Ok, låt säga att jag ska studera i Hong Kong.
När det gäller CSN vet jag att jag dels kan få studiebidraget + studielånet, + merkostnadslån på ca 500 kr extra/vecka.
dessutom kan jag få lån för kursavgiften, för att få lån för kursavgiften måste jag lämna in dokument från skolan som bevisar att jag verkligen ska studera där.
Men sen kommer det sista, resan dit.
Jag vet att jag kan få lån för resan dit, men jag kan inte hitta någonting om att jag måste styrka min resa genom att skicka in en kopia på biljett eller liknande?
Grejen är att jag redan befinner mig i landet i fråga, jag har rätt till 8500 i resetillägg, men kommer de de be om kvitto för biljetten innan eller efter jag fått pengarna? Eller får det stå för mig, alltså att jag max har rätt till 8500, om jag sedan tar allt eller mindre är mitt problem då det bli min skuld?
Jag tar ju gärna lånet så att jag en dag kan köpa en returbiljett. Men jag tackar ju inte nej till 5-6000 extra om möjligt, det är snålt nog att försöka leva bra på CSN pengarna (även om jag är tacksam för att vi har möjligheten att få bidrag och lån, vilket inte är självklart i alla länder).
jag vill ju dock inte ansöka om något och sedan vara tvungen att styrka det, det skulle innebära att jag blir tvungen att köpa en tur/retur biljett som jag bara har användning av ena vägen.
Så, vad säger ni? Vet någon hur det ligger till (m.a.o. har något tagit dessa merkostnadslån?)
Tack för hjälpen!