2011-01-07, 01:47
Bannlyst
Håll er borta från allt som Gérard Depardieu medverkar i.

Några som är bra är dessa (ingen zombie och gjorda från 90-2000):
Irreversible, 5+ av 5 möjliga
Medan vi faller (La Haine), 5+ av 5 möjliga
Dobermann, 4 av 5
Citera
2011-01-07, 02:09
Medlem
BlixaBargelds avatar
Le grande bleu
Citera
2011-01-08, 14:07
Medlem
Grandiosos avatar
DE DJÄVULSKA av Henri-Georges Clouzot

DE BESTIALISKA av Georges Franju

Att prata om betydelsefull fransk film utan att nämna de här två mästerverken låter sig svårligen
göras. Stilbildande och epokgörande filmer från 1955 respektive 1960.

De hör hemma i skräckfilmsgenren men med betoning på de psykologiska dimensionerna.
Oerhört spännande. Elegant gjorda i alla stycken och med den berömda oscarvinnaren Simon
Signoret i en ledande roll i den förstnämnda filmen.

Såna här begåvade verk mäktar man inte med att göra idag, varken i Hollywood eller någon annanstans.
Citera
2011-01-11, 22:16
Medlem
Dingbatss avatar
Jag måste säga att av de nya vågen-regissörer som jag har sett, har deras senare verk (80-tal och framåt) varit roligare att se än 50, 60-talsfilmerna. Det kanske man inte tycker om man är inbiten cineast, men för någon som inte är superinsatt i filmhistorien tror jag de senare filmerna är lättare att ta åt sig. Men de har fortfarande någonting speciellt, det är absolut inte Hollywood.

Jag kan rekommendera Chabrols L'Enfer (1994) (efter manus av Clouzot), Rivettes Va savoir (2001) och inte minst Rohmers Le Rayon vert (1986), som nyss blev en av mina franska favoritfilmer.

Nya vågen-regissörerna åsido har La Vie rêvée des anges (1998) en av de starkaste scenerna jag sett i film överhuvudtaget, och otroligt bra skådespeleri (båda huvudrollsinnehavarna fick pris för bästa skådespelerska i Cannes). Demi-tarif (2003) handlar om tre barn som lämnas ensamma i Paris, och hur de klarar av vardagen utan föräldrar. Man kan tro att det är en dokumentär när man ser den. Bättre barnskådespelare har jag aldrig sett. Le Fantôme de la liberté (1974) är en surrealistisk film av Luis Buñuel som jag tyckte var helt klart sevärd.
Citera
2011-01-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Jag måste säga att av de nya vågen-regissörer som jag har sett, har deras senare verk (80-tal och framåt) varit roligare att se än 50, 60-talsfilmerna. Det kanske man inte tycker om man är inbiten cineast, men för någon som inte är superinsatt i filmhistorien tror jag de senare filmerna är lättare att ta åt sig. Men de har fortfarande någonting speciellt, det är absolut inte Hollywood.

Jag kan rekommendera Chabrols L'Enfer (1994) (efter manus av Clouzot), Rivettes Va savoir (2001) och inte minst Rohmers Le Rayon vert (1986), som nyss blev en av mina franska favoritfilmer.

Nya vågen-regissörerna åsido har La Vie rêvée des anges (1998) en av de starkaste scenerna jag sett i film överhuvudtaget, och otroligt bra skådespeleri (båda huvudrollsinnehavarna fick pris för bästa skådespelerska i Cannes). Demi-tarif (2003) handlar om tre barn som lämnas ensamma i Paris, och hur de klarar av vardagen utan föräldrar. Man kan tro att det är en dokumentär när man ser den. Bättre barnskådespelare har jag aldrig sett. Le Fantôme de la liberté (1974) är en surrealistisk film av Luis Buñuel som jag tyckte var helt klart sevärd.
Tack för tipsen! Jag kan hålla med om att nya vågen-regissörernas tidiga verk kan vara ganska segdragna. Jag anser mig själv vara en cineast, men bara för det måste man inte tycka om alla klassiska verk som någon annan utnämnt till klassiker som måste ses (och gillas). Truffauts Les quatre cents coups är väl isåfall den bästa (och mest lättsmälta) av dessa filmer.

Har filmerna som du nämnde, La vie rêvée des angesoch Demi-tarif, gått på bio i Sverige? Tänkte isåfall om de var utgivna på DVD. I alla fall ska jag försöka få tag på dem.
Senast redigerad av HowlinWolf 2011-01-12 kl. 00:02.
Citera
2011-01-12, 00:11
Medlem
Brullas avatar
Jag känner mig inte så hemma i fransk film som jag kanske skulle vilja vara, men en del har jag sett. Jag vill rekommendera de sedan tidigare nämnda De 400 slagen och Hiroshima mon amour men även slå ett slag för den vackra Les amants du Pont-Neuf.
Citera
2011-01-12, 09:18
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Har filmerna som du nämnde, La vie rêvée des angesoch Demi-tarif, gått på bio i Sverige? Tänkte isåfall om de var utgivna på DVD. I alla fall ska jag försöka få tag på dem.
Jag vet inte säkert, men den förstnämnda borde ha gått på bio, troligen inte Demi-tarif. Den senare är bara en timme lång. Jag letade faktiskt själv efter att köpa den på DVD, men allt jag hittade var någon halvsuspekt fransk sida som vissa tydligen hade haft problem med leverans från... La Vie rêvée des anges borde gå att hitta någonstans tycker jag. Den svenska titeln är Änglars drömliv.
Citera
2011-01-12, 09:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Håll er borta från allt som Gérard Depardieu medverkar i.

Jag tycker faktiskt att Asterix och Obelix är rätt okej komedier. Jag minns han även som rätt bra i TV-filmatiseringen av Les Misérables.
Citera
2011-01-12, 11:14
Medlem
Falcãos avatar
Framförallt är ju Depardieu grym i "1900" men den är ju inte en fransk film.
Citera
2011-01-12, 13:09
Depardieu är visst bra. Se den franska komedin Håll käft! med Jean Reno. Fint tugg i dialogen. Sedan är ju Depardieu klassisk som Cyrano de Bergerac.
Citera
2011-01-12, 17:10
Medlem
Jyckees avatar
Tips på bra franska filmer?

Söker bra filmer som är på franska. Det gör jag eftersom jag då kan träna på min franska och samtidigt inte ha så tråkigt.

Ni är änglar om ni även gör jobbet att länka nedladdningstorrent!
Men det är ej ett måste

Det är inte någon speciell genre jag söker fast skräckfilm behöver ni inte tipsa om det nu finns några franska sådana
Citera
2011-01-12, 17:11
Medlem
oestergrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Söker bra filmer som är på franska. Det gör jag eftersom jag då kan träna på min franska och samtidigt inte ha så tråkigt.

Ni är änglar om ni även gör jobbet att länka nedladdningstorrent!
Men det är ej ett måste

Det är inte någon speciell genre jag söker fast skräckfilm behöver ni inte tipsa om det nu finns några franska sådana

22 Bullets var rätt så bra, inte Leon direkt.. men inte så långt ifrån!

http://www.imdb.com/title/tt1167638/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in