Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-13, 00:17
  #1
Medlem
R4hu7s avatar
Hej!

Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu men chansar då detta rör stationär Mac också.

Har i dagsläget en fem år gammal MBP. Är nu sugen på att köpa ny dator. Valet står mellan en iMac och Macbook Pro.
De enda kraven jag har är att den ska tåla belastning som kan ske när man redigerar videos i Final Cut Pro och jobbar lite i After Effects. Nu är standarden rätt hög på Mac datorer så en MacBook Pro lär väl klara det precis lika bra som en stationär, eller?
Kommer mest använda datorn till redigering av videos och lite slö surf ibland.

Vilken rekommenderar ni?
Citera
2015-10-13, 02:41
  #2
Medlem
Hårdvaran som sitter i en iMac som ligger på samma prisklass som en Macbook Pro är bättre. Du får alltså mer prestanda för pengarna om du väljer en iMac.
Citera
2015-10-13, 08:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Hej!

Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu men chansar då detta rör stationär Mac också.

Har i dagsläget en fem år gammal MBP. Är nu sugen på att köpa ny dator. Valet står mellan en iMac och Macbook Pro.
De enda kraven jag har är att den ska tåla belastning som kan ske när man redigerar videos i Final Cut Pro och jobbar lite i After Effects. Nu är standarden rätt hög på Mac datorer så en MacBook Pro lär väl klara det precis lika bra som en stationär, eller?
Kommer mest använda datorn till redigering av videos och lite slö surf ibland.

Vilken rekommenderar ni?

Rekommenderar en stationär iMac. Men vänta några veckor. På MAC-trogna sidor går det info om att det kommer nya modeller inom kort, då den inte har uppdaterats på ett par år.
Citera
2015-10-13, 12:03
  #4
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelon
Hårdvaran som sitter i en iMac som ligger på samma prisklass som en Macbook Pro är bättre. Du får alltså mer prestanda för pengarna om du väljer en iMac.
Okej tack, anade det lite
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rekommenderar en stationär iMac. Men vänta några veckor. På MAC-trogna sidor går det info om att det kommer nya modeller inom kort, då den inte har uppdaterats på ett par år.
Jaha det visste jag inte, tack för infon.
Citera
2015-10-13, 16:42
  #5
Medlem
De släpptes idag faktiskt.
http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac
Citera
2015-10-13, 17:28
  #6
Medlem
Ska du redigera kan det vara skönt med en stor skärm. Och se film på stor skärm!
Citera
2015-10-13, 17:40
  #7
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laffoley
De släpptes idag faktiskt.
http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac
Aha nice, tack!

Nu kan jag inte så mycket om processorer men iMac 21.5 tum med 1.6GHz i5 processor, klarar av redigeringsprogram utan konstigheter eller? 8gb ramminne låter fint också Rätt fint pris tycker jag (12 295 kr) om man jämför med MacBook Pro
Citera
2015-10-13, 17:42
  #8
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Ska du redigera kan det vara skönt med en stor skärm. Och se film på stor skärm!
Ja det är ju faktiskt sant
Lite ansträngande ibland märker jag när jag redigerar på min MBP 15 tum i ett par timmar hehe
Citera
2015-10-13, 17:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Aha nice, tack!

Nu kan jag inte så mycket om processorer men iMac 21.5 tum med 1.6GHz i5 processor, klarar av redigeringsprogram utan konstigheter eller? 8gb ramminne låter fint också Rätt fint pris tycker jag (12 295 kr) om man jämför med MacBook Pro

Maxa RAM direkt om det inte kan göras senare.
Citera
2015-10-13, 17:52
  #10
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Maxa RAM direkt om det inte kan göras senare.
8gb ram, anses det vara för lite för mina ändamål?
16gb kostade bara 2000kr, kanske smart att satsa på det direkt som du säger då
Citera
2015-10-13, 18:08
  #11
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
8gb ram, anses det vara för lite för mina ändamål?
16gb kostade bara 2000kr, kanske smart att satsa på det direkt som du säger då

Minne kan du köpa till senare för halva priset. Är väldigt lätt att byta med.

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+In...lacement/30533
Citera
2015-10-13, 18:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Minne kan du köpa till senare för halva priset. Är väldigt lätt att byta med.

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+In...lacement/30533

Svårare på 21,5 om jag inte minns fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback