2015-10-11, 19:23
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Kristna pedofiler finns det gott om, men det bör inte beblandas med tron i sig. Profeten Muhammed var också en känd pedofil, och han är en av de muslimska förebilderna. Betyder inte att de tycker att pedofili är rätt.

Slöjan är ett även ett uttryck för kvinnoförtyck, ska det behöva finnas ett slöjtvång på unga tjejer?
Givetvis bör det beblandas med tron i sig om företrädare för tron är pedofiler, eller tycker du inte att det påverkar trovärdigheten i propositionen att religion skulle vara "bra för barn"?

Fast alla som har slöja på sig tvingas inte till det, och det är därför det inte är någon enkel fråga. Jag har inget definitivt svar på frågan. Att ett sånt förslag skulle gå igenom känns dock ytterst osannolikt, jag tycker inte att det är religiösas sak att bestämma vad folk ska ha på sig, men det är inte heller SD:s.
Citera
2015-10-11, 19:23
Medlem
ufomongos avatar
Det tjatas till förbannelse om att elever ska ha inflytande då skolan är deras arbetsplats.

På min arbetsplats får jag inte klä mig hur som helst. De kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

Självklart ska all religion förpassas från skolan (bortsett undervisning om religion) så som i Frankrike. Det gäller även kors och kippa eller andra synliga symboler.

Tatuera Allahu Allan på ryggen om du vill men ingen slöja i offentligt försörjda miljöer.
Citera
2015-10-11, 19:29
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Givetvis bör det beblandas med tron i sig om företrädare för tron är pedofiler, eller tycker du inte att det påverkar trovärdigheten i propositionen att religion skulle vara "bra för barn"?

Fast alla som har slöja på sig tvingas inte till det, och det är därför det inte är någon enkel fråga. Jag har inget definitivt svar på frågan. Att ett sånt förslag skulle gå igenom känns dock ytterst osannolikt, jag tycker inte att det är religiösas sak att bestämma vad folk ska ha på sig, men det är inte heller SD:s.
Det är samma sak med SD egentligen. De kan ha hur många rasistiska företrädare som helst, de kommer aldrig bli ett rasistiskt parti förrän de har rasism i sitt partiprogram, alternativt kommer med rasistiska förslag. Samma gäller religion. Finns inget budord som lyder "Du skall antasta småpojkar när chansen givits dig", så det spelar ingen roll hur många som gör det, det är dem det är fel på och inte tron i sig.

Nej, precis, därför är det just komplicerat med ett förbud. Man ska ju få ha på sig det man vill. Men alla vill ju inte. Bara en del.
Citera
2015-10-11, 19:37
Medlem
crusades avatar
Ganska enkelt för mig:
Slöja ok niqab inte ok.

Anledning:
Det är omöjligt att se vem som är bakom den heltäckande niqaben vilket medför id-problem.

Som någon tidigare nämnt så har katolska nunnor slöja, det har de haft i Sverige sedan urminnes tider, detta går ej att förbjuda, då måste vi tillåta muslimska slöjor också.

Edit.
Nunnor är alltså lärare för de av er som inte visste det, i katolska skolor.
Senast redigerad av crusade 2015-10-11 kl. 19:40.
Citera
2015-10-11, 19:39
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Det är samma sak med SD egentligen. De kan ha hur många rasistiska företrädare som helst, de kommer aldrig bli ett rasistiskt parti förrän de har rasism i sitt partiprogram, alternativt kommer med rasistiska förslag. Samma gäller religion. Finns inget budord som lyder "Du skall antasta småpojkar när chansen givits dig", så det spelar ingen roll hur många som gör det, det är dem det är fel på och inte tron i sig.

