2015-10-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om en part fått spader, så torde detta räcka för att beviljas skilsmässa. I vår tid har beskyllandet tagit vettlösa former, i första hand i samband med vårdnadstvister. Säkert förekom sådant förr också, men sannolikt i mycket mindre skala emedan antalet skilsmässofall var så mycket färre och de sociala och ekonomiska realiteterna höll fast både män och kvinnor tätare i äktenskapet.

Jag vill gärna ha ett system där det ställs fler ansvarskrav på människor, även i familjesammanhang. Familjebidrag istället för barnbidrag t ex, som ett ekonomiskt incitament för äktenskap och bibehållandet av detsamma.

Dagens vårdnadstvister kan påminna lite om dåtidens skilsmässouppgör ja. Vårdnadstvist är dock inte samma sak som skilsmässa. Som sagt är bara i uppgör som kommer med någon form av krav som gör att folk börjar ljuga hej vilt.
Ska du börjar laborera med skilsmässolagarna, vad man får skilja sig för och vad man då inte ska få skilja sig för, enligt mr berguv, så kommer du få beskyllningar, ljug och smutsiga förhandlingar.
Att tvinga ihop människor för att där inte finns ekonomiska möjligheter för 1 part att fly undan är satan så äckligt och leder till mycket otrevligheter. Hoppas du kan fatta detta.

Citat:
Det är modernt att ta barnen som gisslan i dylika fall och härvarande diskussioner. Det bör man avhålla sig ifrån, ty dels är det mer ett falskt moraliskt slagträ för att motivera sitt tillkortakommande, dels är det föräldrarnas uppgift att skapa en trygg miljö för barnen, vilket går före individernas nöje.

Om ett förhållande inte funkar, så har man ett tämligen långt gående ansvar för att se till att förbättra förhållandet. Ett förhållande är inte främst en relation där man kan kräva rättigheter gentemot sin make/maka, utan ett gemensamt projekt som man har ansvar för att göra det bästa man kan av. En viktig del i detta är att grundskolan inför obligatorisk och på moralisk grund fungerande samlevnadsundervisning, där plikt och ansvar sätts i högsätet - inte nöje och rättigheter.

Sagt av en uggla som samtidigt sitter och säger att det är en plikt att fly undan tråkiga hushållsgöromål.
Kontentan av allt du skriver i denna sak är att vi ska införa olika former av tvång, ekonomiska, moraliska, sociala etc. Detta system har vi redan haft, det fungerade dåligt. Speciellt för den halva av mänskligheten som fick lotten de tråkiga hushållsplikterna. Men vi kan ju testa sätta uvar där nu i stället och se hur bra det går då? Jag kan designa special diskhandskar till dig och dina fjäderpennor på vingarna, så kan du diska/ tvätta och slabba med vatten dagarna i ända.

Citat:
Förändringarna är olika för fader respektive moder. Jag vet. För modern tillförs något i livet, medan för fadern så försvinner något, och det dröjer en god stund i allmänhet innan man upplever en tillförsel. Det är helt enkelt annorlunda. Det bör båda veta om och så gott det nu går, förbereda sig på.

Nej båda får barn. Barn behöver tid, kärlek och omsorg, båda föräldrarna kan och bör bidra med detta.

Citat:
Ja, om nu fruntimmer sätter barn till världen, så får de väl se till att sköta dem.

samma för karlslokar.

Citat:
Ugglor, söta eller inte, emottages gärna.

Jag letar, jag letar men tror jag redan sänt dig allt fint i uggleväg. Men jag dyker nog på något fjäderbestrött snart.
Senast redigerad av Merapi 2015-10-22 kl. 12:08.
Citera
2015-10-22, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Dagens vårdnadstvister kan påminna lite om dåtidens skilsmässouppgör ja. Vårdnadstvist är dock inte samma sak som skilsmässa. Som sagt är bara i uppgör som kommer med någon form av krav som gör att folk börjar ljuga hej vilt.
Ska du börjar laborera med skilsmässolagarna, vad man får skilja sig för och vad man då inte ska få skilja sig för, enligt mr berguv, så kommer du få beskyllningar, ljug och smutsiga förhandlingar.
Att tvinga ihop människor för att där inte finns ekonomiska möjligheter för 1 part att fly undan är satan så äckligt och leder till mycket otrevligheter. Hoppas du kan fatta detta.

