2015-10-12, 08:17
Medlem
Tablettaskens avatar
Visste ej om jag skulle posta detta på politik / integration / eller här
Men kändes som nationalekonomi låg närmast eftersom det berör den svenska kronan.

Med anledning av Sveriges situation just nu, vi har en väldigt kraftig invandring och skatterna skall höjas enligt våran stadsminister Löfven.

Såg partiledardebatten igår och Sverige demokraternas partiledare Jimmie Åkesson pratar om en välfärdskollaps om den nuvarande integrationspolitiken får fortgå.

Om detta skulle inträffa, skulle den Svenska kronans värde sjunka eller höjas ? vad skulle hända med svenska fonder / aktier?
Citera
2015-10-12, 11:45
Medlem
Det är en bra frågeställning och något som borde diskuteras. Hur påverkas kreditbetyg gällande Sverige ex ? har betydelse för bankerna och bolån. Hur påverkas industri och export av att de välutbildade flyr landet eftersom välfärdssytemet monteras ner samtidigt som skatterna ökar?
Citera
2015-10-12, 13:34
Medlem
Tablettaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Det är en bra frågeställning och något som borde diskuteras. Hur påverkas kreditbetyg gällande Sverige ex ? har betydelse för bankerna och bolån. Hur påverkas industri och export av att de välutbildade flyr landet eftersom välfärdssytemet monteras ner samtidigt som skatterna ökar?

Mm verkligen, känner att de kan vara värt att diskutera scenariot om vi nu skulle hamna där. Förstår att det inte är helt lätt att förutspå / besvara frågeställningen men förhoppningsvis besitter flashback med någon kunnig ekonom.
Citera
2015-10-12, 23:42
Medlem
Beror på vad man menar med välfärdskollaps, det är lite diffust att använda ett sånt ord och inte beskiva i detalj vad som avses. Om statsskulden i förhållande till Bnp börjar skena på grund av ökande välfärdskostader så kommer kreditbetyget påverkas förr eller senare, det kan vi nog vara säkra på i.a.f.

Det fungerar inte i det långa loppet att bara fortsätta med att trycka in miljontals ekonomiska migranter i vårt land, det kan ev. vara så att vi redan fått erfara att det påverkar ekonomin negativt eftersom vår bnp/capita stått still under lång tid och bostadspriser och bokölängden drar iväg uppåt m.m. De som styr vårt land påstår att de vill ha massinvandringen just för att öka tillväxten, men de har inte riktigt klart för sej vilken slags tilväxt som är till verklig nytta som sagt. Det ska helst vara nån slags kvalitet på det som växer, det räcker inte bara med att fylla på med fler människor.

Det förväntas troligen att invällarna ska börja jobba när de kommer till Sverige, de ska bygga egen bostad för egna pengar och så vidare. De ska helst hoppa på bolånebubblan så att den fortsätter att blåsas upp ett tag till.
Citera
2015-10-13, 05:54
Medlem
Upp:
Skatter
Arbetslöshet
Ränta

Ner:
Tillgångspriser (aktier, bostäder, mm)
"Välfärd" dvs skattefinansierade bidrag, förmåner, sjukvård, skola. etc.
SEK värde
Citera
2015-10-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
De som styr vårt land påstår att de vill ha massinvandringen just för att öka tillväxten, men de har inte riktigt klart för sej vilken slags tilväxt som är till verklig nytta som sagt.

Helt otroligt att Sveriges toppananalytiker alla håller till på Flashback.. tänk bara om regeringarna i världen fått möjlighet att få en del av denna enorma kunskap som härjar här.. med denna enorma kunskap så förstår jag att alla ni som vet allt måste sitta med miljontals miljoner på era konton
Citera
2015-10-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Helt otroligt att Sveriges toppananalytiker alla håller till på Flashback.. tänk bara om regeringarna i världen fått möjlighet att få en del av denna enorma kunskap som härjar här.. med denna enorma kunskap så förstår jag att alla ni som vet allt måste sitta med miljontals miljoner på era konton
Ja, ibland förvånas man över den oerhörda spjutkompetensen bland samhällets bottenskrap. Det skulle inte förvåna mej om de styrande hämtar kunskap här.

Den lilla människan, d.v.s. en del av oss i.a.f, har ju rätt snygga kontosaldon trots att vi är diskriminerade på lånemarknaden m.m.

Stater och regeringar har egentligen bättre förutsättningar att lyckas med ekonomin, de har förmånliga lånevillkor och tillgång på riktigt välutbildad expertis. Ändå verkar det som att de bara håller på med akuta och tillfälliga nödlösningar i årtionden för att hålla vår hamburgarvändarekonomi flytande. De kör med minusränta, sedeltryckande och uppblåsande av bubblor som förr eller senare spricker. Och nu verkar det som att idéerna tagit helt slut.

Men för att återgå till huvudämnet, pensionsrädderiprojektet fungerar inte som planerat. Om det ska fungera att ha stor invandring så underlättar det naturligtvis om det skapas nya arbetstillfällen och nya företag i stor omfattning så att arbetsmarknaden expanderar i samma takt som människoinflödet. Och oroande med den akuta bostadssituationen och kostnaden för de nya miljonprogrammen, som vi som är insatta i ämnet påpekat i många år.
Citera
2015-10-17, 17:26
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Vad fan påverkar kronkursen egentligen, och på vilket sätt? Jag erkänner: jag har inte en susning.

Men om jag snyter ut en gissning ur röven så blir det att kursen bestäms av efterfrågan. Minns att jag läste förrut att svenska staten eller någon myndighet hade problem med att kursen på den svenska kronan steg, trots att de ville att den skulle sjunka (för att då öka vår export). Orsaken till att den steg var tydligen att investerare ansåg att svenska kronan precis som den schweiziska valutan var "säkra hamnar", vad fan det nu innebär. Så efterfrågan på svenska kronor steg, i förhållande till andra valutor.

Men i resonemanget ovan ser jag ingen jättetydlig koppling till vår inrikespolitik. Men visst, kanske är sverige en trygg hamn eftersom det är en trygg stabil stat, med (åtminstone tidigare) ansvarsfulla politiker, samt har friska och välutbildade medborgare. Detta har ju redan förändrats och försämrats, och med dagens asylpolitik kommer försämringarna öka på och accelerera: utbildningsnivån kommer sjunka snabbt när stökiga analfabeter till skäggbarn som inte pratar svenska placeras ut bland svenska barn, och när varenda asylsökare kräver tandställning och socialbidrag och pension i samma sekund som de kliver av bananbåten.

Förhoppningsvis kan någon av alla experter här på forumet räta ut alla oklarheter för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tablettasken
Visste ej om jag skulle posta detta på politik / integration / eller här
Men kändes som nationalekonomi låg närmast eftersom det berör den svenska kronan.

Med anledning av Sveriges situation just nu, vi har en väldigt kraftig invandring och skatterna skall höjas enligt våran stadsminister Löfven.

Såg partiledardebatten igår och Sverige demokraternas partiledare Jimmie Åkesson pratar om en välfärdskollaps om den nuvarande integrationspolitiken får fortgå.

Om detta skulle inträffa, skulle den Svenska kronans värde sjunka eller höjas ? vad skulle hända med svenska fonder / aktier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in