Citat:
Ursprungligen postat av
ZdravoKobila
Som vi alla känner till är Kopi Luwak en exklusiv variant av kaffe som går för ca 2300 kr/kg. Om någon mot all förmodan inte testat denna delikata dryck kommer drycken från det indiska mårddjurer. Djuret äter bara de finaste sorters kaffebönor. När dessa har passerat mårddjurets tarmkanal separeras kaffebönorna från bajset innan de rengörs och rostas. Vi rör oss alltså i trakterna kring Indoniesien och Filippinerna.
I östa kina (Zhejiang) kokas i pojkurin under ca ett dygns tid innan de förtäras. Viktigt här är att urinen kommer från pojkar med en ålder understigande 10 år.
Vad finns det mera för intressanta delikatesser att smaka? Gärna med inslag av avföring eller andra kroppsvätskor.
Njae, det råder delade diskussioner om Kopi Luwaks godhet (personligen tycker jag det smakar helt oej, inget jag hurrar 2300 kr/kg över, men jag tar gärna påtår om det bjuds) består i att vägen genom mag-tarm-kanalen och skithuset har enzymer som påverkar smaken eller om det är att frigående mårddjur har en bättre förmåga att hitta just de bästa och godaste kaffefrukterna på plantorna.
I övrigt, när det kommer till konstiga delikatesser. Kalvhjärna, som även serverats på restaurang på fina restauranger i Sverige. Även medium-restauranger. Idag dock, helt lyxigt.