Citat:
Ursprungligen postat av
Corsendonk
Enumererbar eller inte spelar, om jag minns rätt, roll i måtteori. Har för mig att måttet är noll för en enumererbar mängd, vilket kan ställa till det i analysen. Rätta mig om jag har fel, sitter inte direkt i biblioteket…
I tidigare inlägg användes begreppet konstruktion, vilket direkt bäddar för en värdeladdad sidodiskussion om huruvida talen är konstruerade eller alltid funnits.
Enumeration är samma sak som konstruktion utan att implicera att vi skapar elementen vi räknar upp. Heltal och rationella tal kan räknas genom att följa en distinkt ordning, vilket reella tal inte kan. För att räkna upp heltal och rationella tal så räcker det med en oändlig enkelloop, för att räkna upp alla reella tal så krävs det däremot en oändlig dubbelloop.
Att fördjupa sig i dylika frågor är inte nummermystik. Nummermystik blir det när vi tillskriver tal och talmängders egenskaper en större betydelse än de faktiskt har. Tillskriver vi vissa tal egenskaper som att vara turtal, gyllene tal eller gudomliga tal baserat på numeriska sammanträffanden så är det nummermystik. Att det skulle finnas olika stora oändligheter beroende på talmängders uppräkningsbarhet gränsar också till nummermystik enligt mig.