2015-10-11, 23:04
Medlem
På Skånetrafikens hemsida står det så här:

"Regionbuss
Bussarna har cykelhållare och tar cyklar i mån av plats. Det ryms som mest en cykel per buss."

https://www.skanetrafiken.se/sa-rese.../ombord/cykel/

För några år sedan var det ganska vanligt att bussarna inte hade cykelhållare och jag skickade ett email till deras kundtjänst och påpekade detta. Jag fick ett svar av en kundadministratör och givetvis var det av goddag yxskaft-karaktär, "...vissa turer körs ibland med tillfälliga ersättningsbussar och därför har vissa bussar inte cykelhållare...". Jag tröttnade och införskaffade spännband som gjorde det möjligt att fästa cykeln även om bussarna inte hade cykelhållare. Det funkade bra tills för några månader sedan då de verkar ha börjat köra med andra bussar som inte har cykelställshållare utan de kräver cykelhållare som fästs på dragkroken istället. Bussbolagen som är underleverantörer till Skånetrafiken (bl a Bergkvarabuss och Transdev) bryr sig givetvis inte om att tillhandahålla dessa cykelhållare trots att detta borde stå i deras kontrakt med Skånetrafiken. Vid ett tillfälle när jag nekades att ta med min cykel på bussen insisterade jag att få tala med busschaufförens chef och jag påpekade för chefen att de har en skyldighet att tillhandahålla cykelhållare och han medgav detta. Några veckor senare behövde jag åka med samma buss och chaufför igen, men givetvis hade de inte införskaffat en cykelhållare. Nu undrar jag, vilka steg behöver jag ta för att någonting faktiskt ska hända? Jag tror att det är relativt få personer som behöver ta med en cykel med på bussen så därför struntar alla parter i det. Ska jag kontakta media? ARN? Stämma Skånetrafiken i tingsrätten?
Citera
2015-10-11, 23:17
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwiston
På Skånetrafikens hemsida står det så här:

"Regionbuss
Bussarna har cykelhållare och tar cyklar i mån av plats. Det ryms som mest en cykel per buss."

https://www.skanetrafiken.se/sa-rese.../ombord/cykel/

För några år sedan var det ganska vanligt att bussarna inte hade cykelhållare och jag skickade ett email till deras kundtjänst och påpekade detta. Jag fick ett svar av en kundadministratör och givetvis var det av goddag yxskaft-karaktär, "...vissa turer körs ibland med tillfälliga ersättningsbussar och därför har vissa bussar inte cykelhållare...". Jag tröttnade och införskaffade spännband som gjorde det möjligt att fästa cykeln även om bussarna inte hade cykelhållare. Det funkade bra tills för några månader sedan då de verkar ha börjat köra med andra bussar som inte har cykelställshållare utan de kräver cykelhållare som fästs på dragkroken istället. Bussbolagen som är underleverantörer till Skånetrafiken (bl a Bergkvarabuss och Transdev) bryr sig givetvis inte om att tillhandahålla dessa cykelhållare trots att detta borde stå i deras kontrakt med Skånetrafiken. Vid ett tillfälle när jag nekades att ta med min cykel på bussen insisterade jag att få tala med busschaufförens chef och jag påpekade för chefen att de har en skyldighet att tillhandahålla cykelhållare och han medgav detta. Några veckor senare behövde jag åka med samma buss och chaufför igen, men givetvis hade de inte införskaffat en cykelhållare. Nu undrar jag, vilka steg behöver jag ta för att någonting faktiskt ska hända? Jag tror att det är relativt få personer som behöver ta med en cykel med på bussen så därför struntar alla parter i det. Ska jag kontakta media? ARN? Stämma Skånetrafiken i tingsrätten?
När du tittade på hemsidan och citerade
"Regionbuss

Hur kunde du missa nästa rad där det står:

" Det går endast att ta med cyklar under helger klockan 04.00–23.00. Under sommarperioden 15 juni – 15 augusti gäller dessa tider alla dagar."

Jag antar att det är inom dessa tider du försöker ta med dig din cykel samt att du löst cykel-biljett för den?
Citera
2015-10-11, 23:21
Medlem
miikoss avatar
Är nog svårt då det inte finns något lagkrav på cyklar i kollektivtrafik. Och Skånetrafiken garanterar ju inte att cyklar kan tas vid samtliga tillfällen. Och då inte mer än en per buss. Och det endast begränsat till helger.

Annars så får man nog använda resegaranti och söka ersättning för taxitresa. Osäker på om de går med på det, dock.