Nej, precis, därför är det just komplicerat med ett förbud. Man ska ju få ha på sig det man vill. Men alla vill ju inte. Bara en del.
Jag vet inte var du fick rasism ifrån. Om en organisation är enormt överrepresenterad i form av närmast institutionaliserade övergrepp på barn är det inte seriöst att påstå att den organisationens läror skulle vara "bra för barn". Snarare bör barn av allt att döma hållas så långt borta från religiösa företrädare som möjligt. Vad sedan budorden säger är helt ointressant, alla kan peka på hur goda de är, vad som har betydelse är handlingar och dessas konsekvenser.
Citera
2015-10-11, 19:41
Medlem
Gäller totalförbudet även kristendomen? Själv hatade jag att gå i kyrkans barntimmar där man skulle sjunga psalmer och be till gud (Är ej från en religiös familj, fanns bara inget annat dagis)..
Hoppas även att Julspel och påskskit skrotas från skolorna.
Citera
2015-10-11, 19:43
Medlem
RonnyRasks avatar
Trams.. Man borde få ha keps, mössa, strålhatt och slöja i skolan om man känner för det.
Citera
2015-10-11, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Frågor:
1. Varför just 16 år?
2. Varför inte förbud på universitet och gymnasium?
3. Varför inte förbud på allmän plats?
4. Bör SD ta ett steg högre?
5. Annat? Bra/Dåligt?
1. För att 16 år är ungefär då man är klar med grundskolan.
2. För att gymnasiet och universitetet inte är obligatoriska.
3. För att alla har rätt att klä sig hur de vill, det är ungefär som att förbjuda bärandet av pyjamas.
4. Nej.
5. Dåligt. Jag sympatiserar i övrigt med SD men detta förslaget verkar vara lite korkat. Speciellt för att alla bör få klä sig hur de vill. Man bör däremot arbeta för att föräldrarna inte ska tvinga till barnen att klä sig på ett viss, vilket oftast sker: inte stryka friheten att klä sig som man vill.
Citera
2015-10-11, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Ganska enkelt för mig:
Slöja ok niqab inte ok.
Precis. Niqab funkar inte av säkerhetssjäl.
Citera
2015-10-11, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Då blir det väl till att även förbjuda pojkar från att ha "klänning" på sig också. Jag tänker på den klädsel som somalier brukar ha på sig. Har sett gott om vuxna män i denna heltäckande "klänning". På senare tid har jag även sett allt fler pojkar med likadan klädsel med. "Klänning" och så en "karott" på huvudet brukar de ha på sig.

För övrigt så är det vidrigt att se små flickor som knappt har lärt sig att börja gå komma med sina föräldrar iklädd en "spökplump dräkt". Det blir ännu vidrigare när man vet varför de har slöja och liknande på sig också. Männen ska inte lockas att tänka orena tankar och frestas till sexuella handlingar.

Så med andra ord är ett flickebarn på 1-2 år helt ok att "sexa" med för en hel del muslimer.
Nu är jag ingen muslim som är här för att försvara religion. Däremot är det faktiskt så att man ska vara 9 år för att ha slöja på sig i islam, alltså kan man t.om hindra dessa föräldrar från att tvinga små flickor till slöja, allt enligt islam.
Citera
2015-10-11, 19:58
Bannlyst
Citat:
Profeten Muhammed var också en känd pedofil, och han är en av de muslimska förebilderna. Betyder inte att de tycker att pedofili är rätt.
Det enda tecknet på att Mohammed var pedofil är att han gifte sig med Aisha när hon var 9 år. Det är dock en myt faktiskt, muslimer tror inte på det, sunnimuslimer däremot gör det vilket är en gren av islam. Shiamuslimer och sufi menar att hon var 19 år ungefär.
Citera
2015-10-11, 19:58
Bannlyst
Citat:
Du tycker alltså att det är rätt att man tvingar barn att bära ett visst klädesplagg varje dag? Barn som egentligen vill av med klädesplagget?
Man ska i sådant fall se till att barn ska välja hur de vill klä sig.. inte förbjuda ett klädplagg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in