• 1
  • 2
2015-10-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Ett bra tips är att försöka sova, sätt mobilen på ringning några minuter innan förväntad ankomst och försök sen blunda och slappna av.

Sen är det bra att inte vara för varm, ta av dig jackan och vantarna när du satt dig. Jag märker att detta påverkar mig rätt mycket. Inte så att du ska sitta och frysa men undvik att bli för varm helt enkelt.

Att inte resa med tom mage har du ju redan upptäckt, det är ett gott råd så fortsätt så!

Sitt inte och läs eller pilla med mobilen, blunda istället och gärna redan från början!

Ok ska testa att blunda från början och ta av mig extra kläderna...
Citera
2015-10-12, 20:18
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreck
Är det en medicin man kan ta varje dag?
Edit verkar som att medicinen inte finns längre.
Amosyt är avregistrerat, men det innehåller samma substans som det receptfria Calma (dock olika mängd substans 100 vs 20 mg).

TS du säger att du testat allt, men du räknar inte upp några läkemedel förutom Calma?
Postafen kanske kan fungera (receptfritt)?

Tyvärr kan det som du säger vara psykiskt. Men du får testa dig fram, och klarade du 3 stationer idag så satsa på 4 imorgon. Och du får hitta vad som gör det bättre sämre, och jobba dig framåt därifrån.

Varm, ta av dig jackan. Testa drick vatten. Stå vid dörrarna så du får lite luft vid varje station. Testa sov, finns många saker att testa.
Citera
2015-10-12, 20:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Har ett jobb som gör att jag pendlar ca 1,5 timme per dag enkel väg med kommunala färdmedel. Var åksjuk när jag var liten men det försvann när jag kom upp i tonåren.

Dock verkar det ha kommit tillbaka nu då jag är över 30 år. Det började en dag då jag började känna mig förkyld och småfebrig och sen dess mår jag illa så fort tåget börjar rulla (troligen psykiskt med) efter 20 min är jag spyfärdig....

Jag åker pendeltåg så kan lätt hoppa av och ta nästa tåg, åka några stationer, hoppa av, ta nästa tåg osv. Dock gör detta att det kan ta allt från 1 timme till 3 timmar till/från jobbet.

Testat allt:

Sea-band, calma, dricka vatten, sett till att vara lagom mätt, etc

Lite bättre när jag åker när det är mörkt och lite folk på tåget men mår även då sjukt illa.

Rädd att jag ska spy rätt ut på tåget bland alla människor....

Någon som har något tips??

Lagom mätt... vad innebär det?

Kan bara tala av egna erfarenheter (och kanske inte hjälper dig alls... ) så var jag i princip förr i alla fall alltid tvungen att vara bra mätt när jag åkte bil som mindre exempelvis... annars kom spyan som ett brev på posten... jaja något du kan testa... ät dig bra mätt (och mindre lunch kanske?)...
Citera
2015-10-12, 20:29
Medlem
Timmervargens avatar
On du har provat allt och inget hjälper så finns det väl inga tips du kan få här som hjälper!?
Citera
2015-10-12, 20:35
Medlem
Passepartouts avatar
Har hört att piratlapp ska hjälpa, alltså att täcka ena ögat. Piratlapp bör finnas på apotek och ingen i vagnen vet varför du har den. Såg en brittisk dokumentär om en kille som uppfunnit glasögon som täckte ena ögat för att slippa bli åksjuk och det verkade fungera när dom testade. Värt att pröva i alla fall. Man kan ju dra ner mössan över ena ögat också, eller blunda ...
Citera
2015-10-12, 22:45
Medlem
Nalixs avatar
Testa postafen, räkna dock med att du kan somna/bli lite groggy.

Att tugga mint (tuggummi, blad eller vad du vill) ska tydligen hjälpa mot illamående.
Citera
2015-10-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Lagom mätt... vad innebär det?

Kan bara tala av egna erfarenheter (och kanske inte hjälper dig alls... ) så var jag i princip förr i alla fall alltid tvungen att vara bra mätt när jag åkte bil som mindre exempelvis... annars kom spyan som ett brev på posten... jaja något du kan testa... ät dig bra mätt (och mindre lunch kanske?)...

Ja lagom mätt att jag inte åker på tom eller full mage.
Citera
2015-10-17, 23:57
Medlem
Lergigan comp kanske? Måste ha recept på det dock.
Citera
2015-10-18, 01:24
Medlem
Be om Lergigan eller Scopolamine plåster hos läkaren om inget receptfritt hjälper, någon av dessa 2 borde hjälpa. Sen är det så att alla åksjukemediciner gör en seg och trött fast man får ju väga biverkningarna med åksjukan. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in