2015-10-11, 19:08
Medlem
Hej,
Jag ska byta mina framdämpare, lager och fjäder nu pga att bilen "reser" sig när man gasar och "Niger" när man bromsar.
Den gungar något enormt med.

Men bilen gungar även sidled.
Tex sitter jag i bilen när den är still och bara rör mig lite fort så gungar bilen sidleds och den stannar inte direkt utom gungar till i ca "3ggr".
Blir lika om någon slår igen dörren så gungar bilen i sidled.

Även om jag tar tag i lastbågarna på taket och gungar bilen så fortsätter den att gunga i sidled efter jag har släppt den.

Är detta pga dämparna?

Kan det även vara bakdämparna m.m som är kassa?
Jag tycker att bakdämparna sjunker ihop lite väl mycket trots att det endast kanske läggs in ca 50kg i bak.

Bilen har gått 22000mil.

En Ford focus kombi.

Edit:
Det känns inte lika mycket när man kör.
Ibland när man kör i kurvor så känner man att bilen lutar lite väl mycket.

Och svänger jag samtidig som jag kör i något gupp så gungar bilen lite i sidled.

Bilen gungar även fast upp och ner direkt om jag kör i minsta ojämnhet på vägen.
Senast redigerad av Livetarhart 2015-10-11 kl. 19:23.
Citera
2015-10-11, 19:37
Medlem
Baalzamons avatar
Stötdämparna verkar helt klart vara slut, kanske både bak och fram. Men har du krängningshämmare på bilen? Kolla i sådana fall så den inte lossnat.
Citera
2015-10-11, 19:41
Medlem
toby79s avatar
Nya stötdämpare brukar bli som natt och dag när de gamla konstaterats dåliga. Så byt dom först och se ifall något är kvar, annars är risken att du byter massa prylar bara för bytandets skull. Bara onödigt alltså.

Slitna stötdämpare är ett jäkla aber och bilen kan bete sig nästan hur som helst. Det är garanterat obekvämt och/eller jobbigt att köra en bil med såna.
Citera
2015-10-12, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nya stötdämpare brukar bli som natt och dag när de gamla konstaterats dåliga. Så byt dom först och se ifall något är kvar, annars är risken att du byter massa prylar bara för bytandets skull. Bara onödigt alltså.

Slitna stötdämpare är ett jäkla aber och bilen kan bete sig nästan hur som helst. Det är garanterat obekvämt och/eller jobbigt att köra en bil med såna.

Ska byta framdämparna inom kort.
Beställde bakdämparna nu med, men dom kommer inte bytas fören lite senare pga jag inte hade bokat in tid för dom.

Men fram är dom som är mest akut iaf.
Citera
2015-10-12, 10:42
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart

Kan det även vara bakdämparna m.m som är kassa?
Jag tycker att bakdämparna sjunker ihop lite väl mycket trots att det endast kanske läggs in ca 50kg i bak.

Bilen har gått 22000mil.

En Ford focus kombi.

Att baken sjunker när du lastar den har inte med dämparna att göra utan det är fjädrarna. Dämparna jobbar bara motriktat rörelsen.

Skall jag förklara ordentligt blir det differentialekvationer inblandade.

Det låter dock som att även bakdämparna behöver bytas.
Citera
2015-10-12, 12:47
Medlem
Skaffa coilovers som kan justeras i höjd och hårdhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in