2015-10-11, 20:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
När bristerna avslöjades tackade boendets verksamhetschef.
– Men eftersom han inte hade rätt att filma utan vårt medgivande valde jag att anmäla det, säger verksamhetschef Helen Martinsson till tidningen.

Detta däremot är ju strunt - i hennes boenderum äger hon givetvis rätt att filma eller spela in vad som händer.
Det skall vara vårdtagaren - inte boendet - som ger tillstånd till filmningen.
Att "walraffa" är fullt lagligt.

Vilket också är vad DI säger:
Citat:
Datainspektionen har konstaterat att inspelningen bryter mot kameraövervakningslagen, då övervakningen har bedrivits av en annan än omsorgstagaren.
Citera
2015-10-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detta däremot är ju strunt - i hennes boenderum äger hon givetvis rätt att filma eller spela in vad som händer.
Det skall vara vårdtagaren - inte boendet - som ger tillstånd till filmningen.
Att "walraffa" är fullt lagligt.

Vilket också är vad DI säger:

Coolt! Tack!
Citera
2015-10-11, 21:24
Medlem
Kan tänka mig att det finns en del topp-jurister som ställer upp gratis i detta fall och vrider datainspektionens svar till att det var rätt att spela in.
Citera
2015-10-12, 03:14
Medlem
MeanMEs avatar
Går säkert att hävda ömmande skäl eller något liknande så att åtalet läggs ner.
Det är ju tillåtet att tänja lite på lagen för att förhindra brott.

Handlar ju bara om att vårdföretaget vill skrämma folk från att dokumentera vanvård så de slipper negativ publicitet inget annat.
Citera
2015-10-12, 04:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Allt är möjligt i Sverige. Självklart gjorde sonen inte fel.

Är modern dement? Om inte, hade hon gett samtycke till filmningen? Jag tycker inte det är "självklart".
Citera
2015-10-12, 08:17
Bannlyst
Om han får något straff blir det böter. Han inte spridit filmen utan vilja dokumenterat ett missförhållande där vårdgivare har tillhandahållit en usel tjänst.

Här är en längre artikel om fallet :

http://www.sydsvenskan.se/malmo/risk...de-om-vanvard/

Någon som vet om Söderkulla kortidsboende är kommunal eller drivs privat? Det verka vara kommunen som har betalt för väktarna, tydligen "GM" varit lite bråkig.
Senast redigerad av 53280 2015-10-12 kl. 08:22.
Citera
2015-10-12, 08:53
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Tycker det verkar vara en hämnd för att han berättat om och publicerat vanvården. Är det föreståndaren som anmält honom är det än mer troligt.
Citera
2015-10-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Tycker det verkar vara en hämnd för att han berättat om och publicerat vanvården. Är det föreståndaren som anmält honom är det än mer troligt.

boendets verksamhetschef Helen Martinsson "...eftersom han inte hade rätt att filma utan vårt medgivande valde jag att anmäla det, säger Helen Martinsson."

Vilket motsäger ovanstående kommentar om att det är vårdtagaren som bestämmer och INTE vårdboendet. Förmodligen medveten hämnd/skrämseltaktik gentemot övriga vårdtagare/anhöriga!
Citera
2015-10-12, 11:03
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
boendets verksamhetschef Helen Martinsson "...eftersom han inte hade rätt att filma utan vårt medgivande valde jag att anmäla det, säger Helen Martinsson."

Vilket motsäger ovanstående kommentar om att det är vårdtagaren som bestämmer och INTE vårdboendet. Förmodligen medveten hämnd/skrämseltaktik gentemot övriga vårdtagare/anhöriga!

Finns en massa andra regler också angående filmning,.. är inte helt säker på vad som gäller, men jag har för mig det skiljer på om man filmar "för hand" eller med stationär kamera... sedan är det fråga om vad som är "allmän plats" eller enskilt område och om det är institutionen eller den enskilde som förfogar över lokalen det filmas i.
Det finns säkert någon här på forumet som kan det här bättre än jag och kan förklara teknikaliteterna...
Citera
2015-10-12, 12:24
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidtheman
Kan tänka mig att det finns en del topp-jurister som ställer upp gratis i detta fall och vrider datainspektionens svar till att det var rätt att spela in.
För en jurist är det väldigt enkelt. Det blir till att trycka på social adekvans och annat flum för att försvara honom. Likt TPB rättegången är det här något som för gemen man verkar seriöst uppfuckat medan jurister kan se att jo, det är såhär det skall gå till enligt systemet.
Citera
2015-10-12, 12:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Finns en massa andra regler också angående filmning,.. är inte helt säker på vad som gäller, men jag har för mig det skiljer på om man filmar "för hand" eller med stationär kamera... sedan är det fråga om vad som är "allmän plats" eller enskilt område och om det är institutionen eller den enskilde som förfogar över lokalen det filmas i.
Det finns säkert någon här på forumet som kan det här bättre än jag och kan förklara teknikaliteterna...
Du har det kort summerat här:

Citat:
– När det gäller kameraövervakning av platser dit allmänheten har tillträde gäller precis som tidigare att huvudregeln är att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för övervakningen, säger Nicklas Hjertonsson, jurist på Datainspektionen.

Vi kan väl konstatera att "allmänheten" inte äger tillträde till ett boenderum på en vårdinrättning.. Allmänplats faller således.

– Den som vill kameraövervaka en plats dit allmänheten inte har tillträde måste se till att övervakningen är tillåten, det vill säga utforma övervakningen så att den följer kameraövervakningslagens bestämmelser, säger Nicklas Hjertonsson.

Citat:
Lagen ger två möjligheter när det gäller kameraövervakning av platser dit allmänheten inte har tillträde.

Den ena, som torde bli den vanligaste, är att övervakningen sker efter en tillämpning av överviktsprincipen, vilket innebär att kameraövervakningen är tillåten om övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad.

Den andra möjligheten är att den som ska övervakas lämnar sitt samtycke till övervakningen.
http://www.datainspektionen.se/press...g-fran-1-juli/

I det här fallet är det mamman som övervakas - och alltså mamman som skall ge tillstånd.

Vid misstanke om vanvård och brottslig behandling av en skyddslös person - t ex dement - där det redan innan funnits skäl att anta att oegentligheter förekommer så bör ju också överviktsprincipen vara tillämplig.
Man kan inte låta gamla och barn plågas ihjäl av respekt för deras integritet helt enkelt.

Det blir lite samma situation som när människor filmat och avslöjat barnvakten.
Citera
2015-10-12, 12:48
Bannlyst
svenska lagar är fantastiska i bland han som filmade ska ha guldmedalj då det är detta som ska göras alltid när det förekommer olagligheter och lidande i samhället .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in