Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-12, 01:55
Medlem
Knivs avatar
Hej

Jag har en nära och kär kompis som mår mycket dåligt.
Det finns mycket dokumentation ang självmordstankar och försök.
Sjukvården och alla myndigheter vet om situationen och personen står vid ruinens brant.

Har pratat mycket med alla instanser och alla säger söker han inte hjälp på egen hand kan dom inte göra något än att skicka polis som kollar läget. Han har en förmåga att skärpa till sig och veta exakt vad han ska säga och är väldigt manupulativ, så alla "polischeckar" tycker dom verkar bra.

Sen när dom åkt iväg är situationen 100 gånger värre.
Vården säger då att dom inget kan göra då en läkare måste bedömma trots all tidigare historia.

Man känner sig väldigt maktlös och inget förtroende för myndigheterna alls!

Personen är högst självmordsbenägen med abstinens och druckit alkohol och massa benso och är väldigt känslomässig åt det negativa hållet.

Han har även sagt att ikväll kommer det hända. (Sjukvården verkar skita i det. Utan han måste söka vård själv)

Hur i helvete får det gå till såhär?! Och vart ligger ansvaret? Speciellt om han ikväll skulle ta livet av sig?

Vad ska jag göra?
Citera
2015-10-12, 01:57
Medlem
Åk hem till han?
Citera
2015-10-12, 01:58
Medlem
Knivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Åk hem till han?

Gjort flera gånger, blir iväg jagad med våld. Jag är inte den ende heller.
Citera
2015-10-12, 02:02
Medlem
Knivs avatar
Kan tilläggas att han äter, dricker och sover extemt lite. Bara fråga om ni undrar nåt. Helt sjukt att man inte får hjälp när han säger att han ska ta livet av sig inatt och har medlen och menar allvar, alltså inget rop på hjälp!
Citera
2015-10-12, 02:50
Medlem
Vet sjukvården eller Polisen om att han sagt att han gör det i kväll och att han har medel för det? I så fall borde väl tvångsvård vara rättfärdigat?
Citera
2015-10-12, 02:56
Medlem
Knivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opak
Vet sjukvården eller Polisen om att han sagt att han gör det i kväll och att han har medel för det? I så fall borde väl tvångsvård vara rättfärdigat?

Ja det är dom väl informerad, även sen tidigare att han är och att han menar allvar.
Det enda dom säger dom kan göra är skicka ut polis, vilka "kollar läget".
Men så pass skärp han kan bli och manupulera så anser jag verkligen inte en polisman är kapapel till att säga om det är lugnt eller inte, utan det måste en läkare göra anser jag.

Han kommer inte göra det frivilligt i det tillståndet han är i nu, vilket på allvar är på liv och död, så vet inte vad jag ska göra..
Citera
2015-10-12, 03:00
Medlem
Polisen borde väl kunna söka efter medlen i så fall och hittar dem något så kan tvångsvård motiveras? Du får nog ligga på och tjata låter det som. Du är en bra vän som bryr dig.

Du kan också vända dig till Självmordslinjen som har öppet dygnet runt, telefon och chatt, för att fråga om råd.

https://mind.se/sjalvmordslinjen/sjalvmordslinjen/
Citera
2015-10-12, 03:37
Medlem
Yppsilons avatar
Fyfan vilken situation...

Först av allt. Du gör mycket för denna person. Du bryr dig verkligen och jag ser i ditt inlägg att du vill han så väl. Men du måste förstå att man inte kan hjälpa dem som inte vill det. Så det är inte ditt fel oavsett vad som händer och varför!

Har din vän haft kontakt med psykvården alls? Gått i terapi ens?

Han låter väldigt deprimerad. Utifrån din beskrivning så är han alltså djupt deprimerad i sin situation.

Det rådet jag vill ge dig... Är nog faktiskt inget du vill höra. Men.. Jag råder dig att sätta dig ned med denna person och förklara hur du lider av hans ovilja att söka hjälp. Du måste ställa kravet på honom att din kärlek till denna person skadar dig, för han vill göra något som tillslut kommer skada dig något oehört. Att han vill begå självmord är för honom än utväg hur sitt helvete. Men självmord är även det starkaste roppet på hjälp i en sånn situation.

Du borde göra en intervention, med nära och köra. Och lägga ut korten på bordet.

Varför jag skriver detta såhär. Är för att han faktiskt har haft polisen flertalet gånger hos sig iom detta. Samt vänner som engagerar sig hela tiden. Gör han något själv för att lösa denna situation? Hur ser hans vardag ut i att försöka lösa detta?
Citera
2015-10-12, 03:42
Bannlyst
Jobbigt läge, du måste försöka prata med karln i ett läge där han inte känner sig trängd, förklara att du vill göra allt i din makt för att han ska kunna få hjälp läka ihop och må bättre.

Lättare sagt en gjort då han förmodligen känner sig som ett jagat djur :/ som tar till flykt eller anfall...

Kanske kan ni ta ett par bira tillsammans och att han då sänker garden?
Citera
2015-10-12, 04:38
Medlem
Knivs avatar
Tack för era stöttande ord, det värmer verkligen.

Ja ni har förstått situationen väldigt bra även om jag lämnat en del egentliga halvt oviktiga detaljer pga integretion. Jag vill inget annat honom än väl, har tidigare gjort detta och lyckats då han sökt hjälp och sedan tackat mig så enormt.

Nu vill han varken höra av någon tyvärr så kan inte nå honom heller. Påverkad och vissa väldigt skrämmande uttal ger verkligen inga bra vibbar.

Tycker dom borde kunna tvinga in honom för koll, för en polisman kan då fasiken inte avgöra det anser jag!

För övrigt är han som sagt väldigt deprimerad och har fysiska besvär med vilket bidrar samt substanser med bilden nu förutom övrig behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in