2015-10-12, 21:06
Medlem
Jag vet inte riktigt om någon kan hjälpa mig med mitt problem.

Jag har under ca 3 års tid samlat på mig bilder i en dropboxmapp. Idagsläget skulle jag vilja sortera dem lite bättre beroende på vad det är på bilderna.
En mapp med strax över 2800 bilder. Har någon något smart knep för att hur man kan göra på smidigaste sätt? Typ tips med organisation eller nått
Citera
2015-10-13, 03:52
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maathio
Jag vet inte riktigt om någon kan hjälpa mig med mitt problem.

Jag har under ca 3 års tid samlat på mig bilder i en dropboxmapp. Idagsläget skulle jag vilja sortera dem lite bättre beroende på vad det är på bilderna.
En mapp med strax över 2800 bilder. Har någon något smart knep för att hur man kan göra på smidigaste sätt? Typ tips med organisation eller nått

Jag använder ett gammal PC-program som heter Cam2PC. Det programmet har en finess jag verkligen gillar, det läser EXIF-datumet i bilden och sorterar sedan in bilderna i underkataloger baserade på datum. Jag har dessutom ställt in programmet att lägga varje år i egna underkataloger.

När man läser in bilderna så frågar programmet även efter ett keyword eller en kort beskrivning av vad bilderna föreställer, så katalogen namnges i stil med [2015-06-19] - Midsommar på landet.

Det måste finnas nåt liknande program för MacOS.
Citera
2015-10-13, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag använder ett gammal PC-program som heter Cam2PC. Det programmet har en finess jag verkligen gillar, det läser EXIF-datumet i bilden och sorterar sedan in bilderna i underkataloger baserade på datum. Jag har dessutom ställt in programmet att lägga varje år i egna underkataloger.

När man läser in bilderna så frågar programmet även efter ett keyword eller en kort beskrivning av vad bilderna föreställer, så katalogen namnges i stil med [2015-06-19] - Midsommar på landet.

Det måste finnas nåt liknande program för MacOS.

Det lät ganska smart. Dock vill jag inte datumsortera det.

Om det gick att ha flera olika taggar på en bild vore det optimala, då vissa bilder träffar flera olika ämnen.
Citera
2015-10-26, 22:37
Medlem
Kan man "klippa ut" i finder på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in