kaffefrukterna på plantorna.

I övrigt, när det kommer till konstiga delikatesser. Kalvhjärna, som även serverats på restaurang på fina restauranger i Sverige. Även medium-restauranger. Idag dock, helt lyxigt.

Hur många skulle egentligen känna skillnaden mot ett vanligt bryggkaffe?
Citera
2015-10-25, 16:15
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Hur många skulle egentligen känna skillnaden mot ett vanligt bryggkaffe?

Det tror jag nog dom flesta kaffegourmander skulle göra. Möjligen att simpla proletärer som kreti och pleti inte skulle känna någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in