När människor har full frihet att välja bort vem de inte vill gifta sig och/eller skaffa barn med måste åläggas ett betydande ansvar för att den etablerade familjebildningen hålls samman. Dels måste detta inpräntas i människor redan tidigt, dels fr a ekonomiska incitament tillskapas som uppmuntrar till ett fullföljande av familjen, åtminstone så länge man har ansvar för gemensamma barn. Jag vill inte förbjuda skilsmässor, men om 50% är så relationsodugliga att de inte klarar av att välja partern och hålla ihop, då vete 17 om den där friheten är så motiverad.

Citat:
Sagt av en uggla som samtidigt sitter och säger att det är en plikt att fly undan tråkiga hushållsgöromål.

Det är närmast en del av nödvärnsrätten att göra sitt yttersta för att komma undan så mycket som möjligt av hushållsslaveriet.

Citat:
Kontentan av allt du skriver i denna sak är att vi ska införa olika former av tvång, ekonomiska, moraliska, sociala etc. Detta system har vi redan haft, det fungerade dåligt. Speciellt för den halva av mänskligheten som fick lotten de tråkiga hushållsplikterna. Men vi kan ju testa sätta uvar där nu i stället och se hur bra det går då? Jag kan designa special diskhandskar till dig och dina fjäderpennor på vingarna, så kan du diska/ tvätta och slabba med vatten dagarna i ända.

Åh, Din vänlighet vet inga gränser.

Det fungerande faktiskt inte alls så illa. https://www.youtube.com/watch?v=fkgyart0zuU

Citat:
Nej båda får barn. Barn behöver tid, kärlek och omsorg, båda föräldrarna kan och bör bidra med detta.

Det bör de, men situationen är allt annat än lika. Har Du barn? Det kan bli en ny upplevelse på olika sätt.

Citat:
samma för karlslokar.

Citat:
Jag letar, jag letar men tror jag redan sänt dig allt fint i uggleväg. Men jag dyker nog på något fjäderbestrött snart.

http://giphy.com/gifs/owl-gif-E2lRoVYtxbEME
Citera
2015-10-22, 21:43
Medlem
Citat:
När människor har full frihet att välja bort vem de inte vill gifta sig och/eller skaffa barn med måste åläggas ett betydande ansvar för att den etablerade familjebildningen hålls samman. Dels måste detta inpräntas i människor redan tidigt, dels fr a ekonomiska incitament tillskapas som uppmuntrar till ett fullföljande av familjen, åtminstone så länge man har ansvar för gemensamma barn. Jag vill inte förbjuda skilsmässor, men om 50% är så relationsodugliga att de inte klarar av att välja partern och hålla ihop, då vete 17 om den där friheten är så motiverad.

Hade funkat om människor stannar i utvecklingen omedelbart bums efter att man gift sig, de konserveras i befintligt skick ca 60 år framöver. funkar det så kanske ugglan? eller kan folk få bäng?
bli psykiskt sjuka, idioter, börja intressera sig för pedofili plötsligt eller bli spelnarkomaner? what ever kan hända med människor utöver det gamla vanliga att man faktiskt slutar gilla varandra, tom slutar respektera varandra. Frihet måste helt enkelt vara just frihet annars är det något annat.
och människor måste få lov vara människor och leva sina liv efter de premisser de klarar av.

Citat:
Det är närmast en del av nödvärnsrätten att göra sitt yttersta för att komma undan så mycket som möjligt av hushållsslaveriet.

