Citat:
Om en part fått spader, så torde detta räcka för att beviljas skilsmässa. I vår tid har beskyllandet tagit vettlösa former, i första hand i samband med vårdnadstvister. Säkert förekom sådant förr också, men sannolikt i mycket mindre skala emedan antalet skilsmässofall var så mycket färre och de sociala och ekonomiska realiteterna höll fast både män och kvinnor tätare i äktenskapet.
Jag vill gärna ha ett system där det ställs fler ansvarskrav på människor, även i familjesammanhang. Familjebidrag istället för barnbidrag t ex, som ett ekonomiskt incitament för äktenskap och bibehållandet av detsamma.
Jag vill gärna ha ett system där det ställs fler ansvarskrav på människor, även i familjesammanhang. Familjebidrag istället för barnbidrag t ex, som ett ekonomiskt incitament för äktenskap och bibehållandet av detsamma.
Dagens vårdnadstvister kan påminna lite om dåtidens skilsmässouppgör ja. Vårdnadstvist är dock inte samma sak som skilsmässa. Som sagt är bara i uppgör som kommer med någon form av krav som gör att folk börjar ljuga hej vilt.
Ska du börjar laborera med skilsmässolagarna, vad man får skilja sig för och vad man då inte ska få skilja sig för, enligt mr berguv, så kommer du få beskyllningar, ljug och smutsiga förhandlingar.
Att tvinga ihop människor för att där inte finns ekonomiska möjligheter för 1 part att fly undan är satan så äckligt och leder till mycket otrevligheter. Hoppas du kan fatta detta.
Citat:
Det är modernt att ta barnen som gisslan i dylika fall och härvarande diskussioner. Det bör man avhålla sig ifrån, ty dels är det mer ett falskt moraliskt slagträ för att motivera sitt tillkortakommande, dels är det föräldrarnas uppgift att skapa en trygg miljö för barnen, vilket går före individernas nöje.
Om ett förhållande inte funkar, så har man ett tämligen långt gående ansvar för att se till att förbättra förhållandet. Ett förhållande är inte främst en relation där man kan kräva rättigheter gentemot sin make/maka, utan ett gemensamt projekt som man har ansvar för att göra det bästa man kan av. En viktig del i detta är att grundskolan inför obligatorisk och på moralisk grund fungerande samlevnadsundervisning, där plikt och ansvar sätts i högsätet - inte nöje och rättigheter.
Om ett förhållande inte funkar, så har man ett tämligen långt gående ansvar för att se till att förbättra förhållandet. Ett förhållande är inte främst en relation där man kan kräva rättigheter gentemot sin make/maka, utan ett gemensamt projekt som man har ansvar för att göra det bästa man kan av. En viktig del i detta är att grundskolan inför obligatorisk och på moralisk grund fungerande samlevnadsundervisning, där plikt och ansvar sätts i högsätet - inte nöje och rättigheter.
Sagt av en uggla som samtidigt sitter och säger att det är en plikt att fly undan tråkiga hushållsgöromål.
Kontentan av allt du skriver i denna sak är att vi ska införa olika former av tvång, ekonomiska, moraliska, sociala etc. Detta system har vi redan haft, det fungerade dåligt. Speciellt för den halva av mänskligheten som fick lotten de tråkiga hushållsplikterna. Men vi kan ju testa sätta uvar där nu i stället och se hur bra det går då? Jag kan designa special diskhandskar till dig och dina fjäderpennor på vingarna, så kan du diska/ tvätta och slabba med vatten dagarna i ända.
Citat:
Förändringarna är olika för fader respektive moder. Jag vet. För modern tillförs något i livet, medan för fadern så försvinner något, och det dröjer en god stund i allmänhet innan man upplever en tillförsel. Det är helt enkelt annorlunda. Det bör båda veta om och så gott det nu går, förbereda sig på.
Nej båda får barn. Barn behöver tid, kärlek och omsorg, båda föräldrarna kan och bör bidra med detta.
Citat:
Ja, om nu fruntimmer sätter barn till världen, så får de väl se till att sköta dem.
samma för karlslokar.
Citat:
Ugglor, söta eller inte, emottages gärna.
Jag letar, jag letar men tror jag redan sänt dig allt fint i uggleväg. Men jag dyker nog på något fjäderbestrött snart.
Senast redigerad av Merapi 2015-10-22 kl. 12:08.
Senast redigerad av Merapi 2015-10-22 kl. 12:08.