2015-04-14, 18:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Den är också jävligt bra. Var bara på ett arthouse-humör så tycker du förhoppningsvis samma.

Ja, jag har planerat att den ska vara sista filmen som jag ser idag, då man är mellan vakenhet och sömn så vaggas man skönt in i filmer av den kalibern.
Citera
2015-04-14, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tag mitt liv och Hiss till galgen.

Varför gillade du inte dem då? Hiss till galgen sägs ju vara så bra.
Citera
2015-04-14, 20:47
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Tag mitt liv och Hiss till galgen.

Rekommenderar Lacombe Lucien starkt. Vet inte om det är en film i din smak. Men den hamnar lätt i topp 50 över bästa filmer som jag någonsin sett.
Citera
2015-04-14, 20:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edko
Varför gillade du inte dem då? Hiss till galgen sägs ju vara så bra.
Åhh, hiss till galgen, en absolut favoritfilm.
De djävulska är också en favorit, där en lärarinna försöker mörda sin läbbiga make.
Tag mitt liv tyckte jag inge vidare om.
Citera
2015-04-15, 09:27
Bannlyst
Någon som har sett de väldigt häftiga gangsterfilmerna Borsalino och Borsalino & co. annars?

https://www.youtube.com/watch?v=PTzussMHdxg
Citera
2015-04-15, 09:51
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Rekommenderar Lacombe Lucien starkt. Vet inte om det är en film i din smak. Men den hamnar lätt i topp 50 över bästa filmer som jag någonsin sett.

Själv tyckte jag att Lacombe Lucien var helt okej och en svag trea. Oengagerande och slarvigt klippt. En sämre dag hade den nog fått en tvåa, men kommer nog aldrig se om den så den får ha kvar sitt betyg.

Jag gillade dock Le Souffle au coeur, eller Murmur of the Heart som den engelska titeln är, rätt mycket, men hans allra bästa är den fantastiska Au Revoir Les Enfants. Det är nog dags att se om den sistnämnda snart.
Citera
2015-04-15, 12:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
De djävulska är också en favorit, där en lärarinna försöker mörda sin läbbiga make.

Ja, den är fin den och regissören var ju en mästare på spänning och att få tittarna att sitta på helspänn, tänker mest på Fruktans lön med Yves Montand som är en av mina favoriter!
Citera
2015-04-15, 14:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ja, den är fin den och regissören var ju en mästare på spänning och att få tittarna att sitta på helspänn, tänker mest på Fruktans lön med Yves Montand som är en av mina favoriter!
Javisst, hur kunde jag glömma den, inte en nagel var hel efter den filmen.
Citera
2015-04-22, 08:55
Bannlyst
Förut hade jag en film som heter Paris Lockdown, tyckte den var kass men om ni vill se rå action är den här verkligen att rekommendera!

https://www.youtube.com/watch?v=NcODmFlSISg
Citera
2015-04-22, 18:47
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Åhh, hiss till galgen, en absolut favoritfilm.
Tag mitt liv tyckte jag inge vidare om.

Gillar inte heller Tag mitt liv. De djävulska är en riktig klassiker som tål att ses flera gånger.
Citera
2015-04-22, 22:40
Medlem
Rakiis avatar
Ska bli väldigt kul att få börja beta av Jean Vigo's filmer tids nog, som Tarkovskij påstod var fadern av modern fransk film. BlackMetal hade sett Un Homme Qui Dort och tydligen gillade den, så den ska jag se sedan!
Citera
2015-04-22, 23:28
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ska bli väldigt kul att få börja beta av Jean Vigo's filmer tids nog, som Tarkovskij påstod var fadern av modern fransk film. BlackMetal hade sett Un Homme Qui Dort och tydligen gillade den, så den ska jag se sedan!
L'Atalante tyckte jag inte riktigt levde upp till förväntningarna på tal om Jean Vigo men den är kul att ha sett och inte på något sätt dålig heller.

Un Homme Qui Dort är i princip fransk existentialism och alienation dragen till sin spets.
Senast redigerad av BlackMetal 2015-04-22 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in