2015-10-13, 17:11
Bannlyst
Sen hon blev väldigt gammal har hon under flera år haft regelbundna hallucinationer. Tror sig höra massa saker, röster, även sett saker som inte finns. Det har tillochmed hänt när det varit folk omkring och hon har pekat på de saker och människor som hon ser, men som andra inte kan se. Antar att det finns mediciner som ger biverkningar osv. hon tar väl vanliga mediciner gamla människor brukar ta, är väl inget ovanligt fysiskt problem/svaghet hon behandlas för. Det har pågått i säkert 4 år. Är det schizofreni?
Citera
2015-10-13, 17:21
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Sen hon blev väldigt gammal har hon under flera år haft regelbundna hallucinationer. Tror sig höra massa saker, röster, även sett saker som inte finns. Det har tillochmed hänt när det varit folk omkring och hon har pekat på de saker och människor som hon ser, men som andra inte kan se. Antar att det finns mediciner som ger biverkningar osv. hon tar väl vanliga mediciner gamla människor brukar ta, är väl inget ovanligt fysiskt problem/svaghet hon behandlas för. Det har pågått i säkert 4 år. Är det schizofreni?

Jag gissar på begynnande demens av Alzheimertyp. Hur gammal är din farmor? Syn och hörselhallucinationer är ett ganska vanligt symtom för demenssjukdomar. Jag skulle rekommendera att din farmor blir undersökt av en läkare som har specialiteten Geriatriska sjukdomar.
Citera
2015-10-13, 22:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Ja, jag håller med föregående, det låter dessvärre som begynnande alzheimer. Det låter som att hon än så länge är i fas 1 då det verkar som att "hjärnan spelar dem spratt" och de glömmer småsaker. Det är dags att söka hjälp nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in