• 1
  • 2
2015-10-11, 23:47
Medlem
Tjenare!
Ska ge mig på att sprutmåla våra köksluckor hemma.
Jag har kompressor och sedan en färgspruta från biltema som dom kallar proffs.
Vad bör man tänka på?
Jag läste nånstans att man skulle tvätta ordentligt och sedan låta torka och lägga på grundfärg.
Men man lär väll slipa upp ytan lite? Men då det är helt släta luckor så lär man väll köra med riktigt fint papper? Kör med excenterslip iaf.
Hur tjocka lager ska man lägga? Hur högt tryck bör man köra med?
Något annat tips lr nå man bör tänka på?
Citera
2015-10-11, 23:59
Avstängd
Jag hade lämnat in dom i stället. Kostar max 2000 för en helt kök och blir suveränt bra. Svårt att få till den där fina ytan som man vill.
Citera
2015-10-12, 00:02
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag hade lämnat in dom i stället. Kostar max 2000 för en helt kök och blir suveränt bra. Svårt att få till den där fina ytan som man vill.
Då har du väldigt litet kök.
Citera
2015-10-12, 00:16
Bannlyst
Du bör tänka på allt jävla färgdamm som letar sig in i och precis överallt, bygg ett litet tält av byggplast eller lacka utomhus, inget vidare väder för det dock.

Annars är det som vanligt förarbete samt kvaliteten på färgen är A & O samt lacka i många tunna skikt., kör en lucka tills du blir nöjd utvärdera vad som kan eller skulle kunna göras bättre.
Citera
2015-10-12, 00:23
Medlem
Red-Pandas avatar
Jag brukade aldrig tvätta dom om det inte var mycket fett på dom.

Om jag minns rätt så körde jag med 120 papper först över alla ytor för att sedan köra 180.

Sedan spacklade jag eventuella skador lät skiten torka, slipade till spacklet och spacklade och slipade en gång till för att få en så bra yta som möjligt.

Nu när du ska börja spruta så gör du baksidan först. Spruta först alla kanter snett uppifrån så du inte får färgpartiklar och blir knottrigt på sidan du inte målar för tillfället och lägg sedan ett lager på baksidan och låt torka. Gör sedan samma sak med framsidan av luckan.

Slipa skiten igen med ett ännu finare papper 200+ någonting använde jag (Kanter slipar du väldigt lätt för hand) och kör samma process med toppfärgen.

Släng inte på ett tjock lager direkt, för att undvika rin så kan du lägga ett tunt lager vänta ca 5-10 min på det att torka lite lätt och sedan lägga på ett tunt lager till så det täcker ordentligt. Väntar du förlänge och sedan lägger ett tuntlager till så kommer du se att det ser ut som apelsinskal nästan och då är det bara att göra om luckan.

Styrkan får du känna dig fram på men sprutan ska vara ca 30cm ifrån luckan när du sprutar.
Citera
2015-10-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Tror nog att du får lägga på några tusen då färg och grundfärg kostade lite drygt 2000 sen är det några timmars jobb på det och en målare tar nog runt 250-350 kr timme.

Sedan tycker jag det är kul att hålla på lite själv också.
Citera
2015-10-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreck
Du bör tänka på allt jävla färgdamm som letar sig in i och precis överallt, bygg ett litet tält av byggplast eller lacka utomhus, inget vidare väder för det dock.

Annars är det som vanligt förarbete samt kvaliteten på färgen är A & O samt lacka i många tunna skikt., kör en lucka tills du blir nöjd utvärdera vad som kan eller skulle kunna göras bättre.

När jag målat möbler så har jag stått nere i gammla pannrummet så där kommer jag vara nu med. Har skärmat av med presenning från tack till golv och vägg till vägg så ytan blev typ 3x2 meter.
Har även ett vanligt ventilations hål uppe i hörnet på väggen och tänkte försöka få till nå med nån fläkt eller liknande. Sen får man väll blöta upp väggarna litegrann.
Citera
2015-10-12, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaeddman
När jag målat möbler så har jag stått nere i gammla pannrummet så där kommer jag vara nu med. Har skärmat av med presenning från tack till golv och vägg till vägg så ytan blev typ 3x2 meter.
Har även ett vanligt ventilations hål uppe i hörnet på väggen och tänkte försöka få till nå med nån fläkt eller liknande. Sen får man väll blöta upp väggarna litegrann.

Du verkar som en klok man det här ska nog gå bra lycka till!
Citera
2015-10-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda

Släng inte på ett tjock lager direkt, för att undvika rin så kan du lägga ett tunt lager vänta ca 5-10 min på det att torka lite lätt och sedan lägga på ett tunt lager till så det täcker ordentligt. Väntar du förlänge och sedan lägger ett tuntlager till så kommer du se att det ser ut som apelsinskal nästan och då är det bara att göra om luckan.

Styrkan får du känna dig fram på men sprutan ska vara ca 30cm ifrån luckan när du sprutar.

Kan man upprepa samma procedur flera gånger typ 3/4 gånger så man slipper vänta?
Citera
2015-10-12, 00:49
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Kan man upprepa samma procedur flera gånger typ 3/4 gånger så man slipper vänta?

Hur menar du nu?
Citera
2015-10-12, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Hur menar du nu?

Om man kan måla ett tunt lager, vänta 5-10 minuter och lägga ett till lager vänta ytterligare 5/10 minuter och köra en till gång och låta det vara klart sedan?
Lr ska man måla ett tunt lager och sedan vänta 5-10 minuter och lägga ett lite tjockare lager och låta det torka?
Tänkte mest om man slapp vänta till dan efter och måla sista vändan?
Kommer bara ha möjlighet att köra 2-3 luckor i stöten. Så jag vill ju spara lite tid
Citera
2015-10-12, 02:55
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Om man kan måla ett tunt lager, vänta 5-10 minuter och lägga ett till lager vänta ytterligare 5/10 minuter och köra en till gång och låta det vara klart sedan?
Lr ska man måla ett tunt lager och sedan vänta 5-10 minuter och lägga ett lite tjockare lager och låta det torka?
Tänkte mest om man slapp vänta till dan efter och måla sista vändan?
Kommer bara ha möjlighet att köra 2-3 luckor i stöten. Så jag vill ju spara lite tid

Det är bättre du får den färdigmålad på två lager.

Glöm inte att köpa en ordentlig mask heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in