Härvidlag är vi lite lika, men jag har åtminstone så mycket moral så jag har förhandlat i saken och åtar mig saker som jag bara tycker är 80% astrista men min sambo ca 120% astråkiga mot att han tar köket.

Citat:
Åh, Din vänlighet vet inga gränser.

Det fungerande faktiskt inte alls så illa. https://www.youtube.com/watch?v=fkgyart0zuU

Jag tror du skulle klä i gammelrosa latex. Skulle stå sig snyggt mot resten av fjäderfluffet.

Citat:
Det bör de, men situationen är allt annat än lika. Har Du barn? Det kan bli en ny upplevelse på olika sätt.
Situationen med barn i 18 år är mer lik än vad den är olik, så funkar utmärkt dela tiden med dem 50/50.

Citat:

http://giphy.com/gifs/owl-gif-E2lRoVYtxbEME

denna misstänker jag lite för att vara photoshopad…men är den inte det så satan! är ju livsfarligt möta en sådan i skogen, blir ju ambulans direkt med "melted heart syndrome"

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c0/32/38/c03238eb743c9ae69e9ee46186bb0a9c.jpg
Senast redigerad av Merapi 2015-10-22 kl. 21:53.
Citera
2015-10-22, 22:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hade funkat om människor stannar i utvecklingen omedelbart bums efter att man gift sig, de konserveras i befintligt skick ca 60 år framöver. funkar det så kanske ugglan? eller kan folk få bäng?
bli psykiskt sjuka, idioter, börja intressera sig för pedofili plötsligt eller bli spelnarkomaner? what ever kan hända med människor utöver det gamla vanliga att man faktiskt slutar gilla varandra, tom slutar respektera varandra. Frihet måste helt enkelt vara just frihet annars är det något annat.
och människor måste få lov vara människor och leva sina liv efter de premisser de klarar av.

Med frihet följer ansvar. Kan man inte hantera ansvaret, så har man inte förtjänas friheten. Det är rätt enkelt.

Citat:
Härvidlag är vi lite lika, men jag har åtminstone så mycket moral så jag har förhandlat i saken och åtar mig saker som jag bara tycker är 80% astrista men min sambo ca 120% astråkiga mot att han tar köket.

Man kan lösa det på olika sätt och är Ni tillräckligt nöjda så skall jag inte lägga mig i. Men det är nog inte möjligt att lösa hushållsbestyren på ett lyckligt sätt.

Citat:
Jag tror du skulle klä i gammelrosa latex. Skulle stå sig snyggt mot resten av fjäderfluffet.

Hejda Dina omoraliska tankar nu. Gammelrosa latex?

Citat:
Situationen med barn i 18 år är mer lik än vad den är olik, så funkar utmärkt dela tiden med dem 50/50.

Vi får väl se vad Du säger när Du har några barn. Och vad barnens pappa säger.

Citat:
denna misstänker jag lite för att vara photoshopad…men är den inte det så satan! är ju livsfarligt möta en sådan i skogen, blir ju ambulans direkt med "melted heart syndrome"

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c0/32/38/c03238eb743c9ae69e9ee46186bb0a9c.jpg

Det är den nog, men så söt, ändå.
Citera
2015-10-23, 00:55
Medlem
Citat:
Med frihet följer ansvar. Kan man inte hantera ansvaret, så har man inte förtjänas friheten. Det är rätt enkelt.

och ansvar är just att förstå när det inte är läge skaffa barn.

Citat:
Man kan lösa det på olika sätt och är Ni tillräckligt nöjda så skall jag inte lägga mig i. Men det är nog inte möjligt att lösa hushållsbestyren på ett lyckligt sätt.
¨

Jo, om man tar sitt ansvar som sagt och inte försöker skjuta över allt man tycker är trist på den andre per automatik, utan att fråga bara för att man tycker att det ska vara den andres jobb.

Citat:
Hejda Dina omoraliska tankar nu. Gammelrosa latex?

hehe…sexig klassisk 50-tals färg, var ju du som sände filmen, så snarare dina våta drömmar.

