Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det finns ju inte på kartan att mänskligheten skulle dö ut inom 100 år. Vad några andra tror spelar inte så stor roll om de inte motiverar det med fakta. Jag utesluter inte att vi kan drabbas av svårigheter som minskar befolkningen, kanske avsevärt men inse vilket segt och otroligt flexibelt djur människan är. Vi finns från de varma öknarna till pinande kalla polartrakter. Vi är allätare och kan manipulera vår närmiljö (och den inte så nära miljön om vi är många och har lång tid på oss) inom rätt vida gränser.
Inte ens kometen som utrotade dinosaurierna för sådär 65 miljoner år sedan tog kål på alla landdjur utan våra långväga förfäder reste sig ur askan och ville bara utvecklas till människor. Öh tja... En komet av den magnituden skulle vara katastrofal, miljarder människor skulle förmodligen dö men inte utrota mänskligheten.
Smittor kan reducera mänskligheten ordentligt men inte fan ta död på allihop utan vi kan komma tillbaka när det har lugnat ner sig. All världens kärnvapen är en smygfis i jämförelse med den där gamla kometen så det är inte ens värt att snacka om.
Lite på mig gott folk, vi kommer att finnas kvar om många hundra år. Om tusentals år kanske vi har utvecklats till något som kan kallas en ny art (eller flera) men det är bara vanlig utveckling, ingen utrotning.
Tack för det svaret, skunkjobb. Det var trösterikt och egentligen kanske det jag själv tänker, i ljusa stunder.