Vad fan påverkar kronkursen egentligen, och på vilket sätt? Jag erkänner: jag har inte en susning.
Men om jag snyter ut en gissning ur röven så blir det att kursen bestäms av efterfrågan. Minns att jag läste förrut att svenska staten eller någon myndighet hade problem med att kursen på den svenska kronan steg, trots att de ville att den skulle sjunka (för att då öka vår export). Orsaken till att den steg var tydligen att investerare ansåg att svenska kronan precis som den schweiziska valutan var "säkra hamnar", vad fan det nu innebär. Så efterfrågan på svenska kronor steg, i förhållande till andra valutor.
Men i resonemanget ovan ser jag ingen jättetydlig koppling till vår inrikespolitik. Men visst, kanske är sverige en trygg hamn eftersom det är en trygg stabil stat, med (åtminstone tidigare) ansvarsfulla politiker, samt har friska och välutbildade medborgare. Detta har ju redan förändrats och försämrats, och med dagens asylpolitik kommer försämringarna öka på och accelerera: utbildningsnivån kommer sjunka snabbt när stökiga analfabeter till skäggbarn som inte pratar svenska placeras ut bland svenska barn, och när varenda asylsökare kräver tandställning och socialbidrag och pension i samma sekund som de kliver av bananbåten.
Förhoppningsvis kan någon av alla experter här på forumet räta ut alla oklarheter för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tablettasken
Visste ej om jag skulle posta detta på politik / integration / eller här

Men kändes som nationalekonomi låg närmast eftersom det berör den svenska kronan.
Med anledning av Sveriges situation just nu, vi har en väldigt kraftig invandring och skatterna skall höjas enligt våran stadsminister Löfven.
Såg partiledardebatten igår och Sverige demokraternas partiledare Jimmie Åkesson pratar om en välfärdskollaps om den nuvarande integrationspolitiken får fortgå.
Om detta skulle inträffa, skulle den Svenska kronans värde sjunka eller höjas ? vad skulle hända med svenska fonder / aktier?