Citat:
Ursprungligen postat av
AmiralBlanc
Sitter med en fråga på ett Samhällskunskapprov och kan inte komma fram till svaret då den är väldigt konstigt formulerad. Avtalet de pratar om är ett bredbandsavtal, det är det enda man vet.
"Diskutera vilka fördelar och problem det kan finnas med ett sånt här avtal?"
Mitt svar skulle bli något i stil med "Fördelen är att man får ett bredband, nackdelen att du blir betalningsskyldig x antal år."
Ingen som har någon annan idé?
Nu har jag icke godkänt i samhällskunskap och har aldrig studerat ekonomi. Men jag skulle besvara frågan ungefär såhär;
Fördelarna med ett avtal för bredbandet är att det förmodligen anges ett nominellt värde och ett garanterat värde. Då vet jag på förhand vilken hastighet och tjänst jag beställer och kan lätt begära ut kompensation om det utlovade inte efterlevs. Nackdelen, som med många avtal, är att jag binder mig under avtalstiden utan annan möjighet att bryta avtalet än att betala en slutfaktura för hela perioden. Detta kan försvåra vid olika extremtillfällen, exempelvis flytt, skador som omöjliggör användande av tjänsten, oplanerad utlandsresa (tid då tjänsten ej kan nyttjas till fullo)
. En annan fördel för att återgå till det, är att nackdelen med bindningstid ofta motkompenseras med hjälp av lägre prissättning än den hos obundna kunder.