2015-10-13, 18:22
Bannlyst
Köpte en server från RamNode och den fungerar perfekt. Jag ville dock installera en skrivbordsmiljö, så jag körde

Kod:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Eftersom syftet med servern är otroligt basala så bryr jag mig inte om ifall ubuntu-desktop är "för mycket" för en server. Det enda problem jag har är: Hur ansluter jag till denna så jag får ett GUI? Jag tänker ju VNC, men jag förstår inte hur jag ska få det att fungera.

Det var länge sedan som jag jobbade med sånt här så det står stilla i skallen. Tack för hjälp.
Citera
2015-10-13, 18:51
Medlem
GrumpyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grina
Köpte en server från RamNode och den fungerar perfekt. Jag ville dock installera en skrivbordsmiljö, så jag körde

Kod:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Eftersom syftet med servern är otroligt basala så bryr jag mig inte om ifall ubuntu-desktop är "för mycket" för en server. Det enda problem jag har är: Hur ansluter jag till denna så jag får ett GUI? Jag tänker ju VNC, men jag förstår inte hur jag ska få det att fungera.

Det var länge sedan som jag jobbade med sånt här så det står stilla i skallen. Tack för hjälp.

Varför inte ansluta med SSH istället?
Citera
2015-10-13, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyBear
Varför inte ansluta med SSH istället?
För jag ska köra applikationer som kräver ett grafiskt gränssnitt. (T.ex. ett spel)
Citera
2015-10-15, 20:38
Medlem
Alfaslangs avatar
Kan rekommendera X2Go. Installera x2goserver på din server, och x2goclient på din klientdator. Det finns även klienter för Windows och Mac. Det är helt gratis, och använder NX, vilket är mycket snabbare och mer responsivt än VNC.
Citera
2015-10-15, 21:51
Medlem
Tjatters avatar
Teamviewer lirar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in