2015-10-13, 21:17
Medlem
Asylsökningarna kommer slå rekord i år, det är fakta. Ett annat fakta är att minst 9600 personer sökt asyl senaste sju dagarna, och migrationsverket själva säger det är betydligt fler som kommit egentligen.

Hur ska Sverige klara om det till nästa höst kommit 0,2-1 miljon människor?

Vad kommer hända med vår:
valuta/kronkurs
räntorna
skatterna

Det är en seriös fråga, jag funderar på hur jag ska göra med sparat kapital, fonder och aktier. Läge växla till annan valuta, utländska aktier?

Eller finns det nån bra tråd som diskuterar detta utifrån dagens scenario?
Citera
2015-10-14, 00:18
Medlem
Troligen inte alls.
Citera
2015-10-14, 00:57
Medlem
Trillskes avatar
För många komplexa samband för att någon ska kunna ge dig svaret.

Rimliga gissningar på medellång sikt är ökad ränta och höjda skatter. Dock är det den riktningen som gäller oberoende av flyktingsituationen, så blir svårt att gissa hur stor påverkan just det kommer att ha (även i backspegeln). Men återigen är det rimligen påverkan i den riktningen, eftersom det finns väldigt mycket för regeringen att beskatta (Sveriges skattebeläggning är extremt asymmetrisk d.v.s. vi kan fortfarande öka skatteintäkter genom att höja skatt på kapital även om beskattningen på produktion är maxad), skatten kommer att behövas, och svenska staten är klassiskt orädda för att ta pengar av befolkningen. Ökat kaos innebär att det blir dyrare för Sverige att låna pengar.

Kronan skulle kunnat följa USD 2015 om de som bestämmer över vår planekonomi skulle velat det. Det förklarar det hopplösa i att gissa vart saker ska ta vägen.
Senast redigerad av Trillske 2015-10-14 kl. 01:00.
Citera
2015-10-14, 01:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Troligen inte alls.
Om vi extrapolerar den här trenden ett antal år så kommer vi behöva låna ett par tusen miljarder.
Så nog kommer kronan påverkas.
Citera
2015-10-14, 19:36
Medlem
Scherings avatar
Jag är inte ekonom men jag tänker så här:

- En massa invandrare innebär fler invånare som ska dela på samma mängd pengar - kronan går upp i värde i förhållande till människor. Människor går ner i värde dvs lönerna går ner. Lönerna går ner - kronan går upp i värde.

- Bostadsbrist håller bopriserna uppe. Kronan går alltså ner i värde.

- Jämn spridning av invandrare pga nya lagar gör att det inte längre finns några vita områden. Bostadspriserna börjar gå ner varpå marknaden totalkraschar och alla står med enorma skulder. Svenska politiker och tjänstemän skapar kraftig inflation för att rädda bolånetorskarna. Kronan går ner i värde.

- Det uppstår en brist på mat, kläder, bilar och allt annat som vi importerar. Vi måste alltså importera mer men exporten ökar inte lika mycket eftersom invandrare inte producerar. Kronan går ner i värde.

- Invandrare med förmögenhet i hemlandet vill föra över den till svenska banker, dvs de vill köpa kronor. Kronan går upp i värde.

- Invandrare har ingen förmögenhet i hemlandet eller behåller den i hemlandet. Invandrare får bidrag och lön i Sverige som de för över till hemlandet dvs säljer kronor. Kronan går ner i värde.

Vad blir det? Jag tror på inflation orsakad av regering och Riksbank. Svenska politiker är en naturkraft. Vill de förstöra någonting så kan inget stoppa dem.
Senast redigerad av Schering 2015-10-14 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in