2015-10-13, 06:45
Medlem
Ydalirs avatar
M h t dagens politiska situation kan man fråga sig om man kan ha sina besparingar i annan valuta än SEK, kan man ha ett sparkonto i t ex dollar? Någon isatt i ämnet?
Citera
2015-10-13, 07:12
Medlem
Jag har ingen aning om det går eller inte, det borde gå. Om du vill skydda dina pengar köp guld eller silver.
Citera
2015-10-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajmson
Jag har ingen aning om det går eller inte, det borde gå. Om du vill skydda dina pengar köp guld eller silver.
Nej inte i Sverige.här har du enbart i vår valuta. Då får du ha ett konto i ett land som anv dollar. Dock vet jag inte hur eller om det går att öppna konto i andra länder. Det är med största sannolikhet olika från land till land.
Citera
2015-10-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapad
Nej inte i Sverige.här har du enbart i vår valuta. Då får du ha ett konto i ett land som anv dollar. Dock vet jag inte hur eller om det går att öppna konto i andra länder. Det är med största sannolikhet olika från land till land.

Där har du fel. Det går alldeles utmärkt att ha ett konto i dollar, eller euro, eller annan större valuta. Mycket smidigt om man köper mycket från staterna tex. Finns hos bland annat Ikano och Nordea.
Däremot växlas valutan om till SEK, om du önskar ta ut kontanter här hemma.

Ännu smartare är att placera pengarna på ett fondkonto i dollar.
Citera
2015-10-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Där har du fel. Det går alldeles utmärkt att ha ett konto i dollar, eller euro, eller annan större valuta. Mycket smidigt om man köper mycket från staterna tex. Finns hos bland annat Ikano och Nordea.
Däremot växlas valutan om till SEK, om du önskar ta ut kontanter här hemma.

Ännu smartare är att placera pengarna på ett fondkonto i dollar.
ok så bra då
Citera
2015-10-13, 10:31
Medlem
MrChows avatar
Handelsbanken har även de valutakonton man kan använda för att spara i t.ex. USD. Dock är de inte så förtjusta i att erbjuda tjänsten om man pratar om mindre summor.
Citera
2015-10-13, 10:44
Medlem
Personligen så skulle jag inte våga spara i dollar, tänker då närmast på om/när dollarbubblan spricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in