Citat:
Ursprungligen postat av
zaggelicious
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=119927
Asså jag förstår inte vad han menar när han tar en 1/3 och sen tar 6 gånger 6(4pir^2 ) jag fattar inte varför kan du snälla förklara lite mer tydligt, varför han gör det!
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar och vad du vill ha förklarat.
Förstår du hela det första stycket? "Formeln för ett klots volym är..." (Detta är första gången han delar med 3, och som han multiplicerar med 6.)
Om NEJ, vad är problemet? Detta är standardformler för klots volym och yta, och för en kubs volym och yta (som har 6 sidor!).
Om JA (dvs, du förstår allt så långt):
Förstår du också hela det andra stycket? "Om de har samma volym så har vi..."
Om NEJ, vad är problemet? Han sätter klotvolym=kubvolym och får från det en relation mellan kubsidan x och klotradien r. Dvs givet klotradien r, hur stor är en kubs sida x om båda har samma volym?
Om JA:
Förstår du hela det tredje stycket? "Klotets area är som sagt..."
Om NEJ, vad är problemet? Först repeterar han formeln för en klotyta. Sen använder han formeln för x (som funktion av r) från förra stycket, och sätter in det i formeln för kubens area x³.
Om JA:
Då måste det bara vara det sista stycket som är problemet. "Så vilket är minst av...". Detta följer direkt från förra stycket. Han ska jämföra klotytan med kubytan, men eftersom båda har med faktorn r² så kan den strykas. Så vilket av uttrycket är störst? Detta svaras det sen på i nästa kommentar i länken.