2015-10-12, 20:16
Medlem
IAmAnons avatar
Hejsan.

Har fått möjligheten att hålla i 200.000 åt en annan person i familjen under en längre tid.
Familjemedlemmen vill ha möjlighet att kunna komma åt pengarna när som helst.

Hur tjänar jag mest på att hålla i pengarna utan att röra till det för min familjemedlem och UTAN risk?
Sparkonto med fria uttag?
Om jag lyckas få ut någon tusenlapp är jag nöjd.
Citera
2015-10-12, 20:21
Medlem
4yoonlys avatar

fel post... sorry... radera...
Senast redigerad av 4yoonly 2015-10-12 kl. 20:28.
Citera
2015-10-12, 20:22
Medlem
loliravers avatar
Det är väl bara att be om några tusen kr för ditt jobb...

Citera
2015-10-12, 20:23
Medlem
IAmAnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Det är väl bara att be om några tusen kr för ditt jobb...

Det är inte det de handlar om. Känns dumt att låta pengarna sitta på ett 0% ränte-konto i några år...
Citera
2015-10-12, 20:48
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Det är inte det de handlar om. Känns dumt att låta pengarna sitta på ett 0% ränte-konto i några år...

Då är det bara att sätta in pengarna på något konto som ger dig lite ränta om året, jag är inte säker med det finns säkert en hel del olika.

Borde du inte fråga vilken bank som ger mest ränta?
Citera
2015-10-12, 21:04
Medlem
Jag hade öppnat en ISK och satt pengarna i spiltan räntefond. Det ger cirka 3-4% avkastning per år vilket inte är särskilt mycket när det handlar om fonder. Fördelen med en räntefond är att pengarna aldrig kan gå minus såvitt jag vet iaf.
Hur snabbt exakt behöver din familjemedlem ha tillgång till pengarna? Att sälja av fonderna och få pengarna disponibla kan ta typ 2-3 arbetsdagar.
Citera
2015-10-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Slayer
Jag hade öppnat en ISK och satt pengarna i spiltan räntefond. Det ger cirka 3-4% avkastning per år vilket inte är särskilt mycket när det handlar om fonder. Fördelen med en räntefond är att pengarna aldrig kan gå minus såvitt jag vet iaf.
Hur snabbt exakt behöver din familjemedlem ha tillgång till pengarna? Att sälja av fonderna och få pengarna disponibla kan ta typ 2-3 arbetsdagar.

Även en räntefond kan gå minus, (i) om räntorna stiger minskar fondens tillgångar i värde och (ii) om kreditriskerna ökar (eller direkta förluster sker pga av motparterna inte betalar) så minskar också värdet. En räntefond som gett 4-5% senaste åren måste ha tagit betydande ränterisker (långa papper med högre ränta) liksom betydande kreditrisker (företags- snarare än statsobligationer). Sannolikheten att förlora några procent på ett år är då knappast försumbar, vid en redig förnyad kris kan förlusten bli större än så ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in