Citat:
Ursprungligen postat av
Jackie123
Ser ett inlägg som du svarat på angående reseavdrag i deklarationen och du verkar kunnig.
Hade verkligen uppskattat om du hade svarat på mina frågor.
Har beräknat fel i reseavdraget och angett summan 36.000 istället för 18.000kr som är rätt. Har fått fråga från skatteverket och har då svarat att jag har beräknat fel.
Kommer jag få betala skattetillägg? Hur mycket isåfall? Kan de gå tillbaka till gamla deklarationer och granska?
De går numera nästan aldrig tillbaka till gamla deklarationer i sådana fall som detta. Kontrollen ska vara framåtsyftande. Där kan du alltså förmodligen vara lugn.
De räknar ut vad skatten på de felaktigt avdragna 18000 blir, vilket ju beror på din inkomst, och om den skatten överstiger 10 % av prisbasbeloppet för det år deklarationen lämnats så ska det tas ut ett skattetillägg på 40 % av skatten.
Om du inte hade svarat alls så hade de sannolikt vägrat avdraget helt, dvs de 36 000 kronorna, men inte påfört skattetillägg.
Nu KAN det ju hända att de ifrågasätter mer, t ex att du alls har rätt till reseavdrag i år, men så ser det ut vad det gäller det hittills konstaterade felet.
Sen finns det en hel del befrielsegrunder, t ex förstagångsdeklarant, ålder, sjukdom som påverkar möjligheten att lämna en korrekt deklaration etc, men det är i regel inget att hoppas på.