Men när bussarna har för många rullstolar på, så brukar bussförarna få ringa efter färdtjänst eller taxi. Men det är nog annat då det krav på tillgänglighet där.
Citera
2015-10-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
När du tittade på hemsidan och citerade
"Regionbuss

Hur kunde du missa nästa rad där det står:

" Det går endast att ta med cyklar under helger klockan 04.00–23.00. Under sommarperioden 15 juni – 15 augusti gäller dessa tider alla dagar."

Jag antar att det är inom dessa tider du försöker ta med dig din cykel samt att du löst cykel-biljett för den?
Ja, det är inom dessa tider jag har behövt åka. Biljett löser man bussen.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Och Skånetrafiken garanterar ju inte att cyklar kan tas vid samtliga tillfällen. Och då inte mer än en per buss.
Det har aldrig hänt att det har varit någon annan cykel på bussen när jag har åkt den här sträckan under de senaste 11 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Annars så får man nog använda resegaranti och söka ersättning för taxitresa. Osäker på om de går med på det, dock.
Chefen som jag talade med gick faktiskt med på att jag skulle få ta en taxi och skicka räkningen till Bergkvarabuss, men det var lördagskväll då och omöjligt att få tag på en taxi som kunde ta en cykel. Jag behöver ju min cykel, jag kan ju inte bara lämna den på busshållplatsen.
Citera
2015-10-11, 23:45
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ja, det är inom dessa tider jag har behövt åka. Biljett löser man bussen.
Och ändå står det med lite större typsnitt på samma hemsida:

Cykel
* Om du vill ta med din cykel på resan köper du en cykelbiljett innan du går ombord.

Jag förstår ditt problem, men jag har svårt att se varför du ska stämma Skånetrafiken. Lagbrott är det knappast, och har du inte redan köpt en biljett är det svårt att se att de bryter ett avtal med dig...
Citera
2015-10-12, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Jag förstår ditt problem, men jag har svårt att se varför du ska stämma Skånetrafiken.
Vad ska jag göra istället? Kontakta media? Hungerstejka utanför Skånetrafikens huvudkontor? Lägga mig framför bussen varje gång jag blir nekad att ta med cykel så att bussen inte kan köra vidare och de måste tillkalla polis? Jag hatar när människor inte kan sköta sitt jobb och jag vill ta itu med det här en gång för alla.
Citera
2015-10-12, 06:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Vad ska jag göra istället? Kontakta media? Hungerstejka utanför Skånetrafikens huvudkontor? Lägga mig framför bussen varje gång jag blir nekad att ta med cykel så att bussen inte kan köra vidare och de måste tillkalla polis? Jag hatar när människor inte kan sköta sitt jobb och jag vill ta itu med det här en gång för alla.

Det är ingen mänsklig rättighet att få ta med sig sin cykel på bussen. Skånetrafiken har inte gjort något fel. Deal with it.
Citera
2015-10-12, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är ingen mänsklig rättighet att få ta med sig sin cykel på bussen. Skånetrafiken har inte gjort något fel. Deal with it.
Nej, jag tänker inte deal with it. Är det inte märkligt att de erbjuder en tjänst på sin hemsida som inte erbjuds i verkligheten? Falsk marknadsföring?

Är det inte så att Skånetrafiken opererar på uppdrag av Region Skåne? Ska jag kontakta dem och höra vad som står i deras kontrakt med Skånetrafiken?
Citera
2015-10-12, 07:03
Medlem
gniff754s avatar
Klaga hos Skånetrafiken att deras bussar saknar cykelhållare är väl det enda du kan göra. Får du ingen respons är nog insändare till tidningar och brev till politiker i regionen nästa steg.
Citera
2016-09-23, 10:26
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Nej, jag tänker inte deal with it. Är det inte märkligt att de erbjuder en tjänst på sin hemsida som inte erbjuds i verkligheten? Falsk marknadsföring?

Är det inte så att Skånetrafiken opererar på uppdrag av Region Skåne? Ska jag kontakta dem och höra vad som står i deras kontrakt med Skånetrafiken?
Ett år gammalt men ja, det är en del av det landsting som marknadsförs som region istället.

Denna verksamhetsdivision gör upphandlingar av trafik.

Kontakta politiker, driftchef (trafikchef?) och upphandlingsansvariga.

Kontakta trafikerande bussbolag (varierar) och hör varför de ev. inte uppfyller sina avtal.
Senast redigerad av pudellus 2016-09-23 kl. 10:31.
Citera
2016-09-23, 23:47
Medlem
Citat:

Precis som pudelus säger. Skånetrafiken har inget kontrakt med Region Skåne lika lite som Skånes Universitetssjukhus har det, de är bägge en del av Region Skåne (som egentligen formellt heter Skåne läns Landsting)
Det är därför det står Skåne läns landsting uppe i hörnet på webbläsaren när man gör kortbetalningar på Skånetrafikens Mina sidor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in