Citat:
Vi får väl se vad Du säger när Du har några barn. Och vad barnens pappa säger.

Ska jag skaffa barn får det allt bli med någon extremt barnkär person.

Citat:
Det är den nog, men så söt, ändå.

jepp tur män inte klarar ge den "blicken", hade det varit stopp och adjöss för kvinnor i världen.
Citera
2015-10-23, 17:10
Medlem
Förutom den tydliga kopplingen till den industriella revolutionen och teknologins utveckling [1] (som är den primära orsaken bakom feminism), så är det intressant att nämna att feminismen också har rötter i ockultismen och en slags luciferianism. Många av de första feministerna på 1800-talet och 1900-talet, som Annie Besant och Margaret Sanger, följde teosofi, som är en ockult lära med kopplingar till vad man kunde kalla för luciferianism.

Lucifer var en symbol för uppror för många feminister och den tidens kvinnor. Lucifer betyder ljusbringaren. Kristna har länge associerat lucifer med "satan", men enligt grundaren av det teosofiska samfundet, Helena Blavatsky, är lucifer både Gud och satan samtidigt.

Förtydligande av den esoteriska betydelsen av lucifer enligt teosofin:
http://blavatskytheosophy.com/lucifer-the-lightbringer/

Med den här kopplingen med feminismen till ockultismen och lucifer försöker jag inte antyda att feminism är fel eller ond på något sätt. Det är bara det att ockultismen och lucifer ofta associeras med ondska, på grund av Kristna som har skapat den bilden. Som sagt, den esoteriska betydelsen av lucifer är annorlunda.

[1] (FB) vem skapade feminismen?

Se även: "Blavatsky the Satanist: Luciferianism in Theosophy, and its Feminist Implications" av Per Faxneld

PDF direkt länk:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCgQ FjABahUKEwi_if_J7NjIAhWJ_nIKHSHcDtU&url=http%3A%2F %2Fwww.ojs.tsv.fi%2Findex.php%2Ftemenos%2Farticle% 2Fdownload%2F7512%2F6499&usg=AFQjCNHOj899upO13_06Z mwvY7BVREFDEg&sig2=TlhQBGbJpgS9FOmsp6YjTw&cad=rja

(har själv inte läst den, så jag vet inte mycket om det, förutom att det är relaterat till det jag pratar om; kopplingarna mellan ockultismen och feminismen)
Senast redigerad av elsydeon 2015-10-23 kl. 17:26.
Citera
2015-10-23, 18:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
och ansvar är just att förstå när det inte är läge skaffa barn.

Varvid man således använder lämplig preventivmetod - inte tar död på avkomman.

Citat:
Jo, om man tar sitt ansvar som sagt och inte försöker skjuta över allt man tycker är trist på den andre per automatik, utan att fråga bara för att man tycker att det ska vara den andres jobb.

Hushållsarbete är ett specialfall, där nöd kan åberopas och "allt" är tillåtet för att komma undan.

Citat:
hehe…sexig klassisk 50-tals färg, var ju du som sände filmen, så snarare dina våta drömmar.

Vått och disk hör förvisso ihop, men aldrig att jag använt handskar.

Citat:
Ska jag skaffa barn får det allt bli med någon extremt barnkär person.

Det låter klokt. Mycket tyder på att det finns avsevärt fler barnkära kvinnor än män, så hoppas inte för mycket.

Citat:
jepp tur män inte klarar ge den "blicken", hade det varit stopp och adjöss för kvinnor i världen.

Det tycks inte behövas. Kvinnor tycks falla för de mest aparta karlar och med synnerligen tom blick. Undras hur det där (inte?) funkar. Det vore onekligen ett fall för feminismen att fundera över. Hur kommer det sig att så stor andel av kvinnorna faller för så tveksamma karlar? Av jämställdhetsskäl kan man förstås passa på och ställa frågan åt andra hållet också.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in