2015-10-14, 20:09
Medlem
Eufomodes avatar
På Roparnäs sjukhus i Vasa Finland finns på avdelning 1 som är den gamla avdelningen 10 som numera döpts om till avdelning 1 finns ett rötägg till vårdare som stjäl kontanter och tobak och snus från skåpet där man förvarar patienterna tillhörigheter.

Detta har pågått sedan år 2004 alltså i 11 år då ingen i personalen tar detta på allvar och när någon patient klagar att det försvunnit pengar eller tobaks produkter från skåpet där dom förvarar patienterna tillhörigheter utan bortförklarar dessa som inbillning eller inbillnings sjukdom hos patienten som klagar.

Många av patienterna får av sin förvaltare eller godeman bara några tior i fivckpengar varje vecka och när jag bara vistades 8 dagar på avdelning 1 så hade jag 50 euro när jag anlände alltså två st 20 euros sedlar och en 10 euros sedel men ändå så försvann det 30 euro för mej redan samma dag jag anlände alltså en 20 euros sedel och en 10 euros sedel.

Och när jag senare köpte en kartong med 10 askar tobak så redan samma dag försvann det 2 askar tobak och då upptäckte jag att kartongen var öppnad och där var 8 askar tobak och nästa dag igen försvann det två askar tobak igen så då var det bara 6 st askar kvar så det försvann under dom 8 dagarna jag var där 30 euro kontanter och 4 askar tobak.

Min en kompis från en annan ort i finland var också där och för honom så försvann det 70 euro kontanter alltså allt han råkade ha i plåmboken och han hade ett torn med 10 st oöppnade burkar portions snus men alla blev öppnade plus att det förrsvann ca hälften ur alla burkar.

När jag var där år 2011 så nämde en kvinnlig vårdare att dom på avdelningen hade tidigare haft en kiosk där man kunde köpa godis och dylikt men att kiosk kassan blivit stulen och hon medgav samtidigt att det var någon ur personalen som stulit den och senast jag var där så påpekade jag om denna sak men då förnekade vårdarna att dylikt tidigare inträffat.

År 2004 när jag var där så hade jag 140 euro i min plåmbok men när jag skulle och handla så hade jag bara 120 i min plåmbok så jag påpekade att det försvunnit 20 euro för mej men vårdarna bortförklarade detta som inbillning och jag accepterade detta och tänkte att jag kanske kunde ha räknat fel fast jag alldrig tidigare gjort sådant.

Så jag handlade för 20 euro och hade 100 euro kvar i min plåmbok men nästa vecka bara 80 euro så då saknades det ingen 20 euro och nu var jag hundra på att det absolut inte var iinbillning men vårdarna bort förklarade det ändå som inbillning.

Orsaken till att detta fortgått så länge som 11 år eller kanske längre är den att vårdrna bortförklarar detta som inbillning och när kiosk kassan blev stulen så fanns det kanske någon seriös vårdare som medgav att dylikt inträffat men av någon anledning så har dom ändå valt att senare förneka att dylikt inträffat.

Detta är ganska problematiskt för patienterna då man enligt sjukhusets regler skall förvara kontanter och tobaks produkter och värde föremål i skåpet där dessa förvaras och man får en liten mängd pengar när man skall fara och handla och tobak ca en ask i gången så då är ju patienterna helt maktlösa när ett rötägg till vårdare stjäl av dem då dom ännu har som praksis att köpa tobak och ta ut pengar för en vecka i gången och ofta så har dessuton förvaltaren räknat ut hur mycket pengar man förbrukar och ger bara några tior i vecko peng så det räcker till tobak för en vecka.

Nu så skulle en möjlig orsak vara att någon av vårdarna har någon typ av ekonmiska problem och en möjlig orsak kunde t.e.x. vara drog missbruk så ett möjligt sätt att få veta var man skall börja leta efter den misstänkte vore att drogtesta hela personalen men inte meddela att ett test är på kommande och inte heller meddela när testet skall utföras.

Sen en annan sak gäller branden dom hade på samma avdelning år 2014 när en patient avled alltså larmet gick men personalen noncalerade detta och fortsatte att sitta i kafferummet och prata skräp med varandra då dom trodde att det brann på en annan avdelning med detta berodde naturligtvis på att dom inte kollade läget.

Och detta gjorde dom tills brandkåren knakade på dörren och meddelade att det brann på deras egen avdelning och närvarande var P** A***** som jobbat snart i ca 50 år på sjukhuset och R** och båda av dessa vårdare har ansetts som mycket kompetenta vårdare men valigtvis så men också speciellt när dessa två är i jobb som dessutom har den egenheten att dom väljer skiftena enligt detta att dom för det mesta får båda två jobba i samma skift.

Och vanligtvis så sitter alla vårdarna mellan kl 16-19 i kaffe rummet och pratar skit med varandra utan att göra några onödiga saker som t.e.x. att kolla varifrån brandlarmet kommer i från. Men larmet gick ca kl 20:30 då dom hade rapport och personals skifte men ändå så gillar personalen och speciellt kvällstid att sitta så mycket som möjligt och prata skit med varandra i kaffe rummet och ofta så bort förklarar dom detta med att dom har en extra rapporrt.
Citera
2015-10-14, 20:45
Medlem
crippe-flippes avatar
Det låter ju inte bra, vad är det för jävla idioter som jobbar där egentligen?
Citera
2015-10-23, 13:00
Medlem
http://murobbs.muropaketti.com/threa...suomi.1257279/

I Finland väljer myndigheterna att sensurera för att skydda varandra viestiketjun status betyder trådens status och viestiketju on suljettu betyder att tråden är låst.
Senast redigerad av Loymardz 2015-10-23 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in