2015-10-14, 17:17
Medlem
Tja!

Jag sitter just nu på en Asus g74s från 2011. För ca ett år sedan så kukade windows ur efter att jag laddade ner Microsoft Office till skolarbete (via Pirate Bay givetvis, fattig student osv.) och efter det så kom det upp ett meddelande om att jag blivit utsatt för falsk programvara (eller något liknande).
Nu när jag kollar egenskaper så står det "den angivna produktnyckel är ogiltig för aktivering."
Windows funkar precis som det ska och jag märker inte av några konstigheter.

Nu till själva kärnan, imorgon (15/10) kommer jag att införskaffa en ny dator till ett riktigt bra pris, men operativsystem ingår inte. Finns det något sätt att föra över windows från min nuvarande till den nya utan att köpa en ny?

Sorry för mycket text, all hjälp uppskattas
Citera
2015-10-14, 17:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmithWill
Tja!

Jag sitter just nu på en Asus g74s från 2011. För ca ett år sedan så kukade windows ur efter att jag laddade ner Microsoft Office till skolarbete (via Pirate Bay givetvis, fattig student osv.) och efter det så kom det upp ett meddelande om att jag blivit utsatt för falsk programvara (eller något liknande).
Nu när jag kollar egenskaper så står det "den angivna produktnyckel är ogiltig för aktivering."
Windows funkar precis som det ska och jag märker inte av några konstigheter.

Nu till själva kärnan, imorgon (15/10) kommer jag att införskaffa en ny dator till ett riktigt bra pris, men operativsystem ingår inte. Finns det något sätt att föra över windows från min nuvarande till den nya utan att köpa en ny?

Sorry för mycket text, all hjälp uppskattas

Eftersom det har funnits ett Os på Asusen från början så finns det en Os nyckel på den i moderkortet så installera samma Os igen eller gratis W10 och aktivera.

Du kan klona/avbilda ditt nuvarande Os för att sedan installera på Asusen om det inte är väldigt stora skillnader på maskinerna d.v.s - då blir det problem.
Senast redigerad av 1FF 2015-10-14 kl. 17:35.
Citera
2015-10-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Eftersom det har funnits ett Os på Asusen från början så finns det en Os nyckel på den i moderkortet så installera samma Os igen eller gratis W10 och aktivera.

Du kan klona/avbilda ditt nuvarande Os för att sedan installera på Asusen om det inte är väldigt stora skillnader på maskinerna d.v.s - då blir det problem.

Med risk för att frågan är helt efterbliven, finns siffrorna fysiskt i moderkortet eller kan jag hitta det via något system i datorn? Betyder det att jag även kan skriva in samma produktnyckel på den nya datorn för att få windows 7 igen? Kan verkligen ingenting om dethär tyvärr.
Citera
2015-10-14, 18:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Med risk för att frågan är helt efterbliven, finns siffrorna fysiskt i moderkortet eller kan jag hitta det via något system i datorn? Betyder det att jag även kan skriva in samma produktnyckel på den nya datorn för att få windows 7 igen? Kan verkligen ingenting om dethär tyvärr.

Troligtvis inte då hårdvaran är nog nyare än den du har idag. Däremot så kan du via ett samtal med Microsofts aktiveringcentral får licensen återaktiverad efter deras instruktioner.
Citera
2015-10-14, 18:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Programmet "Magical jelly bean" tar reda på nyckeln på den nya datorn sedan kan du installera samma Os som det ursprungligen var, d.v.s det som nyckeln gäller för, samt efter det uppgradera till W10 om du så vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in